ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 مهر 1389     |     کد : 9756

اين گرگ‌هاي نازنين

گرگ‌هاي خاكستري برخلاف مقاومت بي‌نظيري كه از خود در برابر ناملايمات زندگي نشان مي‌دهند، باز هم با انقراض دست و پنجه نرم مي‌كنند. گرگ‌ها به دليل آن‌كه تقريبا از هر گوشتخواري مي‌توانند تغذيه كنند بنابراين گستردگي خوبي در تمام پهنه ايران دارند.

 گرگ‌هاي خاكستري برخلاف مقاومت بي‌نظيري كه از خود در برابر ناملايمات زندگي نشان مي‌دهند، باز هم با انقراض دست و پنجه نرم مي‌كنند. گرگ‌ها به دليل آن‌كه تقريبا از هر گوشتخواري مي‌توانند تغذيه كنند بنابراين گستردگي خوبي در تمام پهنه ايران دارند.
به عبارتي گرگ‌هاي خاكستري را تقريبا در تمام اقليم‌ها (كوهستاني و دشت‌ها و...) مي‌توان ديد. به‌طور معمول گرگ‌ها از گياهخواران بزرگ همچون كل و بز و آهو و مرال و... به عنوان غذا استفاده مي‌كنند.
زندگي گرگ‌ها بسيار جالب و تماشايي است. آنها به تمام معنا گروهي زندگي مي‌كنند. قبيله‌هاي 2 تا 25 قلاده‌اي در ميان گرگ‌ها ديده مي‌شود هر چند به‌طور معمول گروه‌هاي بيش از 7 گرگ كمتر ديده مي‌شود، در اين گروه‌ها رياست قبيله با گرگ با تجربه‌تر است و اوست كه از مزاياي زندگي بيشتر بهره مي‌برد، مثلا پس از شكار بهترين بخش شكار متعلق به رئيس گروه است. حتي در فصل زاد و ولد فقط گرگ‌هاي نر و ماده رئيس هستند كه توله به دنيا مي‌آورند و بقيه اعضاي گروه از اين توله‌ها مراقبت مي‌كنند.
گرگ‌ها شكارچياني ماهر و خستگي‌ناپذيرند. آنها با دقت و طاقتي باور نكردني مي‌توانند شكار خود را دنبال كنند حتي گزارش شده است كه بيش از 5 كيلومتر يك شكار را دنبال كرده‌اند و براي يافتن غذا حتي مي‌توانند روزانه بيش از 100 كيلومتر طي كنند.
بار‌ها و بارها صداي زوزه اين موجود زيبا و باشكوه را در فيلم‌هاي سينمايي و انيميشن‌ها شنيده‌ايم. زوزه‌اي كه مو به تن هر آدمي راست مي‌كند و خاطرات نديده‌اي را برايمان زنده مي‌كند. گرگ‌ها از طريق اين زوزه با ديگر خويشاوندان خود رابطه برقرار مي‌كنند. گرگ‌ها از طريق گوش خود مي‌توانند زوزه‌هاي مختلف را از فاصله?? كيلومتري تشخيص دهند و همچون ديگر سگ‌سانان از قابليت شنوايي خوبي هم برخوردار هستند.
ترس آدميان از گرگ‌ها يكي از مهم‌ترين عوامل كاهش جمعيت گرگ‌هاست. انسان‌ها به‌خاطر در امان بودن گله‌هاي اهلي خود و نيز افسانه‌هايي كه از حمله گرگ به جوامع محلي شنيده‌اند با طعمه‌گذاري، تله‌گذاري، دنبال كردن گرگ‌ها با موتور و شليك به آنها تلاش مي‌كنند تا از شر گرگ‌ها خلاص شوند. البته غافل از اين هستيم كه گرگ‌ها نقش حياتي و بسيار مهمي در تعادل برقرار كردن سني و سلامتي بين گله‌هاي هدف دارند.

محمدرضا نوروزي
جام جم


نوشته شده در   يکشنبه 4 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode