رئيس هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي استان آذربايجان شرقي از توليد روزانه يك هزار و 428 مترمربع فرش توسط اتحاديه فرش دستباف روستايي استان خبر داد.
محمدرضا عطايي امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در تبريز اظهار داشت: اگر مسئولان مربوطه نظير سازمان بازرگاني و مركز كلي فرش ايران تسهيلات قرضالحسنه بلندمدت در اختيار تشكلها بگذارند بدون شك اين تشكلها بهتر ميتوانند به مخاطبان خود ارائه خدمت كنند.
رئيس هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي استان آذربايجان شرقي گفت: همچنين اگر مسئولان مربوطه مديريت تشكلها را بر اساس علم و تجربه آنها به كار بگيرند اين امر بسيار تاثيرگذار خواهد بود.
وي توضيح داد: به عنوان مثال اتحاديه تعاونيهاي فرش دستباف روستايي استان قريب به 100 هزار بافنده دارد و ميانگين توليد روزانه آنها يكهزار و 428 متر مربع است، از اين رو اگر بافندهها با فكر و ايده خود اقدام به توليد فرش كنند قيمت هر متر مربع آن زير 700 هزار تومان تمام ميشود اما اگر همان فرش با مديريت تشكلها توليد شود هر متر مربع آن بالاي يك ميليون تومان قيمت دارد.
وي افزود: اين وضعيت در شرايط ركود اقتصادي و تحريم ايران است كه اگر اقتصاد دنيا خوب باشد، كشورمان نيز در تحريم نباشد وضعيت به مراتب بهتر خواهد بود.
رئيس هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي استان آذربايجان شرقي اضافه كرد: اگر اين ارقام را ضرب و تقسيم كنيم، ميبينيم كه روزانه 428 ميليون تومان در آمد نصيب تشكلها ميشود.
عطايي ادامه داد: با اين رقم ميتوان دانشجوياني را كه در رشته فرش و حرفههاي جنبي آن فارغالتحصيل شدهاند، به كار گرفت.
وي گفت: از آنجا كه اين دانشجويان و فارغالتحصيلان هم با علم روز آشنا هستند و هم تحصيل كرده در رشته فرش هستند و از آنجا كه به راحتي ميتوانند در امر تجارت الكترونيك در روستاها و شهرها وارد شوند، از اين رو به كارگيري اين افراد در امر فرش بسيار مطلوب است و موفقيت به دنبال دارد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي استان آذربايجان شرقي افزود: نتيجه اين كار بعد از يك سال به خوبي معلوم ميشود و آن همان موفقيت در تجارت است.
وي خاطرنشان كرد: اين امر ارزآوري بسيار قابل توجهي به استان و كشور دارد و بافندهها نيز از محصولات خود بر اساس اساسنامه قانون تجارت و تعاون سود بيشتري ميبرند.
رئيس هيئت مديره اتحاديه فرش دستباف روستايي استان آذربايجان شرقي گفت: اين روند سبب ايجاد اشتغال نيز ميشود و جوانان بسياري از اين طريق وارد بازار كار و اشتغال ميشوند.
عطايي ادامه داد: همه اين موارد دست در دست هم ميدهند تا در نهايت صادرات فرش به خارج از كشور افزايش يابد و برند تشكل خود را ارتقا ميدهد.