ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 23 آذر 1394     |     کد : 97419

ضرورت گسترش فرهنگ دانش بنیان/بابودجه نفت نمی‌توان کشوررااداره کرد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بر ضرورت گسترش فرهنگ دانش بنیان در کشور و همچنین در استان تاکید کرد و گفت: باید اقتصاد کشور دانش بنیان شود و بر دانش متکی باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی بر ضرورت گسترش فرهنگ دانش بنیان در کشور و همچنین در استان تاکید کرد و گفت: باید اقتصاد کشور دانش بنیان شود و بر دانش متکی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، از سال ۱۳۷۹ به منظور ترويج فرهنگ پژوهش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چهارمين هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری ۲۵آذرماه به نام روز پژوهش از طرف شورای فرهنگ عمومی، به نام هفته پژوهش نام نهاده است.

به همين منظور ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری در آذربایجان شرقی نیز همه ساله برنامه های متعددی را با همكاری سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها و مؤسسات مرتبط با پژوهش و فناوری برگزار می کند که عصر امروز نیز به همین مناسبت همایش تجلیل از پژوهشگران برتر آذربایجان شرقی با حضور دانشگاهیان، نخبگان، پژوهشگران و مسئولان استانی برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش با اشاره به اینکه باید اقتصاد کشور متکی بر دانش باشد، ادامه داد: باید اقتصاد دانش بنیان نیز بین مردم فرهنگ سازی شده و این نوع از تولید ثروت مردمی شود.

داوود بهبودی با بیان اینکه هفته پژوهش و فناوری فرصت مناسبی برای توجه و تمركز روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در كشور فراهم می آورد، ادامه داد: باید بر روی ابعاد مختلف پژوهش و فناوری تمرکز کرد و در مسائل علمی و پژوهشی کشور برنامه ریزی دقیقی صورت گرفت.

اقتصاد دانش بنیان نسخه اجرایی اقتصاد مقاومتی در کشور است

وی سپس با تاکید بر اینکه بدون شک نسخه اجرایی اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است، ادامه داد: باید سیاست های اقتصاد دانش بنیان از برنامه بودن خارج شود و به صورت دقیق اجرا شود چراکه برنامه بودن این نوع اقتصاد و روی کاغذ قرار گرفتن آن فایده ای ندارد و باید توجه داشت که در برنامه ششم توسعه رویکرد دولت به سمت دانش بنیان است.

بهبودی با اشاره به نگاه جدی دولت به اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: دولت حمایت خوبی از شرکت های دانش بنیان و پژوهش محور می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید تفکر و فرهنگ کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کند، افزود: برای اجرای اقتصاد دانش بنیان در کشور باید فکر مردم به سمت دانش ‌بنیان حرکت کند و در کشور هم فرهنگ دانش‌بنیان و هم مردم دانش‌بنیان داشته باشیم.

بهبودی سپس با اشاره به اینکه با بودجه نفت نمی توان کشور را اداره کرد، ادامه داد: دولت مجبور است تمامی درآمدهای نفتی و مالیاتی را صرف هزینه های جاری کند و برای همین بودجه ای برای مصارف عمرانی و پروژه های زیربنایی نمی ماند که این اقتصاد دانش بنیان در این خصوص می تواند کمک کننده باشد.

۵۰ درصد صنعت آذربایجان شرقی تعطیل است

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی سخنران بعدی این همایش بود که وی نیز بر ضرورت حمایت از پژوهشگران تاکید کرد و با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان در استان اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان می تواند بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را تامین کند.

علی جهانگیری با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید با صنایع ارتباط دوسویه داشته باشند، ادامه داد: باید در دانشگاه های استان رشته هایی ایجاد ‌کنیم که نیازهای استان را رفع کند.

وی با بیان اینکه باید همه دانشجویان، دانشگاهیان و اساتید در ارتباط و هماهنگی باهم کارهای پژوهشی و علمی انجام دهند، افزود: در دو سال گذشته مدیریت عالی استان نگاه ویژه ای به اقتصاد دانش بنیان و شرکت های فناورانه و پژوهشی دارد و از انها در آذربایجان شرقی حمایت خوبی به عمل می اید.

نماینده استاندار آذربایجان ‌شرقی در منطقه ویژه علم و فناوری سپس با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰ درصد صنعت آذربایجان شرقی تعطیل است، ادامه داد: مقصر این تعطیلی ها کسانی هستند که بدون علم و دانش و با استفاده از رانت های مختلف وارد صنایع شدند و کارخانه های مختلفی تاسیس کردند و هم اکنون هم واحدهای خود را تعطیل کرده اند و قادر به مدیریت آنها نیستند.

ضرورت توجه به نوآوری و توسعه فناوری در کشور

رئیس دانشگاه تبریز نیز که به عنوان دبیر اجرایی این همایش سخنرانی می کرد با اشاره به ضرورت توجه به نوآوری و توسعه فناوری در کشور گفت: هدف از فناوری و دانش کسب ثروت است که این سیاست در دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی و علمی جا افتاده است.

محمدرضا پورمحمدی با تاکید بر اینکه فناوری جایگاه خاصی در کشور دارد، ابراز داشت: اگر از شرکت های دانش بنیان حمایت شود باعث افزایش سهم این نوع اقتصاد در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه باید محققان و پژوهشگران به این نکته توجه کنند که پژوهش ها باید به سمت رفع نیازهای جامعه سوق داده شود، ادامه داد: پژوهش های اساتید و دانشجویان باید نه بر اساس توان علمی بلکه بر اساس نیاز جامعه صورت گیرد.

پورمحمدی با بیان اینکه نباید بین دانشگاه و جامعه فاصله ای ایجاد شود، گفت: متاسفانه هم اکنون این خلل و فاصله را می بینیم که باید برطرف شود.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه علم از دانایی یک فرد ناشی می شود و فناوری از توانایی وی ایجاد می شود، گفت: باید تلاش کنیم منبع تامین ثروت خود را به علم  و دانش تغییر دهیم.

لازم به ذکر است که انتخاب و معرفی برگزيدگان حوزه پژوهش و فناوری و تجليل از آنها از دیگر برنامه های این همایش در تبریز بود که در این همایش پنج پژوهشگر برتر و فعال آذربایجان شرقی تجلیل شدند.


نوشته شده در   دوشنبه 23 آذر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode