ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 3 مهر 1389     |     کد : 9722

تدوين اطلس خزندگان بومي ايران

مديرعامل موسسه خزنده شناسي پارس از تدوين اطلس خزندگان کشور خبر داد و گفت: اين اطلس در زمينه هايي چون رفتار خزندگان، پراکنش و درجه حفاظتي آنها در دست تدوين است که تا پايان سال به چاپ مي رسد.

 مديرعامل موسسه خزنده شناسي پارس از تدوين اطلس خزندگان کشور خبر داد و گفت: اين اطلس در زمينه هايي چون رفتار خزندگان، پراکنش و درجه حفاظتي آنها در دست تدوين است که تا پايان سال به چاپ مي رسد.
اميد مظفري در گفتگو با مهر با بيان اينکه اطلس هاي حيات وحش ايران از سوي سازمان محيط زيست در حال تدوين است افزود: در اين راستا تدوين اطلس خزندگان ايران به اين موسسه واگذار شد.
وي با تاکيد بر اينکه اطلس خزندگان ايران در دست تدوين است يادآور شد: اين اطلس در موضوعات مختلف چون آداب و رفتار شناسي خزندگان، درجه حفاظتي آنها و پراکنش و ميزان جمعيت خزندگان بومي کشور در دست تدوين است.
مديرعامل موسسه خزنده شناسي پارس ابراز اميدواري کرد که اين اطلس تا پايان سال جاري به چاپ برسد.
وي خزندگان را جانوران مهره دار معرفي کرد که خونسرد هستند و اظهار داشت: بدن اين جانوران از پولک پوشيده شده است و با «شش» تنفس مي کنند.
وي سوسمارها، کروکوديل ها، لاک پشت ها و مارها را از جمله راسته هاي خزندگان دانست و گفت: در حال حاضر 120 گونه مارمولک و سوسمار و حدود 10 گونه لاک پشت در ايران وجود دارد. علاوه بر اينها گونه هايي از مارهاي سمي و نيمه سمي بومي ايران نيز وجود دارد که 75 درصد گونه ها از نوع غير سمي و 15 درصد گونه ها از نوع سمي و نيمه سمي است.
مظفري ادامه داد: علاوه بر اينها گونه اي از خزندگان به نام «کرم سوسمار» وجود دارد که کمتر کسي نسبت به آن شناخت دارد. اين جانور نه به شبيه سوسمارها هستند و نه به مارها شباهت دارند. اين خزنده دست و پا ندارد. گونه اي از اين جانوران در جنوب غرب ايران به سمت مرز ايران و عراق يافت شده است.

مدير عامل موسسه خزنده شناسي پارس با انتقاد از تخريب زيستگاه هاي اين جانوران خاطرنشان کرد: تبديل زيستگاه هاي خزندگان به مناطق مسکوني و زمين هاي کشاورزي از مهمترين عوامل انقراض خزندگان در کشور است.


نوشته شده در   شنبه 3 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode