ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 شهريور 1389     |     کد : 9650

يكه‌تازي ستاره خاكستري جاده

در دنياي خودروسازي تلفيق هنر، صنعت و فناوري‌هاي مدرن مي‌تواند به عنوان برگ برنده هر برند خودروسازي در نظر گرفته شود...

يكه‌تازي ستاره خاكستري جاده
 در دنياي خودروسازي تلفيق هنر، صنعت و فناوري‌هاي مدرن مي‌تواند به عنوان برگ برنده هر برند خودروسازي در نظر گرفته شود.

لامبورگيني كه سابقه طولاني در طراحي و ساخت خودروهاي اسپرت و سرعتي دارد هر از چند گاهي محصولي تازه و خبرساز طراحي و روانه بازار مي‌كند تا در كورس خودروسازان از ساير رقبا عقب نيفتد. رونتون رُداستر (Reventon Roadster) از جمله اين محصولات است كه به نظر مي‌رسد حداقل براي چند سال به عنوان يكي از شاخص‌هاي يكه‌تازي لامبورگيني در نظر گرفته شود.

سرعت، حرف اول و آخر
مهندسان لامبورگيني براي طراحي اين محصول جديد مدلسازي‌هاي بيشماري انجام داده‌اند تا در نهايت به موتوري دست پيدا كنند كه با حجم 5‌/‌6 ليتر ركورد قابل قبولي در شتاب اوليه داشته باشد. لامبورگيني رونتون صفر تا 100 كيلومتر را تنها در 4‌/‌3 ثانيه طي مي‌كند. اين يك ركورد نه تنها قابل قبول بلكه استثنايي در دنياي خودروسازي مدرن است، جايي كه ساير رقباي سرسخت تقريبا در همين حدود يكه تازي مي‌كنند. لامبورگيني رونتون از حداكثر سرعت 330 كيلومتر بر ساعت برخوردار است. اين عدد به معناي آن است كه كمتر خودرويي مي‌تواند به گرد آن برسد. البته با توجه به وضعيت فوق آيروديناميكي و همچنين خلاقيتي كه در طراحي موتور آن به كار گرفته شده است، انتظار ديگري نيز از رونتون نمي‌رود.

شايد منحصر به‌ فرد!
لامبورگيني رونتون نه تنها يكي از سرعتي‌ترين خودروهاي جهان است بلكه يكي از خاص‌ترين محصولات خودرويي جهان نيز به شمار مي‌آيد به طوري‌كه لامبورگيني مدعي شده كه شمار محدودي از آن را توليد مي‌كند. در نتيجه مي‌توان از هم‌اكنون انتظار داشت كه علاقه‌مندان به خودرو بايد براي سوار شدن به اين محصول جديد رقابت جالب توجهي با يكديگر آغاز كنند. براساس اطلاعات اوليه‌اي كه درخصوص اين خودرو منتشر شده قرار است تنها 20 دستگاه از لامبورگيني رونتون توليد شود. نگاهي به اين حجم توليد و مقايسه آن با ساير محصولات مشابه نشان‌دهنده اين نكته است كه رونتون براي هميشه در تاريخ خودروسازي جهان جاودانه خواهد ماند. هر يك از اين خودروها با قيمت اوليه‌اي درحدود 1‌/‌1 ميليون يورو به فروش مي‌رسد و گفته مي‌شود از هم‌اكنون سفارشات زيادي روانه لامبورگيني شده است. از اين رو هنوز معلوم نيست كه تصميم‌گيري براي انتخاب مشتريان محدود اين محصول جديد چگونه صورت خواهد گرفت. استفان وينكلمن، مرد شماره يك لامبورگيني مي‌گويد: لامبورگيني رونتون پيچيده‌ترين خودرويي است كه در تاريخ لامبورگيني ارائه شده است. ما در گذشته تجربيات زيادي درخصوص طراحي خودروهاي لوكس سرعتي به دست آورده‌ايم و اكنون مي‌توانيم مدعي شويم كه تلفيق آنها را در ساخت رونتون به كار گرفته‌ايم.

تاريخ حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد
تمايل مديران ارشد لامبورگيني به طراحي و ساخت خودروهاي اسپرت سرعتي صرفا به دوران فعلي محدود نمي‌شود. اين نگرش سابقه بيش از 40 سال دارد و در حقيقت مي‌توان گفت طراحي و ساخت خودروهاي اسپرت سرعتي و بخصوص روباز به يك سنت ديرينه تبديل شده است. طي اين مدت ابتكار عمل‌هاي زيادي در طراحي اين دسته از خودروهاي لامبورگيني صورت گرفته است. با اين حال برخي فاكتورها و نگرش‌ها همواره شيب ثابت و رو به بالايي داشته است كه ساختار فوق آيروديناميك با ارتفاع كم همواره يكي از مهم‌ترين آنها بوده است.

استفاده از فناوري‌هاي نوين
محصول جديد لامبورگيني را مي‌توان به‌عنوان مجموعه‌اي از فناوري‌هاي نوين در نظر گرفت. استفاده از چراغ‌هاي زنون و تلفيق آنها با چراغ‌هاي LED تنها گوشه از اين مجموعه است. چراغ‌هاي زنون كه در قسمت جلوي خودرو به كار گرفته شده‌اند موجب مي‌شوند تا خودرو از فاصله ده‌ها كيلومتري نيز قابل تشخيص باشد. البته در قسمت عقب از چراغ‌هاي LED استفاده شده است تا تركيب هنرمندانه آنها نشان‌دهنده اين نكته باشد كه در لامبورگيني رونتون به تلفيق برنامه‌ريزي‌شده فناوري‌هاي مختلف توجه شده است. راننده و سرنشين كناري تنها سرنشينان اين خودرو هستند كه زماني كه در آن قرار مي‌گيرند به‌واسطه طراحي خاص صندلي‌ها گويي در خودرو فرو مي‌روند. ساختاري كه بيشتر شبيه يك تونل مركزي هست اين دو صندلي را از يكديگر جدا مي‌كند. اين خودرو 1690 كيلوگرم وزن دارد كه در مقايسه با كوپه لامبورگيني رونتون ـ كه پيش از اين معرفي شده بود ـ تنها 25 كيلوگرم سنگين‌تر است. براي افزايش استحكام و مقاومت خودرو بخصوص در شرايطي كه تصادفات سخت احتمالي روي دهد از پروفيل‌هاي فولادي مخصوص در بدنه رونتون استفاده شده كه البته تركيب آن با ساختارهاي كربني به شكل‌گيري چارچوب مطمئني منجر شده است.

خاكستري رونتوني!
مهندسان لامبورگيني براي اين‌كه اين محصول از هر نظر خاص و متمايز باشد دست به هر كاري زده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به ساخت رنگ بدنه خارجي خودرو اشاره كرد. ساخت اين رنگ محصول ماه‌ها تلاش و تلفيق چند هزار باره رنگ‌هاي گوناگون براي به دست آوردن نوعي خاكستري ويژه است كه فرمول ساخت آن بيشتر به يك راز بزرگ شباهت دارد. مهندسان لامبورگيني عنوان خاكستري رونتوني را بر روي اين رنگ گذاشته‌اند كه تقريبا سايه‌اي متفاوت از خاكستري شناخته‌شده است. اين رنگ در زير تابش نور خورشيد جلاي خاصي دارد به طوري كه بيننده با دقت در آن در عمق بدنه فرو مي‌رود!

اينجا داخل رونتون است يا كابين خلبان؟!
داخل لامبورگيني رونتون همان‌طور خاص و فوق مدرن است كه بدنه آن. زماني كه سوار بر آن مي‌شويد احساس مي‌كنيد همه چيز متفاوت است. ديگر خبري از سيستم‌هاي آنالوگ كلاسيك نيست و به جاي آنها نمايشگرهاي LED هستند كه راننده و سرنشين را در هدايت و كنترل خودرو راحت كرده‌اند! از اين حيث مي‌توان فضاي داخلي اين خودرو را با فضاي داخل كابين هواپيما مقايسه كرد. در بخشي از صفحه نمايشگر اين خودرو نشانگر ويژه نيروي G ديده مي‌شود. اين نشانگر شدت نيرويي را كه در هر لحظه به بدنه لامبورگيني رونتون وارد مي‌شود نمايش مي‌دهد. اين دقيقا همان ابتكار عملي است كه در فناوري خودروهاي سرعتي فرمول يك ديده مي‌شود.
كارشناسان امور خودرو معتقدند ساخت لامبورگيني رونتون موفقيتي بزرگ براي اين برند بوده است. شايد اگر بتوان مدعي شد كه برندي همچون فورد با سري خودروهاي ماستنگ شناخته مي‌شوند، براي لامبورگيني نيز رونتون يك مشخصه بارز محسوب مي‌شود. رونتون خودرويي متفاوت محسوب مي‌شود و بر همين اساس مديران ارشد لامبورگيني اعلام كرده‌اند كه تك‌تك خودروهاي محدودي كه در اين سري ساخته مي‌شود را همواره مد نظر قرار دارند تا خريداران آنها هيچ‌گاه نگراني در هيچ نقطه‌اي از جهان نداشته باشند.

لامبورگيني رونتون از نگاه نزديك














































































مهدي پيرگزي / جام‌جم



نوشته شده در   چهارشنبه 31 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode