ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 شهريور 1389     |     کد : 9577

بزرگترين تار عنکبوت جهان

دانشمندان دانشگاه پورتو ريکو براي اولين بار توانستند هويت بافنده تار عنکبوت عظيمي که در سال 2008 بر روي رودخانه اي در ماداگاسکار کشف شده بود را تعيين کنند.

دانشمندان دانشگاه پورتو ريکو براي اولين بار توانستند هويت بافنده تار عنکبوت عظيمي که در سال 2008 بر روي رودخانه اي در ماداگاسکار کشف شده بود را تعيين کنند.
به گزارش مهر ، اين تار عنکبوت که از يکي از قدرتمندترين مواد بيولوژيکي جهان ساخته شده است، محصول گونه اي جديد از عنکبوت ها به شمار مي رود که عنکبوت درختي داروين نام دارد.
مطالعات جديد نشان مي دهند عنکبوت درختي داروين قادر به ساختن عظيم ترين تارهاي عنکبوت در جهان است که هيچ عنکبوت ديگري توانايي ساخت آن را ندارد. اين تارهاي کشف شده که گاه طولي برابر دو اتوبوس شهري دارند از جاذبه هاي توريستي اين منطقه نيز به شمار مي روند.
اما اين تارهاي عظيم و سازندگان آنها تا کنون ناشناخته باقي مانده بودند تا اينکه محققان دانشگاه «پورتوريکو» آنها را دسته بندي کرده و قصد دارند گزارش مطالعات خود را در نشريه Arachnology منتشر کنند.
مطالعات نشان مي دهند اين گونه جديد تنها عنکبوت در جهان است که از توانايي ساخت تارهاي عظيم برخوردار است ، در حالي که گونه هاي ديگر شايد تنها قادر به ساخت کره هاي مرکزي-ساختارهاي مارپيچي بزرگي در مرکز تارهاي عنکبوت-بزرگتري باشند اما اين نوع از شبکه هاي تار عنکبوت بزرگ ويژه عنکوبت هاي درختي داروين است.
با وجود بزرگي و استحکام بالاي اين تارها که دو حاشيه رودخانه را مانند پلي به هم متصل مي کنند، عنکبوت درختي داروين از اين اين ابزار تنها براي شکار جانداران کوچک، حشراتي مانند سنجاقک ها و ديگر حشرات مشابه استفاده مي کند ، در حالي که دانشمندان انتظار داشتند شکار شدن پرندگان يا حداقل خفاش ها را در چنين توري طبيعي بزرگي شاهد باشند.
بافندگان اين شبکه هاي طبيعي معمولا عنکبوت هاي ماده هستند. عنکبوت هاي نر و جوان نيز بافت تار عنکبوت را به عهده دارند اما پس از ورود به سن بزرگسالي اين رفتار را ترک کرده و تمامي انرژي خود را به جفت يابي اختصاص مي دهند. اين عنکبوت ها از ظاهري برخوردارند که به راحتي مي توانند خود را بر روي پوست درختان استتار کنند.
تارهاي اين عنکبوت از دو نوع رشته خاص تشکيل شده اند، تارهاي کششي براي اتصال دادن و حفظ شبکه تار عنکبوت به درخت، و تارهاي چسبنده که براي شکار قربانيان استفاده مي شوند.
زماني که حشره اي در تار گير مي کند، براي نجات خود تقلا کرده و ارتعاشات ناشي از اين تقلا عنکبوت را هشيار مي کند سپس عنکبوت قرباني خود را در پيله اي از تارها پيچيده و کنار مي گذارد تا در زمان فراغت خود آن را بخورد.


نوشته شده در   دوشنبه 29 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode