ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 شهريور 1389     |     کد : 9540

نخستين هوانوردان تاريخ جهان

227 سال پيش در روز 19 سپتامبر سال 1783 ميلادي اتين دو مون گلفيه يك بالون هواي گرم به نام «مارسيال» را در كاخ ورساي

227 سال پيش در روز 19 سپتامبر سال 1783 ميلادي اتين دو مون گلفيه يك بالون هواي گرم به نام «مارسيال» را در كاخ ورساي در مقابل ديدگان لويي شانزدهم ، پادشاه فرانسه و خيل انبوه درباريان به هوا فرستاد كه يك خروس ، يك اردك و يك گوسفند سرنشينان آن بودند. اين 3 موجود زنده نخستين مسافران هوايي تاريخ جهان محسوب مي شوند.
ايده پر كردن يك بالون با هواي گرم براي غلبه به قانون جاذبه زمين حدود يك سال پيش از اين تاريخ به فكر اتين و برادرش ژوزف دو مون گلفيه ، دو كاغذ ساز شهر آنوناي فرانسه خطور كرده بود.
با گرم كردن هوا داخل بالون منبسط شده و سبكتر از هواي پيراموني مي شود.
ژوزف دو مون گلفيه آزمايش ها را با بالون هاي كوچك آغاز كرد و توانست آنها را تا ارتفاع سقف سالن كارگاه به هوا بفرستد.
در روز 5 مه سال 1783 ، در مقابل مقامات شهر آنوناي فرانسه ، برادران مون گلفيه يك بالون به قطر 11 متر كه از پارچه و كاغذ ساخته شده بود و داخل آن با هواي گرم ناشي از آتش زدن كاه پر شده بود را به هوا فرستادند.
بالون تا ارتفاع 2000 متري بالا رفت و سپس ناگهان سقوط كرد. شهرت بالون برادران مون گلفيه به دربار فرانسه رسيد.
اتين و ژوزف به پاريس و سپس به كاخ ورساي رفتند. اتين در مقابل ديدگان لويي شانزدهم و درباريانش يك بالون را با 3 مسافر شامل يك خروس ، يك اردك و يك گوسفند به هوا فرستاد.
بالون تا ارتفاع 480 متري صعود كرد و 1700 متر دورتر از محل حركت به آرامي در جنگل ووكرسون در كنار ورساي سقوط كرد. اردك و گوسفند از اين پرواز جان سالم به در بردند اما خروس كشته شد.
به اين ترتيب ، در روز 19 سپتامبر سال 1783 ميلادي اتين دو مون گلفيه يك بالون هواي گرم به نام «مارسيال» را در مقابل ديدگان لويي شانزدهم و خيل انبوه درباريان به هوا فرستاد كه يك خروس ، يك اردك و يك گوسفند سرنشينان آن بودند.
اين 3 موجود زنده نخستين مسافران هوايي تاريخ جهان محسوب مي شوند. البته خروس بخت برگشته نيز نخستين مسافر هوايي تاريخ جهان است كه جان خود را در يك سانحه هوايي از دست داد.

بهرام افتخاري
جام جم


نوشته شده در   يکشنبه 28 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode