ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 4 مهر 1394     |     کد : 94259

سوریه محور مذاکرات پوتین و اوباما در نیویورک

تلاش برای حل بحران سوریه سرانجام سران آمریکا و روسیه را پای میز مذاکره کشانده و برای نخستین‌بار طی یک سال گذشته قرار است روز دوشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اوباما و پوتین با هم گفت‌وگو داشته باشند.

تلاش برای حل بحران سوریه سرانجام سران آمریکا و روسیه را پای میز مذاکره کشانده و برای نخستین‌بار طی یک سال گذشته قرار است روز دوشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اوباما و پوتین با هم گفت‌وگو داشته باشند.

ديدار اين دو نفر در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز اختلاف‌هاي آنها درباره اوكراين ادامه دارد اما مسئله سوريه موضوعي است كه منافع هر دو كشور را زير سايه قرار داده است.آخرين مذاكره 2طرف به گفت‌وگوي تلفني پس از توافق هسته‌اي ايران بازمي‌گردد اما مقام‌هاي هر دو كشور طي روزهاي گذشته تأكيد داشته‌اند كه براي بررسي نظرات يكديگر درباره سوريه نياز به مذاكرات رو در رو وجود دارد.

همزمان با تأييد اين ديدار مهم اشتون كارتر، وزير دفاع آمريكا هم اعلام كرده كه روسيه و آمريكا مي‌توانند زمينه‌هاي همكاري مشترك درباره سوريه را داشته باشند. وزير دفاع آمريكا تأكيد كرده كه روسيه و آمريكا بايد در نهايت راهي براي همكاري با هم پيدا كنند. مقام‌هاي مسكو هفته گذشته به صراحت اعلام كردند كه به حمايت نظامي و تسليحاتي خود از دولت بشار اسد جهت مقابله با تروريسم ادامه مي‌دهند و از كشورهاي ديگر هم مي‌خواهند همين كار را انجام دهند.

با وجود نهايي شدن ديدار پوتين و اوباما اما مقام‌هاي دولت آمريكا اعلام كرده‌اند كه با بيانيه پيشنهادي روسيه درباره سوريه در شوراي امنيت مخالفت خواهند كرد. به گزارش الجزيره، منابع ديپلماتيك آمريكا گفته‌اند كه دولت اين كشور حاضر به مذاكره درباره اين بيانيه كه مسكو اميدوار است همزمان با جمع شدن رهبران جهان در نيويورك به تصويب برسد نيست.

آسوشيتدپرس نسخه‌اي از پيش‌نويس اين بيانيه را منتشر كرده كه در آن از كشورهاي جهان خواسته شده كه به مقابله با تروريسم «در هماهنگي با دولت‌هاي كشورهاي آسيب‌ديده» بپردازند. مقام‌هاي آمريكايي اين مسئله را اشاره‌اي به خواست روسيه براي همكاري با دولت بشار اسد در سوريه مي‌دانند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه و ديگر مقام‌هاي اين كشور طي روزهاي گذشته بارها تأكيد كرده‌اند كه مقابله با تروريسم در سوريه بدون همكاري با دولت اين كشور ممكن نخواهد بود.

همزمان با اين مسئله اما موضع دولت تركيه هم چرخشي عجيب داشته است. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه تا پيش از اين همواره بر تغيير رژيم در سوريه اصرار داشت اعلام كرده كه بشار اسد احتمالا بخشي از فرايند‌ گذار در سوريه خواهد بود. به گزارش روزنامه تودي زمان رئيس‌جمهور تركيه كه تاكنون تأكيد داشت اسد به هيچ عنوان نبايد در قدرت باقي بماند گفت: فرايند‌گذار مي‌تواند با حضور يا بدون حضور اسد انجام شود.


نوشته شده در   شنبه 4 مهر 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode