گروهي از محققان دانشگاه اتو نوما در بارسلوناي اسپانيا به سرپرستي خوزه لوپز ديساريو و آنتونيو مورل روي سيستم جديدي تحقيق ميكنند كه فضاهاي اشغال نشده توسط ديگر ماشينها در خيابان را مشخص كرده و راننده را به نزديكترين فضاي خالي جهت پارك خودرو راهنمايي ميكند.
اين شبكه جديد سنسورها كه به منظور مديريت فضاي پاركينگهاي عمومي و تعيين محل ميباشد از سوي محققان XAloc نامگذاري شده و توسط شركت ورلدسنسينگ و مركز فناوريهاي از راه دور كاتالونيا گسترش يافته است. تيم محققان براساس شبكه حسگرهاي بيسيم كه قادر به تشخيص فضاهاي خالي و اشغال نشده در پاركينگها و خيابانهاي عمومي است طرح خود را تهيه كردند. اين طرح همچنين يك سيستم موقعيتياب جايگزين با دقتي به مراتب بيش از تكنولوژي GPS در محدودههاي شهري است. اين طرح قادر به تشخيص و هدايت رانندگان به فضاهاي خالي موجود در محدودهاي تعريف شده براي پارك كردن خودرو است.
حسگرهاي شبكه مستقيما روي زمين و در مركز فضاي در نظر گرفته شده براي پارك نصب ميشوند. اين حسگرها پس از تشخيص فضاي خالي از طريق اينترنت اطلاعات را به ايستگاه مركزي ارسال ميكنند. سرور اين اطلاعات را پردازش كرده و نتيجه را جهت نمايش روي صفحه نمايشگري كه در محل قرار دارد به صورت بلادرنگ ميفرستد. به منظور ارسال اطلاعات هدايتكننده روي شبكه از تكنولوژي ارتباطي پيشرفتهاي استفاده ميشود.
در همين زمان حسگرها افرادي را كه به دنبال جاي پارك هستند مشخص كرده و به آنها سرويس مربوطه را ارائه ميكنند. به اين منظور محققان UAB يك هدايتگر مخصوص و قابل حمل به نام ARID Navigator طراحي كردهاند كه با استفاده از آن سيگنالهاي ارتباطي شبكه حسگرها به منظور تعيين محل افراد در محدوده شهري تعريف شده را دريافت ميكند. به محض دريافت و تشخيص يك ماشين كه در جستجوي جاي پارك است هدايتگر با سرور مركزي XAloc ارتباط برقرار كرده و تعداد جاهاي پارك خالي و محل آنها را به راننده گزارش ميدهد.
تكنيكهاي تشخيص و موقعيتيابي كه در اين سيستم به كار گرفته شده كاملا جديد بوده و مزاياي بيشتري در مقايسه با GPSهاي متداول دارند. از آن جمله ميتوان به دقت بيشتر در مكانيابي نواحي شهري، كاهش زمان موقعيتيابي و پوشش بهتر منطقه اشاره كرد. XAloc مديريت ترافيك شهري را بهبود خواهد بخشيد و آنچه را كه امروز به عنوان «ترافيك تهييجي» شناخته ميشود، كاهش ميدهد.