ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 شهريور 1389     |     کد : 9337

دوشنبه 22 شهريور 3 شوال 13 سپتامبر

قتل مستعين عباسي در سال 252 هجري قمري...

قتل مستعين عباسي در سال 252 هجري قمري
احمد بن محمد بن معتصم، معروف به "المستعين بالله" پس از وفات "منتصر عباسي" به خلافت رسيد.
مستعين، دوازدهمين نفر از بني عباس است كه بر سرير خلافت تكيه زد.
اما رقابت ميان فرزندان محمد بن معتصم و متوكل بن معتصم، دستمايه اي براي فرماندهان قدرتمند و فرصت طلب درباري بود، كه هر از گاهي به يك طرف مايل شده و طرف ديگر را در تنگنا قرار مي دادند و از اين راه، بر قدرت خويش افزوده و يا از افول قدرت خود جلوگيري مي كردند.
همين أمر، دامن گير مستعين عباسي نيز شد و برخي از فرماندهان عالي رتبه حكومتي، به معتز فرزند متوكل عباسي، مايل شده و ما بين آن دو را به نزاع و درگيري خونيني مبدل نمودند و سرانجام، مستعين را به خلع از خلافت، وادار كردند.
بركناري وي از خلافت، روز دوم محرم سال 252 قمري بود و از آن پس، به دور از دربار خلافت مي زيست. ولي وجودش، براي معتز عباسي و هوادارانش، خطر آفرين بود. به همين جهت، شش ماه پس از واقعه خلع، در سوم شوال سال 252 قمري، در 35 سالگي در قادسيه كشته شد.

آغاز غزوه حُنَين بنا به قول شیخ بهایی در سال8هجري قمري
بنا به قول شيخ بهايي غزوه حُنَين در سال8هجري قمري آغازشد. اين غزوه15روز بعد از فتح مكه دروادي حنين واقع ميان مكه و طائف روي داد. درغزوه حنين طوائف هَوازِن با اهالي طائف همداستان شدند و قصد حمله به مدينه را كردند. پيامبراكرم(ص) ازقصد مخالفان اسلام آگاه شدند و تصميم گرفتند با12000سپاهي با آنان مقابله كنند. درآغازنبرد، پيروزيهايي نصيب دشمنان و كفار شد اما بعد از چند درگيري صحنه نبرد به نفع مسلمانان تغييركرد و مسلمانان به فتح مهم دست يافتند. گفتني است كه طوائف هوازن پس ازشكست درغزوه حنين به دين اسلام گرويدند.

درگذشت « حافظ اَبرو» ازمورخان مشهور دوران تيموري در شوال833هجري قمري
« حافظ اَبرو» ازمورخان مشهور دوران تيموري در شوال833هجري قمري درشهر زنجان بدرود حيات گفت. ازآثار تاريخي حافظ ابرو ذيلي است كه برظفرنامه شامي دراوايل قرن نهم هجري قمري نوشت. اين اثردرباره تاريخ و وقايع سلطنت شاهرخ بهادراست. مؤلف بعدها ذيل ظفرنامه شامي را به ذيلي افزود كه برجامِعُ التَّواريخ رشيدي نوشته بود.حافظ ابرو بعد از مرگ هلاكوخان مغول هم چنين يك دوره تاريخ عمومي ايران و ديگر كشورهايي را كه به نوعي با ايران ارتباط داشته اند تأليف كرده است. از ديگر آثار ارزشمند حافظ ابرو كتاب جغرافياي تاريخي اوست كه در سال 817 هجري قمري نسخه هايي از آن را به زبان عربي بنام« المسالك والممالك» و« صور الاقاليم» به شاهرخ بهار عرضه كرد. شاهرخ نيز به حافظ ابرو مأموريت داد كه جغرافياي كاملي از جهان را به زبان فارسي بنويسد.

امضای قرارداد 1919 دولت وثوق الدوله با انگستان در سال 1338 هجري قمري
دولت وثوق الدوله چهاردهمين نخست وزير ايران بود و در اولين دوره نخست وزيري اش در سال 1338 هجري قمري قرار داد 1919 را با دولت انگلستان منقود كرد. اين قرار داد شش ماده داشت كه جملگي تضمين كننده منافع انگلستان بودند و علاوه بر آن ارتش ايران يعني دو ركن مهم كشور را تحت نظر و نفوز مستشاران انگليسي قرار مي داد. بدين ترتيب قرار داد 1919 تسلط كامل و بلا مانع انگلستان را بر ايران تحميل مي كرد. امضاي قرار داد 1919 آتش مخالفتها و قيامها را در گوشه و كنار ايران شعله ور ساخت كه عمده ترين آنها قيام شيخ محمد خياباني و ميرزا كوچك خان جنگلي بود . گفتني است كه پس از كناره گيري وثوق الدوله از نخست وزيري ميرزا حست خان مشير الدوله مأمور دولت جديد شد.

درگذشت حافظ محمديوسف سَديدي ازاستادان خوشنويس پاكستان درسال1365هجري شمسي
حافظ محمد يوسف سَديدي از استادان خوشنويسي درسال1365هجري شمسي پاكستان درلاهوردرگذشت. وي در سال 1920ميلادي درچكوال بدنيا آمد و درنوجواني هنرخوشنويسي و خطاطي را نزد استاداني چون محمد شريف و تاجُ الدّين زرّين قلم آموخت. عمده ترين كاراستاد سديدي درزمينه اين هنر، خوشنويسي كتيبه هاي مينيارپاكستان درلاهوراست كه ازجمله آثارملي هنري اين كشورنيزبه شمارمي رود. ازاين هنرمند و استاد خوشنويسي كتابي با عنوان «تعليمُ النَّسخ» به يادگارمانده كه درآن با زباني ساده و بسيار روان خوشنويسي را به هنرجويان تعليم داده است.

آغاز نبرد منصوريه در ادامه جنگهاي صليبي در سال1250ميلادي
نبرد منصوريه در ادامه جنگهاي صليبي ميان مسيحيان و مسلمانان در سال1250ميلادي آغازشد. سَن لويي شاه فرانسه كه قصد تسخيرمصر را داشت اين پيكارتاريخي را درمكاني به همين نام آغازكرد. درنبرد منصوريه مسيحيان ازسپاهيان مسلمان مصري به فرماندهي صلاحُ الدّين ايّوبي شكست خوردند. درپايان اين جنگ سن لويي به اسارت مسلمانان درآمد و دركاخ لوكن كه امروزه بورت موزه درآمده است زنداني شد.

درگذشت اوليوركرامول سياستمدار و نخستين رئيس جمهورانگلستان در سال1658ميلادي
اوليوركرامول سياستمدار و نخستين رئيس جمهورانگلستان در سال1658ميلادي در 59سالگي درگذشت. او هنگاميكه نماينده مجلس بود به علت مخالفتهاي پي درپي با شارل اول شاه انگليس به چوبه دارسپرده شد. كرامول ازسال1649ميلادي بطور غيررسمي و ازسال1653ميلادي بطوررسمي زمامدارانگلستان شد. دوران حكومت او 9سال بطول انجاميد و پس ازاو پسرش رئيس جمهور شد ولي به سبب بي كفايتي ازقدرت بركنار شد. مجدداً رژيم سلطنتي درانگلستان برقرارشد.

تصرف مسکو توسط نيروهاي فرانسه در سال1812ميلادي
مسكو مهمترين شهر روسيه بعد از جنگ تاريخي «مسكوآ» در سال1812ميلادي به تصرف نيروهاي فرانسه درآمد. مارشال كوتوزوف فرمانده كل نيروهاي روسيه ازمسكو دفاع مي كرد و بعد ازشكست روسها و كشته شدن40000نفر، فرانسويها مسكو را تصرف كردند. روسها بدنبال ورود نيروهاي فرانسوي به شهر كليه انبارهاي آذوقه مسكو را آتش زدند تا دشمن نتواند ازآنها استفاده كند و همين امر موجب بروز حريق تاريخي اين شهرشد.


نوشته شده در   دوشنبه 22 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode