هرچند راه اندازی کمتر از پنج درصد مجموع پروژه قطار شهری و حدود 30 درصد خط یک این طرح در تبریز پس از 14 سال، هزینه های هنگفتی را به بودجه های ملی و شهرداری تبریز تحمیل کرده است، اما همت و جدیت ویژه برای راه اندازی بخش کوچکی از آن در دوره دولت اعتدال می تواند اقدامی نیک و قابل تقدیر باشد.راه اندازی قطار شهری تبریز که روز پنجشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد و مسافرگیری آن از دو روز قبل / شنبه/ در مسیر میدان ائل گلی تا ایستگاه شهریار واقع در بلوار 29 بهمن به طول شش کیلومتر آغاز شد، با استقبال خوب شهروندان مواجه شده و آنها در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از اینکه این امکان برای کلان شهر تبریز ایجاد شده است ابراز خرسندی کردند.یکی از شهروندان با اشاره به انتظار طولانی مردم تبریز برای سوار شدن به قطار شهری، گفت: اینکه این پروژه مهم که برای مردم یک شهر دو میلیون نفری 14 سال طول می کشد برای مردم قابل قبول نیست، اما هم اینکه دولت برای راه اندازی بخش کوچکی از آن با جدیت وارد عمل شد، جای امیدواری دارد.خلیل احترامی اظهار کرد: هرچند اجرای چنین طرح های سنگین و هزینه بر زمان بر است، اما دولت و شهرداری ها باید تمامی تلاش و همت خود را به خرج دهند تا این طرح مهم که برای سلامت مردم و کاهش آلودگی هوا موثر است در موعد مقرر به بهره برداری کامل برسد.وی ادامه داد: راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری حتی در روحیه مردم شهر نیز تاثیرگذار بوده است و به نوعی شهروندان تبریزی از اینکه شهر خود را دارای چنین امکانی می بینند بسیار خشنود هستند.بانوی جوان تبریزی که همراه نوزادش سوار بر قطار شهری شده است، به خبر نگار ایرنا گفت: باید از زحمات ارگان ها و اداراتی که برای راه اندازی این وسیله نقلیه مدرن در شهرمان تلاش کرده اند سپاسگذاری کرد زیراکه نبود قطار شهری برای شهری که با مشکلات عدیده ترافیکی روبروست، بسیار زشت است.الهام میری اظهار کرد: با راه اندازی قطار شهری در مسیر ائل گلی تا بلوار 29 بهمن به عنوان مسیری که طی آن در ترافیک سنگین شهر بیش از نیم ساعت طول می کشید، الان کمتر از 10 دقیقه طی می شود که این از جهت صرفه جوئی در وقت و تسریع در امور مردم بسیار مهم و تاثیرگذار است.وی ادامه داد: هرچند مسیر کنونی قطار شهری بسیار کوتاه است و تا رسیدن به مرکز شهر فاصله زیادی دارد اما همین مقدار نیز در کاهش مشکلات ترافیکی بخشی از شهر موثر بوده است.یکی دیگر از مسافران قطار شهری تبریز با اشاره به اینکه استفاده از این وسیله نقلیه عمومی برای هر شهروند تبریزی مایه مباهات است، در عین حال گفت: اما از اینکه این طرح سال های سال است هنوز به بهره برداری کامل نرسیده است چندان برای ما راضی کننده نیست.یاور حق طلب اظهار کرد: با توجه به ادامه خط اول قطار شهری تبریز تا میدان لاله که در انتهای قسمت غرب شهر واقع شده است و با توجه به روند اجرائی طرح به نظر می رسد تا راه اندازی کامل این خط باید شهروندان تبریزی سال های مدیدی منتظر بمانند.وی ادامه داد: اما اینکه دولت و شهرداری برای راه اندازی فاز اول خط یک همت کردند، نشان می دهد که کارهای سخت با جدیت و پیگیری دستگاه های مسئول می تواند در فرصت کمتری به سرانجام برسد و اگر همین همت در ادامه طرح نیز وجود داشته باشد می توانیم شاهد بهره برداری کامل از قطار شهری تبریز باشیم.یکی دیگر از شهروندان تبریزی با ابراز خرسندی از راه اندازی قطار شهری در این شهر، گفت: صاحب دو فرزند هستم که همیشه با گذر از مسیر قطار شهری با حجم سئوالات بیشمار آنها درباره این وسیله نقلیه مدرن مواجه می شدم و همواره این پرسش در ذهن آنها و خودم بود که این طرح کی به بهره برداری خواهد رسید تا حداقل فرزندانمان از آن استفاده کنند.محمدرضا اقدم ادامه داد: دختر خردسالم خیلی مشتاق سوار شدن به قطار شهری بود که روز گذشته همراه خانواده از آن استفاده کرد و یک روز خوبی را همراه خانواده سپری نمودیم که جا دارد از دولت و مسئولان استانی به جهت راه اندازی آن قدردانی کنیم.وی با بیان اینکه بهتر بود مسیرهای قطار شهری به نوعی طراحی می شد که در فازهای اولیه مسیرهای پررفت و آمد و پرترافیک به بهره برداری می رسید، گفت: ما امیدواریم با تزریق بودجه های لازم فازهای بعدی خط اول سریع تر به بهره برداری برسد تا بخش بزرگی از مشکلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت مردم رفع شود.شهروندان تبریزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا همچنین خواستار افزایش ساعات خدمات دهی قطار شهری شده و اظهار کردند با توجه به حضور مردم در ساعات شب در پارک ائل گلی اگر مسئولان در این ساعات نیز اجازه مسافرگیری دهند شهروندان بیشتری از آن می توانند استفاده کنند.معاون بهره برداری سازمان قطار شهری تبریز در همین ارتباط به ایرنا، گفت: بر اساس استانداردهای جهانی ساعات استفاده آزمایشی از قطار شهری دو ساعت است که همین میزان در قطار شهری تبریز نیز رعایت می شود.سعید بشیریان اظهار کرد: هم اکنون قطار شهری تبریز از ساعت 11 تا 13 به شهروندان خدمات می دهد و همین خدمات تا پایاان سال ادامه دارد اما به تدریج می توانیم بر اساس شرایط ساعات استفاده را افزایش دهیم.وی ، تعداد قطارهای مورد استفاده در فاز اول خط یک قطارشهری تبریز را دو رام با تعداد هر کدام پنج واگن اعلام کرد که با ورود واگن های جدید می توان برای افزایش تعداد رام ها اقدام کرد.بشیریان، مدت زمان طی مسیر شش کیلومتری فاز اول خط یک قطار شهری تبریز در مرحله آزمایشی را 15 تا 17 دقیقه اعلام کرد.همزمان با هفته دولت شهروندان تبریزی پنجشنبه گذشته با راه اندازی فاز اول خط یک قطار شهری هدیه خود از دولت تدبیر و امید را دریافت کردند تا آرزوی چندین ساله مردم این کهن شهر جامه عمل بپوشد.عملیات اجرایی این طرح از 14 سال قبل آغاز شده است که طی 12 سال اولیه اعتباری معادل دو هزار و 180 میلیارد ریال برای آن هزینه شده، اما از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طی دو سال اخیر چهار هزار و 870 میلیارد ریال برای این پروژه مهم ملی اعتبار تزریق شده است.خط یک قطار شهری تبریز به طول 17 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز و از طریق بلوار شهید باکری و 29 بهمن، خیابان امام خمینی ، چهارراه محققی و باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود که حدود هشت کیلومتر آن به صورت تونل عمیق طراحی شده و در حال حاضر با دو دستگاه حفاری تی بی ام در اعماق 14 تا 25 متری در حال حفاری است.با راه اندازی فاز اول این خط به طول شش کیلومتر از میدان ائل گلی تا بلوار 29 بهمن ، شهروندان تبریزی می توانند به مدت سه ماه به صورت رایگان از این وسیله پاک نقلیه استفاده کنند.گزارش از: سیدیحیی مرتضائی