ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 31 مرداد 1394     |     کد : 92759

چرا زمین هیچ‌گاه خالی از حجت الهی نیست؟

بدون تردید جهان به یک قدرت مافوق همه قدرتها نیاز دارد تا ظلم و جور را براندازد و حکومت عدل و داد را پابرجا نماید. این قدرت قاهر نماینده خداوند است که همیشه از آغاز خلقت بوده و خواهد بود.

بدون تردید جهان به یک قدرت مافوق همه قدرتها نیاز دارد تا ظلم و جور را براندازد و حکومت عدل و داد را پابرجا نماید. این قدرت قاهر نماینده خداوند است که همیشه از آغاز خلقت بوده و خواهد بود.

در این روزگار به اقتضای حکمت آفریننده عالم، دورانی حجت حق آشکار است و دورانی از حکمت غایب می‌باشد پس محال است که خلاق عالم خلق جهان را بی‌رهنما بگذارد و با برهان لزوم حجت در دوران غیبت، جهان بی‌حجت نمی‌شود.

برهان لزوم حجت در زمین
دلایلی که در اثبات آمدن انبیاء و نیاز بشر به راهنما اقامه شده در اثبات وجود مقدس ولی عصر نیز اقامه می‌شود و زمین هرگز از حجت خالی نیست. امام صادق(ع) می‌فرمایند «الحجه قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق و قال مازالت الارض الاوفیها الحجه یعرف الحلال و الحرام و یدعوالناس الی سبیل الله».
راهنما همیشه پیش از مردم است و با مردم است و بعد از مردم است و هرگز زمین خالی نبوده مگر اینکه در آن راهنما وجود داشته که حلال و حرام را تعریف می‌کند و مردم را بسوی راه خداوند دعوت می‌نماید.

ریشه‌شناسی واژه امام
امام از «ام یوم» آمده و در لغت چند معنی دارد: «هو المتقدم بالناس»، پیشوای مردم. امام راهنمای در تاریکی است. امام ریاست عامه خدایی است به خلافت از رسول خدا(ص) در امور دین و دنیا به طوری که پیروی او بر تمام امت واجب است و باید با نصوص ثابت گردد که پیغمبر خدا او را معین کرده باشد و خصائصی دارد که دیگران ندارند، مانند معجزه و کرامات و علم لدنی، چنانچه در راهنمای بهشت تشریح شده و امامت لطف عام و نبوت لطف خاص است، زیرا هرگز زمین از امام خالی نیست ولی از نبی خالی می‌شود.

خصایص ولی عصر
هر یک از ائمه(ع) خصائصی دارند که دیگری ندارد مانند تربت حسینی و اربعین حضرت؛ صاحب الامر(ع) خصائصی دارند که هیچ کس به غیر از ائمه ندارند. شیخ صدوق از ابوصلت هروی روایت کرده گفت به حضرت رضا(ع) عرض کردم علامت خروج قائم شما  چیست؟ فرمود علامتش آنست که در سن پیر باشد و به صورت جوان تا جائیکه نظرکننده‌ به آن حضرت پندارد در سن چهل سالگی یا کمتر از آنست.

اثبات بقیه الله در قرآن
مهم ترین منبع اسلامی قرآن مجید است که عموم مسلمین به آن ایمان دارند. خداوند عزوجل در صدر آخرین کتاب خودش شش نشان از پرهیزکاران را بیان نموده که کتاب تکوینی و تدوینی حق راهنمای آنان است. اول ایمان به غیبت، دوم بپا داشتن نماز، سوم انفاق از آنچه در توان دارند، چهارم ایمان به آنچه بر پیغمبر خاتم نازل شده از قرآن و امور دیگر، پنجم ایمان به آنچه بر پیغمبران گذشته فرود آمد. «فاستبقوا الخیرات اینما تکونوا یات بکم الله جمیعا» پس به نیکی‌ها پیشی گیرید. هر کجا باشید که خداوند شما همه را می آورد «و لئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده» و هر آینه اگر از آنان کیفر را تا گروه شمرده شده پس افکنیم. «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوالله لعلکم تفلحون» ای گرویدگان شکیبا باشید و صبر را بکار برید و خویش را آماده جنگ کنید و از خدا بپرهیزید تا شما رستگار شوید. امام باقر (ع) در معنی این آیه فرمودند: بر ادای واجبات شکیبا باشید و بر دشمنانتان استقامت ورزیده و با امام منتظر خودتان رابطه را محکم کنید.
آیات سوره قدر از دیگر دلایل اثبات حجت است «فرشتگان و روح به اذن خدا، همه فرمان‌ها و سرنوشت ها را فرود می‌آورند». نکته مهم، واژه «تنزل الملائکة و الروح» است که فعل مضارع معنای استمرار را می‌رساند. قیدی برای آن معین نشده تا بگوییم نزول در سال خاصی بوده و تمام شده، بلکه هر سال شب قدری دارد. هر شب قدر، ملائکه و روح، امر پروردگار را نازل می‌کنند. جایگاه نزول امر، قلب مقدس ولی عصر(عج) می‌باشد.
امام جواد (ع) به شیعیان توصیه کرده‌اند که به وسیله این آیه با مخالفان امامت استدلال کنید؛ «ای شیعیان! به آیه "انا انزلناه فی لیلة مبارکة" استدلال کنید؛ این سوره پس از رسول خدا، خاصّ ولی امر در هر عصری است».
آیات دیگری نیز وجود دارد که به نوعی دلالت بر زنده بودن امام زمان(عج) می‌کند، مانند سوره‌های: مائده، مجادله، صافات، انفال، قصص، نور، توبه، فتح.


نوشته شده در   شنبه 31 مرداد 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode