ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 22 تير 1394     |     کد : 91363

برگ چغندر فراتر از آنتی اکسیدان

سبزیجات برگی سبز تیره از جمله برگ چغندر بهترین منبع ویتامین کا (K) به شمار می آیند. این ویتامین برای تولید پروتئین‌هایی که خونریزی را متوقف کرده و خون را منعقد می‌سازند، لازم است.

سبزیجات برگی سبز تیره از جمله برگ چغندر بهترین منبع ویتامین کا (K) به شمار می آیند. این ویتامین برای تولید پروتئین‌هایی که خونریزی را متوقف کرده و خون را منعقد می‌سازند، لازم است. ویتامین کا برای حفظ قدرت و استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان نیز ضروری است. بدن از ویتامین کا برای ساخت پروتئین‌های دیگری که معدنی شدن استخوان را تنظیم می‌کند نیز استفاده می‌کنند.
 


برگهای چغندر را خواه به سالاد یا سبزی خوردن اضافه کنید، خواه به صورت پخته به ماست یا سوپ، مواد مغذی دریافتی شما را بسیار افزایش میدهند. اگر چه برخی مواد مغذی به خصوص ویتامین «ث» با پخته شدن کاهش می یابند، اما اگر یک فنجان برگ چغندر خام را با یک فنجان برگ چغندر پخته مقایسه کنید، مواد مغذی یک فنجان برگ چغندر پخته بیشتر است. چون برگها هنگام پخته شدن، آب خود را از دست میدهند و حجمشان کم میشود و در نتیجه با پیمانه یکسان، سبزی بیشتری مصرف کرده و مواد مغذی بیشتری وارد بدن خود میکنید.



 
برگ چغندر را فراموش نکنید

پس از برداشت چغندر، برگ‌های آن اغلب جدا میشوند چون رطوبت را از چغندر دور می‌کنند. اگر چغندر تازه حاوی برگ خریداری می‌کنید، برگ‌ها را در خانه جدا کنید و جدا از چغندر نگهداری و مصرف کنید. برگهای سالم چغندر سبز، ترد هستند و سطح آنها بدون لعاب یا لزج است. برگ‌های چغندر بسیار زود فاسد میشوند و بیش از چند روز در یخچال نمی‌توان آنها را نگهداری کرد. یک فنجان برگ چغندر خام از 8 کالری، 1.4 گرم فیبر و 0.84 گرم پروتئین برخوردار است. یک فنجان برگ چغندر پخته حاوی 39 کالری، 4.2 گرم فیبر و 3.7 گرم پروتئین است.

 

برگ چغندر و تامین نیازهای استخوان‌ها

سبزیجات برگی سبز تیره از جمله برگ چغندر بهترین منبع ویتامین کا (K) به شمار می آیند. این ویتامین برای تولید پروتئینهایی که خونریزی را متوقف کرده و خون را منعقد میسازند، لازم است. ویتامین کا برای حفظ قدرت و استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان نیز ضروری است. بدن از ویتامین کا برای ساخت پروتئین‌های دیگری که معدنی شدن استخوان را تنظیم می‌کند نیز استفاده می‌کنند. یک فنجان برگ چغندر تازه حاوی 152 میکروگرم ویتامین «کا» است که بیش از 100 درصد نیاز روزانه افراد به ویتامین کا را تأمین می‌کند. یک فنجان برگ چغندر پخته 590 درصد ویتامین کای مورد نیاز روزانه ما را تأمین می‌کند.

برگ چغندر و محتوای ویتامین «آ»

ویتامین «آ» در اشکال مختلف وجود دارد که به کاروتنوئیدها و رتینوئیدها دسته بندی میشود. ویتامین «آ» موجود در برگ چغندر از گروه کاروتنوئیدها است که عمدتا بتاکاروتن خوانده میشوند. بتاکاروتنها دو کار مهم انجام می‌دهند: بتاکاروتن آنتی اکسیدانی قوی است، بدن آن را به رتینول تبدیل می‌کند. ویتامین «آ» در شکل رتینوئید همه کارهای مربوط به ویتامین «آ» را انجام میدهد از جمله پشتیبانی از دستگاه ایمنی و بینایی. برگهای چغندر حاوی کاروتنوئید لوتئین و زیگزانتین است. هر دوی این آنتی اکسیدانها، موادی هستند که از چشمها در مقابل نور آبی محافظت میکنند. یک فنجان برگ چغندر خام 80 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین «آ» را تأمین می‌کند، در حالی که یک فنجان برگ چغندر پخته بیش از 300 درصد آن را تأمین می‌نماید.



 
فراتر از آنتی اکسیدان
 
نقش ویتامین «ث» به عنوان یک آنتی اکسیدان حیاتی است چون از سلولهای در مقابل آسیبها جلوگیری می‌کند؛ اما این ویتامین فواید دیگری نیز دارد. ویتامین «ث» به بدن کمک می‌کند آهن غذا را جذب کند. همچنین برای تولید کلاژن بافت همبند به این ویتامین نیاز دارید. طبق گزارش مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی امریکا، کلاژن محکمتر از استیل است و پشتیبانی ساختاری و مقاومتی برای استخوانها، بافتها، اندامها، رگ‌های خونی و پوست فراهم میکند. یک فنجان چغندر خام حاوی 11 میلی گرم ویتامین ث می باشد در حالی که یک فنجان برگ چغندر پخته 36 میلی گرم ویتامین «ث» دارد. زنان باید روزانه 75 میلی گرم ویتامین «ث» مصرف کنند و مردان به 90 میلی گرم ویتامین «ث» در روز نیاز دارند.


منبع: livestrong
زینب رهامی


نوشته شده در   دوشنبه 22 تير 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode