ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 9 شهريور 1389     |     کد : 9078

هدایت جهانی با وحی قرآنی

از دیدگاه اسلام زندگی انسان‌ها چنان در هم گره خورده است که همگی مانند سرنشینان یک کشتی به شمار می‌روند که به سوی یک مقصد در حرکتند و سرنوشت واحدی پیدا می‌کنند...

از دیدگاه اسلام زندگی انسان‌ها چنان در هم گره خورده است که همگی مانند سرنشینان یک کشتی به شمار می‌روند که به سوی یک مقصد در حرکتند و سرنوشت واحدی پیدا می‌کنند.
به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبر حوزه، «هدایت جهانی با وحی قرآن» عنوان نوشتاری پیرامون وحی و تنظیم رابطه‌ی انسان با اجتماع است که نگارنده در آن به بررسی جنبه اصلاحی وحی برای زندگی بشر و تقویت پیوند‌های خانوادگی بر محور ایمان، عدالت رأفت و رحمت پرداخته است.
در این نوشتار تبیین مسایل فقهی و حقوقی مورد نیاز خانواده و اجتماع، ایجاد انسجام و تقویت میان رهبران امت اسلامی و مردم در سایه اطاعت، تقویت قدرت دفاعی جامعه، احسان به افراد جامعه، روابط طرفین حاکم و مردم، از اصول قرآنی برای اصلاح زندگی بشر نام برده شده است.
در ادامه این نوشتار می‌خوانیم: تفاوت انسان‌ها به خاطر پیوند با اجتماع است که برخی «نسبی» و برخی «سببی»اند و کوچک‌ترین واحد اجتماع با ازدواج و تشکیل خانواده شکل می‌گیرد، قرآن اهمیت ویژه‌ای برای خانواده در روابط خانوادگی به عنوان نخستین جامعه کوچک انسانی قائل است، زیرا هر قدر این واحدهای کوچک منسجم‌تر باشند از استحکام بیشتری برخوردار خواهند بود...انتخاب همسر نیز در ساختن اجتماع و پرورش و تربیت نسل آینده نقش به سزایی دارد.
ازدواج بر اساس ایمان و عقیده دینی باعث استحکام و پیوند افراد خانواده و جامعه می‌شود به همین جهت قرآن حتی استمرار همسری مردی را که ایمان آورده با زن کافر تحریم می‌کند.
در این نوشتار همچنین با اشاره به وظایف والدین و تمامی افراد خانواده، آمده است: اگر اعضای اجتماع کوچک خانواده یعنی همسران یا پدر و مادر و فرزندان هر کدام به وظایفی که وحی الهی برایشان مقرر کرده است عمل کنند، خانواده‌های صالح خواهند داشت که تربیت شدگان چنین خانواده‌هایی به رشد و کمال رسیده و صلاحیت دارند که رهبران و وارثان دینی شوند.
از وظایف پدر و مادران این است که در تربیت فرزندانشان کوشا باشند به ویژه مادران که مسئولیت بارداری و شیردهی فرزند را به عهده دارند و چنان که در سنت تاکید شده است، تربیت فرزند از دوران جنینی و شیرخواری آغاز می‌شود، پس مادر نقش بیشتری نسبت به پدر در تربیت فرزند دارد.
روابط طرفین حاکم با مردم، روابط مردم با حاکمان مسلمان، روابط مردم با یکدیگر روابط مسلمانان با غیر هم کیشان خود از عناوینی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
متن این مقاله تحت عنوان «هدایت جهانی با وحی قرآن» در سیزدهمین شماره شمیم نرجس درج شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 9 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode