ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 25 ارديبهشت 1394     |     کد : 89064

این ۳۱۳ نفر؛ فرماندهان سپاه قائم آل محمد(عج)

۳۱۳ نفر از یاران اصلی امام زمان(عج) خواهند بود، اما خصوصیات این ۳۱۳ نفر چیست و ما درباره یاران و کارگزاران اصلی مهدی موعود(عج) چه می‌دانیم؟

۳۱۳ نفر از یاران اصلی امام زمان(عج) خواهند بود، اما خصوصیات این ۳۱۳ نفر چیست و ما درباره یاران و کارگزاران اصلی مهدی موعود(عج) چه می‌دانیم؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در روایات و اخبار معصومین(ع) تصریح شده است که در آخرالزمان ۳۱۳ نفر از صالحین، یاران ویژه امام عصر(عج) هستند که پس از ظهور ایشان، همراه و یاری‌گر ایشان خواهند بود. حال این مسئله مطرح می‌شود که ویژگی‌های این یاران چیست؟

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «خوشا به حال شیعیان قائم که در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیای خدا هستند، همان‌ها که نه ترس آن‌ها را فرا می‌گیرد و نه اندوهگین می‌شوند.»
313 نفر نه تنها سربازان امام زمان(ع) که فرماندهان حضرت هستند. ایشان از ابتدای حرکت حضرت مهدی(عج) ایشان را همراهی خواهند کرد. به تدریج بر تعداد فرماندهان افزوده خواهد شد. در روایت «مفضل بن عمر» از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم: «مثل این است که قائم علیه‌السلام را بر منبر مسجد کوفه می‌بینیم، در حالی که ۳۱۳ مرد، به عدد اهل بدر گرد او را گرفته‌اند. آن‌ها مردان جنگاور و حاکمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.»
خصوصیات فرماندان منجی(عج) در قرآن
به راستی کتاب آسمانی مانیفیست هر مسلمانی است و دوران آخرالزمان دوران تحقق وعده‌ای قرآنی است. اگر امام زمان(عج) به قرآن عمل می‌‎کند یاران می‌کوشند چنین باشند با این تفاوت که امام در قله است و یاران در پی‌اش. از این رو می‌توان آیینه خصوصیات امام و پیروان آخر الزمان را در قرآن یافت.
خصوصیات قرآنی فرماندهان آن حضرت را در قرآن می‌توان در توصیف مومنان یافت، باری ایشان باید معتقدان و عاملان به قرآن باشند. «بیداری را باید سومین نیاز یاران مهدی(عج) عنوان کرد. یاور امام زمان(عج) باید هوشیاری و بیداری داشته باشد تا هر زمان که شیاطین برای فریب زدن آمدند، بیدار شود، دام ابلیس را بشناسد و از شیطان فرار کند. چون انسان خواب و چشم بسته سریع در چاه می‌افتد و این هم با تقوا ممکن است.» اما به اجمال می‌توان این خصوصیات را چنین خلاصه کرد: صالحند، متواضع‌اند، از عابدان‌اند، گناه‌کار نیستند، اهل اعتدال هستند، موحد‌ند، جان انسان‌ها را محترم می‌شمارند، به دنبال پاکسازی ذهن و روان‌اند، در جمع‌های بیهوده شرکت نمی‌کنند، کلامشان صحیح است، امام و الگوی دیگران هستنتد، به سخن‌دیگران توجه کرده و از میان آنها بهترین را انتخاب می‌کنند. شیطان را به زانو در می‌آورند، در کار خیر از هم سبقت می‌گیرند.
این 313 نفر و خصوصیات مهدوی
اما این فرماندهان امام زمان(عج) به مرام مهدوی قائل‌اند و می‌توان در خصوصیات ایشان این وجه را که از ویژگی‌های قرآنی جدا نیست را دید. همچون امامشان ایشان باید ستم‌ستیز باشند. آنها «می‌خواهد برای جهانیان عدالت را بگستراند، پس یاران حضرت هم باید نگاه جهانی داشته باشند.»
یاران امام زمان در زمان خود نیز درگیر مساله عدالت باید باشند و دغدغه‌ ایشان باید عدالت در بین جوامع انسانی باشد. ازاین رو اعتقاد به عدالت جهانی را می‌توان خصوصیت اصلی 313 فرمانده امام زمان(عج) دانست. کنش در مقابل ظلم نیز یکی دیگر از خصوصیات مهدوی باید باشد. این بدان خاطر است که ظهور امام زمان، واکنشی به مملو شدن جهان از ظلم و تاریکی است.
دیگر خصوصیتی که می‌توان برای یاران حضرت در نظر گرفت قدرت بدنی ایشان است. در روایات آمده است که یاران آخرالزمان قدرت بدنی و صفات جسمی قابل توجهی دارند. امام صادق علیه‌السلام در این خصوص می‌فرماید: «باید در آرزوی نیرو و توان قائم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و به یاد قدرت و استواری یاران او بود، زیرا به هر کدام از آن‌ها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آن‌ها محکم‌تر از پاره‌های آهن است. اگر به کوه‌هایی از آهن برخورد کنند آن‌ها را از جا بر می‌کنند و شمشیرهای آنان از حرکت باز نمی‌ایستد، مگر زمانی که خداوند (عزوجل)، خشنود شود».
بی‌تردید خصوصیات جسمی یکی از لوازم تغییر تاریخی و عمل اجتماعی است. شاید بتوان از این توجه برداشت که یاران امام زمان(ع) مردان عمل خواهند بود و عمل نیازمند قدرت بدنی است. عزم انسان از معبر عضلات و استخوان‌ها و در یک کلام بدن محقق می‌شود. برخی از روایات بر جوان بودن یاران حضرت(عج) تاکید دارند که این مساله را نیز می‌توان به معنای ایجاد تغییر تاریخی دانست.


نوشته شده در   جمعه 25 ارديبهشت 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode