ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 20 مرداد 1389     |     کد : 8817

روباتي که احساس دارد

دانشمندان اروپايي براي اولين بار در جهان روباتي ابداع کرده اند که در صورت ناراحت کردنش يا بايد به سرعت او را دوباره شاد کنيد و يا بايد شاهد غصه خوردنش باشيد زيرا «نائو» به خوبي مي داند چگونه احساساتش را نمايان کند...


 دانشمندان اروپايي براي اولين بار در جهان روباتي ابداع کرده اند که در صورت ناراحت کردنش يا بايد به سرعت او را دوباره شاد کنيد و يا بايد شاهد غصه خوردنش باشيد زيرا «نائو» به خوبي مي داند چگونه احساساتش را نمايان کند.
به گزارش مهر، «نائو» روبات انسان نمايي است که اگر دلش را بشکنيد شانه هايش را آويزان کرده و غوز مي کند و اگر شادش کنيد بازوهايش را از هم باز کرده و شما را در آغوش مي کشد.
اين روبات با هدف تقليد توانايي هاي احساسي کودکي يک ساله طراحي و ساخته شده است و مي تواند با انسانهايي که با او به مهرباني رفتار مي کنند به خوبي ارتباط برقرار کند.
در واقع يکسري از نشانه هاي غير کلامي از قبيل زبان بدن و حالت هاي چهره است که به «نائو» کمک مي کند احساسات انسان را رديابي و تقليد کند و با طولاني تر شدن روابط با انسان توانايي و مهارتش در خواندن احساسات فرد افزايش پيدا مي کند.
چشمهاي «نائو» دوربين هاي تصويربرداري هستند که مي توانند فاصله افراد را از خود تشخيص دهند و حسگرهايي ميزان حس لامسه انسانها را براي او تعريف مي کنند.
مغز «نائو» به گونه اي مداربندي شده تا به شبکه عصبي مغز انسان شباهت داشته باشد و به اين شکل نائو هميشه به ياد خواهد داشت که با چه افرادي تعامل داشته و چهره آنها را به خاطر خواهد سپرد.
با کمک اين قدرت درک و قوانين ابتدايي درباره درک خوب بودن و بد بودن رويدادها، نائو مي تواند شادي و ناراحتي را درک کند. حرکات بدن وي در برابر هر يک از احساسات برنامه ريزي شده هستند اما اين روبات خود تصميم مي گيرد چه احساسي را بايد نشان دهد.
«لولا کانامرو» از دانشگاه هرتفورد شاير مي گويد:«ما سال اول زندگي انسان را در اين روبات شبيه سازي کرده ايم. اکنون در حال تکميل اشاره هاي غير کلامي او هستيم و احساسات نائو بيشتر از طريق ژستها و حالات فيزيکي بدنش نمايان مي شوند تا حالات چهره اش».
وي معتقد است «نائو» در آينده مي تواند به عنوان دوست در کنار انسان ها زندگي کند.«نائو» در بخشي از پروژه اي به نام Feelix Growing ساخته شده است. پروژه اي که تحت پشتيباني کميسيون اروپا قرار دارد.
در حالي که برخي از دانشمندان چنين روباتهايي را براي کمک در کارهاي منزل و مراقبت از افراد سالخورده کارآمد مي بينند اما برخي نيز باور دارند روباتهاي انسان نما ممکن است روزي از کنترل خارج شده و به مالکان خود حمله کنند.


نوشته شده در   چهارشنبه 20 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode