* 27 فروردین در گذر تاریخ
* درگذشت خطیب شهیر و خدمتگزار، حجت الاسلام « عباسعلی اسلامی سبزواری » (1364 ش)
اشاره:
حجت الاسلام و المسلمین شیخ عباسعلی اسلامی
در سال 1281 ش (1320 ق) در سبزوار به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در سبزوار راهی مشهد و عتبات عالیات شد و از محضر حضرات آیات: آقا بزرگ تهرانی، حاج آقا حسین طباطبایی قمی و سیدابوالحسن اصفهانی استفادههای فراوانی بُرد. سپس به تهران بازگشت و به ترویج دین پرداخت. او برای نجات جوانان از انحرافات حاکم بر
محیط مدارسِ آن روزگار، به فکر تشکیل مدارس اسلامی افتاد و با تلاشی وصفناپذیر برای رسیدن به
مقاصد دینی خود تلاش و مبارزه کرد تا سرانجام موفق به
تأسیس جامعه تعلیمات اسلامی شد. حجت الاسلام اسلامی در زمینه خدمات اجتماعی در تهران و شهرستانها آثار و ابنیههای ارزنده و فراوانی پدید آورد که تأسیس حدود یکصد و هشتاد مدرسه و کتابخانه و 84 مسجد از آن جملهاند. این روحانی مبارز، در جریان کشف حجاب و پس از آن به دلیل اعتراض به این اعمال رژیم، بارها توسط مزدوران پهلوی دستگیر و به زندان افتاد و ممنوع المنبر شد. وی پس از انقلاب اسلامی نیز با
این که بیش از هشتاد سال داشت. بارها به جبهه رفت و به رزمندگان روحیه میداد. رساله حجاب، عدم تشابه و تساوی حقوق زن و مرد و نیز خاطرات در 8 جلد از جمله آثار اوست. این شخصیت برجسته سرانجام در 27 فروردین سال 1364 ش برابر با 25 رجب 1406 ق در
83 سالگی درگذشت و در حرم مطهرحضرتمعصومه(س) به خاک سپرده شد.
* رحلت عالم بزرگوار
آیت الله « شیخ علی جواهری » (1374ش)
اشاره:
آیت الله حاج شیخ علی جواهری از علمای بزرگ بروجرد، در سال 1283 ش برابر با 1322 ق در بیت رفیع و
با شکوه آیتالله شیخ محمد حسن نجفی
صاحب کتاب عظیم جواهرالکلام به دنیا آمد. وی پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی از پدر و دیگر اساتید، به درس حضرات آیات: میرزای نائینی، آقاضیاءالدین عراقی و
سید ابوالحسن اصفهانی شتافت و همزمان علاوه بر تدریس، به تبلیغ و ترویج شعائر دینی در شهرهای خوزستان پرداخت. آیتالله جواهری پس از سفری که به ایران داشت به دعوت آیت الله بروجردی که در آن زمان
ساکن بروجرد بود، به آن شهر رفته و سالیان متمادی در آن جا اقامت گزید. ایشان شعر عربی را بسیارروان میسرود و با خط بسیار زیبایش به استنساخ کتب میپرداخت. از ویژگیهای این عالم برجسته، زهد و تقوی و تهجّد و مداومت بر ادعیه و نوافل و کثرتمطالعه و نوشتن بود. از تألیفات ایشان میتوان از دیوان اشعار، تقریرات درس فقه آیت الله بروجردی و جواهرالعلوم در چهار جلد نام برد. او همچنین از حضرات آیات سیدحسین بروجردی، میرزای نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید عبدالهادی شیرازی،
سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم دارای اجازه اجتهاد بود. آیتالله علی جواهری سرانجام در
27 فروردین 1374 ش برابر با 16 ذی قعده 1415 ق
در 91 سالگی در بروجرد به دیار باقی شتافت و
در همان شهر به خاک سپرده شد.
* ارتحال فقیه جلیل
آیت الله «بیوک خلیل زاده مروّج»
امام جمعه اردبیل (1380 ش)
اشاره:
آیت الله حاج شیخ بیوک خلیلزاده مروج در
سال 1309 ش (1349 ق) در اردبیل زاده شد و
پس از پشت سرگذاشتن علوم ابتدائی، برای تحصیل سطوح عالیه، در 17 سالگی به حوزه علمیه قم رفت. ایشان در درس خارج حضرات آیات سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد و اندکی هم درس امام خمینی(ره) در قم و آیتالله یونس اردبیلی در مشهد شرکت کرد و مبانی علمیاش را استوار نمود. آیتالله مروج از آن پس به زادگاهش بازگشت و به خدمات دینی و علمی و رسیدگی به امور مردم همت گماشت. ایشان همچنین در جریان نهضت اسلامی مردم از هیچ کوششی دریغ نورزید و بر اثر این فعالیتها، در سالهای دهه 1350 ش، ممنوع المنبر شد.
وی به رغم همه مشکلات، در آستانه پیروزی انقلاب، از فرو افتادن جوانان در گرداب گروهکهای منحرف جلوگیری میکرد و اقدامات آگاهی بخش فراوانی به انجام رساند. آیتالله مروج پس از پیروزی انقلاب،
از سوی امام خمینی(ره) به عنوان امامجمعه اردبیل و ا ز سوی مرد م آن د یا ر به نمایندگی
مجلس خبرگان رهبری در چند دوره انتخاب شد. وی
در جریان جنگ تحمیلی بارها به جبهههای نبرد شتافت و با کمکها و سخنرانیهای خود، شور فراوانی در
رزمندگان اسلام ایجاد کرد.
سرانجام وی در 27 فروردین 1380 ش برابر با
21 محرم 1422 ق در 71 سالگی چشم از جهان فروبست و پس از تشییع باشکوه، در گلزار شهدای اردبیل
به خاک سپرده شد.
* دراین روز بانک مرکزی اعلام کرد هزینه زندگی در سال 1352- 11/2 درصد افزایش یافت. (1353ش)
* صدام حسین اظهار کرد که بین ایران و عراق هیچگونه مشکلی وجود ندارد.(1356ش)
* تظاهرات 60نفر از طلاب ضمن خروج از مدرسه خان قم (1357ش)
اشاره:
پس از خاتمه نماز مغرب و عشاء حدود60نفر از طلاب
(ساواک در گزارش دیگری شمار تظاهرکنندگان را حدود100نفر اعلام کرد) ضمن خروج از مدرسه خان قم قصد برپائی تظاهراتی داشتند که با دخالت مأموران متفرق و حدود7نفر دستگیر شدند.
* به مناسبت چهلمین روز درگذشت یکی از دانشجویان صنعتی آریامهر اصفهان، حدود230نفر درتکیه
درب کوشکی تخت فولاد این شهر اجتماع کردند و در پایان ضمن برپائی تظاهرات، عده ای دستگیر شدند.(1357ش)
* سید ضیاء الدین رئیس الوزراء اعلامیه ادیبانه و پر احساسی با
قلمی روان و شیرین انتشار داد و از تخلیه ایران از قوای روس و انگلیس اظهار مسرت نمود. (1300ش)
* 26جمادی الثانی در کذر تاریخ
* شهادت حضرت امام علی النقی(ع)
به روایتی(254 ق)
اشاره:
امام هادی (ع) که در زمره امامان شیعه و از
خاندان رسالت است، نیز از ویژگی دانشی گسترده و جامع برخوردار است، طوری که سمبل های دانش و فرهنگ وی، عقول را حیران و اندیشه ها را
به اعجاب واداشته است.
امام دهم همچون پدران و اجداد بزرگوار خود در علم و دانش سرآمد روزگار بود. درخشش او در مدت حیاتش احترامی شگفت در قلوب همگان ایجاد کرده بود. نامه آن حضرت در رد پیروان معتقد به تفویض و جبریون و اثبات عدل و حد مابین جبر و تفویض، از فرازهای شگفت آور دوره امامت، امام هادی محسوب می شود و بسیار مورد تعمق و توجه می باشد.
امام هادی (ع) در این نامه، نظریه پیروان هر دو عقیده را با منطقی ترین اصول مردود اعلام کرده و اسراری از علوم و حقائق آن را پاسخ فرموده است.
با توجه به اینکه خداوند دارای عدل و انصاف و حکمت بالغه است، پس اوست که می تواند هرکس را بخواهد از میان بندگان خود برای ارسال پیامش و
تبلیغ رسالتش و اتمام حجت بر بنده هایش برگزیند. گوشه ای دیگر از دریای بیکران دانش امام هادی (ع) در تاریخ خطیب بغدادی تجلی دارد.
او به شهادت خود دانش امام را متذکر شده و در
مقام اثبات آن می گوید:
روزی یحیی بن اکثم در مجلس واثق خلیفه عباسی که جمعی از علماء و فقها حضور داشتند، سؤال کرد که چه کسی سر حضرت آدم (ع) را هنگامی که حج به جا آورد، تراشید؟
تمام حضار در پاسخ آن عاجز ماندند، واثق گفت:
هم اکنون من کسی که جواب این سؤال را بدهد حاضر می کنم، سپس شخصی را به دنبال حضرت هادی (ع) فرستاد و وی را به دربار خلیفه دعوت کرد. امام نیز دعوت را پذیرفت و برای اظهار و بیان حقیقت به دربار واثق رفت. خلیفه پرسید: ای ابوالحسن به ما بگو چه کسی سر حضرت آدم را هنگام حج تراشید؟
امام فرمود: ای واثق ترا به خدا سوگند می دهم که ما را از بیان و جواب آن معاف کنی، خلیفه گفت: تورا سوگند می دهم که جواب را بفرمائی!
امام فرمود: اکنون که قبول نمی کنی، پس
می گویم. پدرم مرا از جدم خبر داد و جدم از جدش که
رسول خدا(ص) باشد، اطلاع داد که فرمود: برای تراشیدن سر آدم جبرئیل مأمور شد یاقوتی از بهشت آورد و به سر آدم کشید تا موهای سرش بریزد.
در مورد جاذبه اجتماعی و نفوذ سیاسی امام هادی (ع)
فقط می توان همین را گفت که یکی از تجلیات و تشعشعات پرشکوه خداوند و تابش منبع فیاض نور حق در وجود امام هادی (ع) متجلی و منعکس شده و از وجود حضرت نیز مانند آئینه ای که انوار گوناگون را در خود انعکاس می دهد، ساطع بوده است.
کسی را در عصر پیشوای دهم، توان نگاهی ممتد و حتی لحظه ای کوتاه به چهره او نبود. به محض نظر
به رخسار پرفروغش آثار ضعف و سستی و ترس بر قلب ها سایه می افکند. در کتاب های تاریخی آمده است که حضور امام در هر مجلسی مورد تجلیل و احترام عمیق بود و خواسته و ناخواسته اطرافیان را تحت تأثیر و نفوذ قرار می داد و همنشینان وی همواره آرزوی مجالست و مراودت او را در سر داشتند.
با آنکه متوکل بارها در صدد بود تا به بهانه
قیام مسلحانه امام دهم را از میان بردارد، ولى هیچ گاه به این بهانه دست نیافت. با این حال، نتوانست حیات شریف آن حضرت را که مانع خودکامگیهاى او به عنوان محور تفکر اسلامى بود و همچون مرکزى که شیعیان بر گرد آن پروانه وار می چرخیدند، تحمل کند، لذا ایشان را به شهادت رساند.
امام دهم در حالى که هشت سال و پنج ماه از
عمر شریفشان می گذشت، به مقام امامت نائل شدند و پس از سى و سه سال به شهادت رسیدند و در سامرا دفن شدند (صلوات الله وسلامه علیه وعلى آبائه
وأبنائه الطاهرین).
* درگذشت فقیه بزرگ عالم تشیع «مقداد بن عبدالله حلّی» (826 ق)
اشاره:
ابوعبدالله شرف الدین مقداد بن عبدالله بن محمد
حلی سَیوری معروف به فاضل مقداد و فاضل سیوری، فقیه، متکلم، محقق، جامع معقول و منقول و از علمای بزرگ شیعه میباشد.
فاضل مقداد پس از اتمام تحصیلات مقدماتی برای فراگیری فقه، اصول و حدیث در محضر درس «شهید اول» حضور یافت تا آنگاه که خود در این علوم استاد گشت. وی از اکابر علمای امامیه در عصر خویش بوده و آثار متعددی از خود به جای گذاشت که: آداب الحج، آیات الأحکام، شرح اَلفیّهی شهید اول، شرح مبادی الاصول علامه و کَنزُالعرفان فی فقه القرآن از آن جملهاند. وفات فاضل سیوَری در نجف اشرف واقع شد و مقبرهی او را در نزدیکی بغداد در مسیر زائران عتبات عالیات میدانند.
* 16 آوریل در گذر تاریخ
* یورش صهیونیستها به فلسطینیان در آستانه تشکیل رژیم صهیونیستی (1948م)
اشاره:
در روز شانزدهم آوریل 1948م، صهیونیستهای مسلح
در حمله به اردوگاه سابق ارتش انگلستان در تل لیتفنسکی در فلسطین، نود فلسطینی را کشته و تعدادی را مجروح کردند. این فاجعه زمانی روی داد که از یک طرف
نیروهای انگلیسی در حال ترک پادگانها و اردوگاههای خود و بازگشت به میهنشان بودند و از طرف دیگر صهیونیستها عملیات کشتار فلسطینیهای بیگناه را با هدف تشکیل
دولت نامشروع صهیونیستی تشدید کرده بودند. نتیجه این اقدامات هماهنگ انگلیسیها و صهیونیستها
علیه مسلمانان فلسطینی، قتل عام و آوارگی
تعداد زیادی از آنان و اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس
در یک ماه بعد بود.
*روز ملی «دانمارک»
*وقوع آتشسوزی مهیب در سرزمین منای عربستان (1997م)
اشاره:
در 16 آوریل 1997م و در جریان مراسم معنوی حج، انفجار یک کپسول گاز پیک نیک باعث ایجاد
آتش سوزی مهیبی در محل وقوف حجاج خانه خدا در سرزمین مِنا در 10 کیلومتری مکه شد. در اثر
این آتشسوزی، 343 تن از حجاج کشته و 1290 تن
دیگر مجروح شدند و هفتاد هزار چادر در آتش سوخت. این حادثه دومین آتشسوزی بزرگ در منا پس از آتشسوزی دسامبر 1975 م بود که باعث مرگ هزار نفر و جراحت چندین هزار حاجی شد. وقوع چنین حوادث مرگبار باعث شد تا دولت عربستان در سرزمین منا، چادرهای نسوز نصب کند.
* تولد «آناتول فرانس» نویسنده و شاعر معروف فرانسوی (1844م)
* تولد «چارلی چاپلین»
کمدین معروف سینما (1889م)
* مصطلح شدن عبارت «جنگ سرد» بین بلوک شرق و غرب (1947م)