ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 مرداد 1389     |     کد : 8779

زنبورهاي سحرخيز با هوشترند

تحقيقات جديد نشان مي دهند زنبورهاي عسل سحرخيز مي‌توانند به راحتي گل هاي تازه شکفته سپيده دم را پيدا کرده و بهترين غذا را نوش جان کنند زيرا اين حشرات سودمند در صبح هاي زود باهوشترند...

 تحقيقات جديد نشان مي دهند زنبورهاي عسل سحرخيز مي‌توانند به راحتي گل هاي تازه شکفته سپيده دم را پيدا کرده و بهترين غذا را نوش جان کنند زيرا اين حشرات سودمند در صبح هاي زود باهوشترند.
به گزارش مهر، اين قدرت بالا در صبحگاه شايد از اين رو شکل گرفته باشد که اين حشرات باهوش بتوانند گياهان در حال شکفته شدن را به راحتي رديابي کرده و جستجوي شهد گل براي آنها پربارتر شود.
تحقيقات پيشين نشان مي دهند ميزان شهد گل ها در هنگام صبح بيشتر ديگر ساعات روز است، از اين رو اين مدت زمان دوره اي است که شناسايي رايحه هاي جديد و تازه مي تواند براي زنبورها مفيد باشد.
روند به خاطر سپردن رايحه هاي جديدي که توسط گل ها آزاد مي شود براي مغز زنبورها روندي بسيار پر مصرف است و انرژي زيادي صرف مي کند از اين رو کاهش ميزان هوشمندي اين حشرات در طول روز مي تواند به آنها در ذخيره انرژي کمک کند.
محققان دانشگاه «کونستانز» در آلمان، براي مطالعه اين پديده هزار زنبور عسل گشت زن را جمع آوري کرده و گروهي از آنها را در ازاي پاداش غذا به گونه اي آموزش دادند که در زمان هاي مختلفي از روز به دنبال رايحه هاي جديد بگردند. به اين شکل دانشمندان مي توانستند واکنش درست زنبورها را نسبت به رايحه هاي جديد مطالعه کنند.
پاسخ درست در برابر يک رايحه جديد به معني انبساط دادن خرطوم مکشي حشره است که معمولا براي جمع آوري شهد گل ها از آن استفاده مي شود.
نتايج نشان داد زنبورهايي که براي رديابي رايحه هاي جديد در صبح زود آموزش ديده بودند از حافظه قويتري براي به ياد آوردن مفهوم رايحه ها برخوردار بودند. قبل از اين نيز دانشمندان پي برده بودند رفتار زنبورها با زمانهاي مختلف روز در ارتباط مستقيم است. اما مطالعه اخير به گفته محققان اولين مطالعه اي است که نشان مي دهد زنبورها در صبحها باهوشترند.
دانشمندان اين توانايي زنبورها را نتيجه همکاري و هم زيستي مسالمت آميز زنبورها و گلهايي که گرده افشاني آنها به عهده زنبورها است مي دانند. به گفته آنها يک زنبور سحرخيز بودن و يافتن زودهنگام گل هاي تازه شکفته بسيار بهتر از سر و کله زدن با رقبايي مانند پروانه ها، حشرات و زنبورهاي کندوهاي همسايه است.
دانشمندان مي گويند زنبورها نه تنها به خاطر گرده افشاني گياهاني که زنجيره غذايي ما را تشکيل مي دهند از اهميت بالايي برخوردارند بلکه به دليل گرده افشاني و کمک به رشد گل هاي وحشي به حفظ زيبايي طبيعت و تنوع گونه هاي گياهان وحشي کمک مي کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 18 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode