ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 مرداد 1389     |     کد : 8756

فسيل تمساح گربه اي کشف شد

بقاياي 65 تا 144 ميليون ساله فسيلي به جا مانده از يک تمساح با ويژگي هاي مشابه گربه ها که از حشرات و جانداران کوچک تغذيه مي کرده است در سواحل رودخانه اي در جنوب غرب تانزانيا کشف شده است...

 بقاياي 65 تا 144 ميليون ساله فسيلي به جا مانده از يک تمساح با ويژگي هاي مشابه گربه ها که از حشرات و جانداران کوچک تغذيه مي کرده است در سواحل رودخانه اي در جنوب غرب تانزانيا کشف شده است.
به گزارش مهر، در روزگاري در حدود 144 تا 65 ميليون سال پيش، موجودي به نام «پاکاسوچوز کاپيلاماي» زندگي مي کرد که از بدني چابک و فرز و دندان هايي مشابه جانداراني برخوردار بود که از نظر ظاهر و خانواده هيچ ارتباطي به يکديگر ندارند.
اين جاندار تمساح کوتاه قد و چابکي بوده که ميليون ها سال پيش در کنار دايناسورها و بر روي زميني زندگي مي کرده که از سيستم هاي رودخانه اي وسيعتر و دشت هاي سيلابي مملو از بافت هاي گياهي برخوردار بوده است.
اين جاندار جمجمه اي کوچک و پهن ، آرواره زيرين قدرتمند و حفاظ هاي استخواني بر روي پشت و دم داشته و بر خلاف تمساح هاي امروزي، به دليل نداشتن لايه هاي زره مانند روي بدنش از چالاکي و سرعت بالايي برخوردار بوده است.
محققان با استفاده از اسکنرهاي پرتو ايکس به بررسي فسيل اين تمساح پرداخته و از ويژگي هاي غير عادي دندانهاي اين جاندار ماقبل تاريخ شگفت زده شدند زيرا دندان هاي اين تمساح بيشتر به پستانداران شباهت دارد تا خزندگان.
با وجود اينکه تمساح هاي امروزي دندان هايي مخروطي شکل براي دريدن شکارها دارند، آرواره تمساح ما قبل تاريخ از چند نوع متنوع دندان از جمله دندان هاي نيش ، دندان هاي آسياب کوچک و بزرگ پوشيده شده است.
اين گونه جديد از آن جهت «Pakasuchus» نامگذاري شده که به زبان سواحيلي Paka به معني گربه و به زبان يوناني Suchus به معني تمساح است. تمساح گربه اي در زماني زندگي مي کرده است که ابر قاره جنوبي «گندوانا» در حال تجزيه شدن به آفريقا ، هند ، استراليا ، ماداگاسکار و آنتراکتيکا بوده است.
تمساح گربه اي از اعضاي نزديک خانواده تمساح هاي مدرن نيست اما با يکي از زيرشاخه هاي اين گونه جانداري ارتباط دارد. فسيلهايي که در گذشته کشف شده اند نشان مي دهند تمساح هاي ما قبل تاريخ نسبت به اعضاي مدرن خانواده خود از شکل و ابعاد متنوع تري برخوردار بوده اند.


نوشته شده در   شنبه 16 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode