ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 فروردين 1394     |     کد : 87139

انتشار «اندیشه‌سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران»

کتاب «اندیشه‌سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران» پژوهش یادشده «میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران را با اندیشه سیاسی امام خمینی» با روش پیمایش مورد بررسی قرار داده است.


کتاب «اندیشه‌سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران» پژوهش یادشده «میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی ایران را با اندیشه سیاسی امام خمینی» با روش پیمایش مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اهمیت موضوع بدان جهت است که منظومه اندیشه سیاسی امام راحل مبنای تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و استمرار حاکمیت آن منوط به موفقیت نظام در حفظ و انتقال آن اندیشه به نسل آینده است و مرحله آشنایی، پایه التزام و رفتار به‌ حساب می‌آید.

محقق با توجه به اعتقاد حضرت امام به الگوی تقسیم سه بُعدی اسلام، اندیشه سیاسی ایشان را در سه قسمِ فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی تبیین کرد و پس از مشخص کردن جامعه آماری، با روش پیمایش و ابزار پرسش‌نامه و با کمک نرم‌افزار SPSS و تکنیک‌های  آماری، میزان آشنایی طلاب و دانشجویان را با اندیشه سیاسی امام بررسی کرده است.

کتاب حاضر از یک مقدمه و چهار فصل تشکیل شده است. در مقدمه به کلیات تحقیق پرداخته شد و در فصل اول، با عنوان «اندیشه سیاسی امام خمینی;، مبانی و مفاهیم»، مبانی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی و مفاهیم بنیادی مثل آزادی، استقلال، دموکراسی، مردم‌سالاری دینی، عدالت، مشروعیت (حقانیت و مقبولیت) و سیاست، در اندیشه سیاسی امام هم­چنین اندیشه سیاسی ایشان در سه قسمِ فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی در دو بُعد فضایل و رذایل تبیین و شاخص‌بندی شده است.

در فصل دوم، با عنوان «روش‌شناسی» به مباحثی از قبیل نوع روش، جمعیت آماری، حجم نمونه، روش نمونه‌گیری، سنجش متغیرها، ابزار گردآوری اطلاعات، اعتبار و پایایی مقیاس‌ها، روش و تکنیک­های تحلیل، مراحل مربوط به تدوین پرسش‌نامه، روش نمره‌گذاری و روش اجرای پژوهش پرداخته شد.

در فصل سوم، با عنوان «تجزیه و تحلیل داده­ ها»، یافته‌های تحقیق در قالب یافته‌های توصیفی و تحلیلی به تجزیه و تحلیل مشخصات فردی و خانوادگی پاسخ‌گویان، میزان آشنایی نسل سوم انقلاب اسلامی با ابعاد مختلف اندیشه سیاسی امام، تحلیل تطبیقی میانگین نمره میزان آشنایی پاسخ‌گویان، تحلیل رابطه متقابل میزان آشنایی نسل سوم با اندیشه امام پرداخته شد.

محقق در فصل چهارم، به نتیجه‌گیری از تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌های تحقیق و به ارایه پیشنهادها پرداخت.

برخی از نوآوری‌ها و برجستگی‌های کتاب مذکور عبارتند از:

ـ شاخص‌بندی اندیشه سیاسی امام خمینی; در ابعاد فلسفه سیاسی، فقه سیاسی و اخلاق سیاسی؛

ـ بهره‌گیری از الگوی تقسیم سه بُعدی اسلام برای تقسیم‌بندی اندیشه سیاسی امام راحل در سه قسم مذکور؛

ـ تبیین تفکر منظومه‌ای و هدفمند امام با بهره‌گیری از حکمت متعالیه؛

ـ پرداخت جامع و روان از اندیشه سیاسی امام؛ به نحوی که به راحتی به نسل جدید و قشرهای جامعه قابل انتقال است.

کتاب «اندیشه سیاسی امام خمینی و نسل سوم انقلاب اسلامی ایران»، اثر دکتر علی اکبری‌معلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، است که در ۳۹۲ صفحه در زمستان ۱۳۹۳ توسط پژوهشگاه مذکور  منتشر شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 12 فروردين 1394  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode