ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 9 مرداد 1389     |     کد : 8641

شنبه 10 مرداد 19 شعبان 31 ژوئيه

خرابی قمستی از دیوار خانه کعبه در اثر جاری شدن سیل در سال 1039 قمری ...

خرابی قمستی از دیوار خانه کعبه در اثر جاری شدن سیل در سال 1039 قمری
در سال 1039 در مكه سيل عظيمى راه افتاد كه به خرابى مهمى در بناى كعبه منجر شد. گزارش اين سيل و همچنين گزارش تجديد بناى ديوارهاى افتاده كعبه را ملازينالعابدين كاشانى از علماى برجسته شيعه كه خود در اين بازسازى كارگرى مىكرده است، در رساله كوچكى به نام «مُفَرّحَةُ الأنام فى تأسيس بيتالله الحرام» نوشته است.
او در آغاز رساله خود چنين نوشته است:
«روز چهارشنبه، نوزدهم شعبان 1039، سيل عظيمىداخل مسجد الحرام شد و آب به درونكعبه شريفه درآمد، به قدر قامت فقير و يك شبر و دو انگشت. .. و خرابى بسيار درمكه معظمه واقع شد وچهار صد وچهل و دو نفر در سيل هلاك شدند; از آن جمله معلمى با سى طفل در مسجدالحرام بوده وسيل ازابواب مسجد داخل می شده، نتوانستند كه بيرون آيند و كسى نيز نتوانست به ايشان رسيد و آب از سر ايشان گذشت...»
وى سپس شرحى مبسوط از چگونگى مسجد الحرام و تجديد بناى ديوار كعبه و نقش خود و شخصى به نام حسين ابرقوهى در آن بيان كرده است.
درواقع، قرار گرفتن كعبه در امتداد وادى ابراهيم، سبب می شد تا سيل به آن آسيب رساند. در اصل، مسير سيل ـ يا به عبارتى مسيل ـ همان طريق (راه) مسجد الحرام است كه آب را به سمت حرم سوق مىدهد. پيش از اين، از زمان صدر اسلام، در محل «مسجد الرايه» كه آن را «مسجد الردم الأعلى» می ناميده اند، سيلبند ساخته می شد. با اين حال،بيشتراوقات سيلبه سوى مسجدالحرام سرازير می گشت وآن رامملو از آب می كرد.
از قديم مردم مكه براى هر يك از اين سيلهاى هولناك نامى برمى گزيدند و شمارش آنها را داشتند.

غَزوه «بَنِي المُصْطَلَق» در سال6هجري قمري
غَزوه «بَنِي المُصْطَلَق» روي داد. بني مُصطَلَق قبيله‎اي از قبايل خزاعه بودند كه اززمانهاي بسيارقديم به حوالي مكه مهاجرت كرده بودند. رَبيعَةِبنِ حارِثه رئيس اين قوم، يكتاپرستي را تغييرداد و بت پرستي را درمكه ترويج كرد. سپس بتهايي درخانه كعبه مستقرساخت. پس از به قدرت رسيدن مسلمانان درمكه قوم بَني مُصْطَلَق كه دربت پرستي خود اصرارمي‎ورزيدند، آماده جنگ با لشكر اسلام شدند. ازاين رو پيامبراسلام حضرت محمد(ص) با حضرت علي (ع) و جمعي از مهاجران و انصار به جنگ با بني مصطلق رفتند. درغزوه بني مصطلق افردا اين قبيله كشته يا اسيرشدند و غنائم فراواني نيز براي مسلمانان بجاي ماند. گفتني است كه قوم بني مصطلق برسر چاهي به نام مُرََ يسَيع مسكن داشتند كه تا مدينه يك روز راه فاصله داشت.

درگذشت «غياث الدين ابوالمظفربن احمد طاووس» در سال693هجري قمري
«غياث الدين ابوالمظفربن احمد طاووس»، فقيه، اديب و نَسَب شناس مشهور در سال693 هجري قمري دركاظمين بدرود حيات گفت. او در شهر كربلا به دنيا آمد و درشهر حِلّه رشد يافت و سپس دربغداد تحصيل كرد. غياث الدين طاووس درهوش و حافظه مانند نداشت و ازبزرگاني چون خواجه نصيرالدين طوسي و محقق حِلّي اجازه روايت داشت. شاگردان بسياري درحوزه درس غياث الدين طاووس شركت مي‏‎كردند و برخي ازآنان به مراتب بلند علمي و فقهي نيز دست يافتند. گفته‎اند كه او در11سالگي حافظ قرآن بود و درادبيات نيزاستادي توانمند بشمار مي‎رفت. ازمهمترين آثارغياث الدين طاووس «الشَّملُ المَنظوم في مُصَنِفِي العلوم» را مي‎توان نام برد.

بازديد حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري ازسازمان صدا وسيما در سال1375 هجري شمسي
حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري از سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران در سال1375هجري شمسي ديدن كردند. مقام معظم رهبري دراين روز ضمن ديدار با مسئولان سازمان صداوسيما و بازديد ازبخشهاي مختلف سازمان، همكاران محترممان را مورد لطف و محبت خويش قرار دادند و با رهنمودهاي آگاهانه و ظريف خود كه دقت آن بزرگوار را به برنامه هاي صداو سيما آشكارمي كرد؛ مسئولان برنامه ساز را از ديدگاههاي خود براي بهبود كمّي و كيفي برنامه ها آگاه كردند.

روز اهدای خون
در مرداد سال 1353 شمسي سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد. از آن تاريخ به بعد، سالروز تأسيس اين سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهداي خون نام گذاري شده است. جمع آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده هاي آن به مراکز درماني و بيمارستان ها و ..... از جمله کارهاي سازمان انتقال خون ايران مي باشد. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کيلوگرم، حدود پنج و نيم تا شش ليتر خون دارد و با اهداي 250 سي سي تا 450 سي سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد. اهداي خون همچنين مي تواند در کشف بيماريهاي نهفته در اهدا کنندگان کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم مي تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.


نوشته شده در   شنبه 9 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode