ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 5 مرداد 1389     |     کد : 8598

سه شنبه 5 مرداد 15 شعبان 27 ژوئيه

نخستین آتش سوزی مسجد جامع اموی در سال 461 هجري قمری ...

نخستین آتش سوزی مسجد جامع اموی در سال 461 هجري قمری
در نیمه شعبان سال 461 قمری نخستین آتش سوزی گسترده در مسجد جامع اموی رخ داد.
مسجد جامع اموی یکی از شاهکارهای درخشان تمدن و فرهنگ اسلامی است که نه تنها قدمت و سابقه آن به دوران هزار و چهارصد ساله اسلامی محدود نمی شود بلکه ریشه و بنیانی دیرینه، به بلندای چهار هزار سال در تاریخ بشریت داشته و در حقیقت بیانگر سیر و تاریخچه تحول و دگرگونی ادیان و مذاهب است.
مکان این مسجد در چهار هزار سال پیش معبد آتش پرستان بوده است و پس از آن در اختیار مصریان و سپس یونانیان و بعد رومیان قرار گرفت. با گسترش مسیحیت در جهان و بویژه در شام، قسمتی از آن به کنیسه تبدیل گشت که به نام قدیس یوحنا خوانده می شد.
سرانجام در سال هفده هجری با فتح دوشق به وسیله مسلمانان، این آتشکده و بتکده به مسجد و محل عبادت ذات باریتعالی و خدای واحد گشت که البته نیمی از آن بر اساس مصالحه ای که صورت پذیرفت همچنان به صورت کلیسا باقی ماند. در زمان ولید بن عبدالملک با اعطای اموال فراوان به مسیحیان و حتی با تهدید و ارعاب آنان از مسجد خارج شده و نیمه غربی نیز ضمیمه مسجد گردید.
نخستین آتش سوزی گسترده در این مسجد در نیمه شعبان سال 461 قمری به وقوع پیوست، علت آن این بود که امیر سپاه مصر یعنی بدر الجمالی به دمشق وارده شده بود؛ بعلت درگیری که بین سپاهیان او رخ داد؛ دسته ای از آنان خانه ای در مجاورت جامع اموی را به آتش کشیدند و لذا آتش به مسجد سرایت کرد. مردم بلافاصله به خاموش کردن آن اقدام کردند ولی آتش از صحن گذشته و به شبستان و محراب و بالای قبه نیز رسید.
در طول تاریخ مجموعا پنج آتش سوزی در این مسجد به وقوع پیوست.

درگذشت « ابن حجّه حَمَوي» شاعرو مؤلف مسلمان در سال838هجري قمري
« ابن حجّه حَمَوي» شاعرو مؤلف مسلمان در سال838هجري قمري درگذشت. او درنوجواني حافظ قرآن شد و چون با دكمه سازي امرارمعاش مي‎كرد به اَزراري مشهوربود. وي خود را با شركت درمجالس علماي زادگاهش شهرحِماة آغازكرد و سپس به محضربزرگاني چون ابن خلدون راه يافت. ابن حجّه شاهد برخي ازحوادث و وقايع تاريخي ازجمله حريق شهردمشق بدست تيمورلنگ بود. او يكي از بزرگترين شاعران و اديبان دوره ممالك بشمارمي‎رفت و اشعارش آئينه تمام نماي ادبيات آن دوره است. «خَزانةُ الاَدب و غايةُ الاِرَب» ازجمله آثارابن حجّه حموي بشمارمي‎رود. 


نوشته شده در   سه شنبه 5 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode