ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 مرداد 1389     |     کد : 8578

سفر به گذشته امکانپذير است

فيزيکدانان کوانتوم در موسسه تکنولوژي ماساچوست MIT معتقدند امکان خلق ماشين زماني که بتواند بدون ايجاد اثر «پارادوکس پدربزرگ» بر روي گذشته تاثير بگذارد وجود دارد...

فيزيکدانان کوانتوم در موسسه تکنولوژي ماساچوست MIT معتقدند امکان خلق ماشين زماني که بتواند بدون ايجاد اثر «پارادوکس پدربزرگ» بر روي گذشته تاثير بگذارد وجود دارد.
به گزارش مهر، دانشمندان براي سال ها توانسته بودند حالت کوانتومي را از جايي به جايي ديگر تله پورت (انتقال ماده يا انرژي با سرعتي بالاتر از سرعت نور) کنند.
اکنون «سث لويد» و گروهي از محققان MIT اعلام کردند با استفاده از چنين اصولي و با کمک گرفتن از ديگر تاثيرات قدرتمند کوانتومي که به Postselection شهرت دارند امکان بازگشت به گذشته وجود خواهد داشت. به گفته «لويد» امکان کانال زدن از آينده به گذشته براي ذرات و براي انسانها وجود دارد.
Postselection بخشي حياتي از دانش در حال تکامل محاسبات رايانه اي کوانتومي به شمار مي رود. در محاسبات سنتي در صورتي که يک کاربر نياز داشت بداند کدام يک از متغيرها در يک معادله منجر به پاسخ درست خواهد شد رايانه بايد تمامي ترکيب ها را مورد آزمايش قرار مي داد تا ترکيب درست را کشف کند. در رايانه هاي کوانتومي طبق رفتارهاي عجيب و موازي ذرات تحت اتمي، به نظر مي آيد امکان ساده سازي اين روند به واسطه اجرا کردن همزمان تمامي متغييرهاي ممکن و انتخاب ترکيبي که به پاسخ درست منجر مي شود وجود دارد.
پروفسور لويد و تيمش اعلام کردند با ترکيب تله پورت کردن و Postselection مي توان فرايند تله پورت کردن را به صورت وارونه عملي کرد. به اين شکل که Postselection به کاربر امکان مي دهد حالت کوانتومي قابل انتقال را تعيين کرده و قبل از آغاز تله پورت کردن حالت هاي کوانتومي درست را مشخص کند.
بر خلاف ديگر نظريه هاي تله پورت کردن ، اين نظريه از مواجهه با پارادوکس پدربزرگ و يا پارادوکس سفر به گذشته جلوگيري مي کند. (درصورتي که بتوانيد به گذشته سفر کنيد و به صورت تصادفي پدربزرگ خود را بکشيد، تضاد يا پارادوکسي را ايجاد کرده ايد زيرا در آينده هرگز متولد نخواهيد شد پس نمي توانيد به گذشته بازگشته و بر روي آن تاثير بگذاريد.) اين نظريه در حالت هاي ذره اي نيز مشکل آفرين است زيرا ذرات نيز مي توانند به گونه اي گذشته خود را نابود کرده و يا آن را تغيير دهند.
با اين حال به دليل طبيعت احتمالي دستگاه هاي کوانتومي به نظر مي رسد روش هاي «لويد» از بروز اين پارادوکس جلوگيري مي کند. هر آنچه به واسطه سفر در زمان به وجود مي آيد بايد از احتمال محدود رخ دادن برخوردار باشد.
نظريه لويد بسيار بحث برانگيز است. برخي از فيزيکدانان از آن به عنوان نظريه اي غير عملي و امکان ناپذير ياد کرده اند اما لويد معتقد است اين نظريه مي تواند درک انسان را از فيزيک بهبود دهد و اميدوار است نظريه اش بتواند در ارائه فرمولي از نظريه کوانتوم گرانشي موثر واقع شود.


نوشته شده در   يکشنبه 3 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode