ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 29 تير 1389     |     کد : 8495

سه شنبه 29 تير 8 شعبان 20 ژوئيه

درگذشت احمد بن علي معروف به ابوالحسن نبتّي در سال405هجري قمري ...

درگذشت «ابونصر صاعدي» قاضي القضاة شهر نيشابور در سال482هجري قمري
«ابونصر صاعدي» قاضي القضاة شهر نيشابور در زمان سلجوقيان پس از يك دوره بيماري طولاني در سال482هجري قمري دارفاني را وداع گفت. او نوه قاضي صاعد از بزرگان نيشابور بود و به ابونصر استوايي زينبي و شيخُ الاسلام شهرت داشت. و ي در سال410 هجري متولد شد و در دامان قاضي صاعد پرورش يافت و پاره‎اي از علوم ديني چون حديث را نزد پدر و پدربزرگش فراگرفت. ابونصر صاعدي در بغداد نزد استاداني چون ابوالطّيب طبَري نيز به شاگردي پرداخت؛ و بردانش خود افزود. او در حدود سال430هجري به هنگام سرنگوني حكومت غزنويان در خراسان، و روي كار آمدن سلجوقيان بزرگترين رهبر مذهبي در اين منطقه بشمار مي‎رفت و در زمان ملك شاه سلجوقي قضاوت شهر نيشابور به وي واگذار شد و اندكي بعد مقام قاضيُ القضاتي يافت. ابونصر صاعدي افزون بر مشاغل دولتي در مسجد جامع نيشابور نيز مجلس تقرير حديث داشت كه در آن بزرگان و علماي بسياري حضور مي‎يافتند. ابونصر صاعدي در نيشابور مدفون است.

درگذشت احمد بن علي معروف به ابوالحسن نبتّي در سال405هجري قمري
احمد بن علي معروف به ابوالحسن نبتّي اديب، شاعرو دبيرعراقي در سال405هجري قمري درگذشت. او حنفي مذهب بود اما نزد بزرگان شيعه چون شريف رضي و سيّد مرتضي احترام و كرامت خاصي داشت بطوريكه اين دو بزرگوار درمرگ او مرثيه اي بلند سروده اند. ابوالحسن آوايي زيبا داشت و قرآن كلام الهي را با صداي دلنشين تلاوت مي كرد. او درسرودن شعرنيز طبعي روان داشت. تصنيفهاي «اَلقادري و اَلفَخري» ازجمله آثار اين اديب و شاعر عرب است.

آغاز عمليات والفجر 2 در سال 1362 هجري شمسي
پس از موفقيت رزمندگان اسلام در عمليات والفجر1 كه در جبهه هاي مياني اجرا و ضربات سختي بر نيروهاي عراقي وارد شد، در شمال غرب و در مناطق سخت و صعب العبور كوهستاني در حد فاصل بين ارتفاعات قمطيره و تمرچين كه مأمني براي اشرار و گروهكهاي ضدّ انقلاب داخلي نيز بود، منطقه عمليات والفجر2 انتخاب گرديد.
در اين منطقه عملياتي، پادگان حاج عمران كه از اهميت سوق الجيشي برخوردار است قرار دارد و از شمال به ارتفاعات چنارستان و كلاشين، تز جنوب به ارتفاعات بسيار مرتفع سكران و كدو، از شرق به ارتفاعات تمرچين و شهر مرزي پيرانشهر و از غرب به تنگه دربند و شهر چومان مصطفي(عراق) محدود مي شود.

علاوه بر ارتفاعات مهم كه در اين منطقه وجود دارد آنچه بر اهميت منطقه و ضرورت تصرف آن مي افزايد، عبارت است از:
1ـ تسلط بر تردد گروهكهاي ضدّ انقلاب و كنترل آنها
2ـ ايجاد تسهيلات و پشتيباني لازم از اكراد مسلمان و مبارز عراقي
3ـ فراهم سازي امكان گسترش عمليات نامنظم در خاك عراق
4ـ حفظ پيرلنشهر از هرگونه تهاجم و تجاوز نيروهاي عراقي
5 ـ زمينه سازي براي نزديكي بيشتر به شهر و تأسيسات نفتي كركوك
نيروهاي عراقي در سراسر منطقه، سه رده، خط پدافندي داشتند كه هر رده آن پوشيده از موانع و استحكامات بود. همچنين در اطراف پايگاه ها سيم خاردار و ميادين مين نصب و تعبيه و بر روي ارتفاعات نورافكن قرار داده شده بود.
استعداد دشمن در حدود 2 تيپ پياده و يك گردان زرهي به عنوان نيروي درگير و يك تيپ پياده در احتياط بود. علاوه بر اين دشمن در منطقه دو آتشبار 100م. م، يك توپ 175م.م و يك آتشبار 122م.م و نيز يك آتش بار 130م.م در چومان مصطفي داشت؛ در ضمن عراقيها بيش از 30 پايگاه در منطقه داشتند كه 20 پايگاه آن اصلي و قوي بود كه از كل آنها 15 پايگاه به طور كامل توسط نيروهاي خودي شناسايي شده بود.
سازمان رزم رزمندگان جمهوري اسلامي متشكل از رزمندگان سپاهي و بسيجي با استعداد 16 گردان و دلاوران نيروي زميني ارتش 6 گردان پياده و يك گردان مكانيزه بودند كه تحت امر قرارگاه نظامي حمزه سيدالشهدا قرار داشتند. تيزپروازان هوانيروز نيز پشتيباني عمليات را بر عهده داشتند.

شرح عمليات:
در ساعت 1 بامداد روز 29 تير 1362 عمليات والفجر 2 با رمز "يا الله" آغاز شد. رزمندگان دلاور اسلام در نخستين ساعات عمليات با صعود به ارتفاعات حساس منطقه و عبور از آنها ضربات سنگيني بر نيروهاي عراقي و اشرار ضدّ انقلاب وارد ساختند و تعدادي زيادي از آنها را به هلاك رسانيدند.
در ادامه عمليات در صبح روز 3/5/62 روستاي رايات به دست نيروهاي خودي تصزف شد و ضمن محاصره چند روستاي ديگر، گمرك جاده پيرانشهر و حاج عمران آزاد گرديد. همچنين پس از آن كه نيروهاي خودي بر قسمتي از ارتفاعات مهم و استراتژيك "كينك" (2519) تسلط يافتند. دشمن طي دو نوبت به ارتفاعات ياد شده پاتك نمود كه در نوبت اول مجبور به عقب نشيني شد و در نوبت دوم توانست بر قسمتي از آن تسلط يابد، اما پس از آن كه قهرمانان هوانيروز توانستند نيروهاي خودي را تدارك نمايند، مابقي نيروهاي دشمن پاكسازي شدند. بدين ترتيب ارتفاعات 2519 به طور كامل به تصرف نيروهاي ايران درآمد. عراقيها در تاريخ 5/5/62 با استفاده از 16 فروند هليكوپتر و انجام عمليات هلي برد به يال ارتفاعات "كلو" حمله كردند. در اين عمليات ناموفق 6 فروند هلي كوپتر دشمن از بين رفت. قابل ذكر است كه به لحاظ اهميت منطقه، صدام حسين رئيس جمهور عراق در شهر ديانا حضور پيدا كرد و از آنجا به تشويق، ارعاب و تهديد نيروهاي شكست خورده عراقي پرداخت. همچنين بنا به اظهارات اسرا، فرمانده تيپ 91 پياده عراق، از اهالي كردستان، به دستور صدام در شهر ديانا اعدام شد.

دستاورد و نتايج والفجر:
در نتيجه اين عمليات كه مدت 16 روز به طول انجاميد، تعدادي از شهرهاي مناطق كردنشين ايران از تيررس نيروهاي عراقي خارج شد و با تصرف ارتفاعات حساس منطقه و پادگان حاج عمران نيروهاي ضدّ انقلاب، نفوذ خود را از دست دادند و رزمندگان اسلام بر شهر چومان مصطفي نيز مسلط گرديدند.
در اين عمليات چندين قبضه توپ 122م.م، بيش از 20 دستگاه تانك، دهها دستگاه تفنگ 106م.م با خودرو، انواع مختلف ادوات و نيز مقدار متنابهي سلاح و مهمات كه از انبار پادگان حاج عمران به دست آمده بود به غنيمت رزمندگان اسلام درآمد. مجموع كشته ها و زخمي هاي دشمن به بيش از 4 هزار نفر رسيد و 200 نفر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. 5 فروند هواپيما و 10 فروند هلي كوپتر، حدود 40 دستگاه تانك و نفربر نيز منهدم شدند. همچنين از مقر تيپ 91 كه مأمور حفظ پادگان و منطقه بود مدارك و اسناد بي شماري به دست آمد كه حاكي از روابط عميق گروهكهاي كومله و دمكرات با حكومت عراق بود.


نوشته شده در   سه شنبه 29 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode