ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 تير 1389     |     کد : 8440

جشن مذهبي در قره‌كليسا

جام جم آنلاين: امسال با حضور 3 هزار زائر از ارامنه دنيا در قديمي‌ترين كليساي جهان در چالدران همزمان با سالروز شهادت طاطائوس مقدس، انجام اعمال مذهبي جشن قره‌كليسا همانند سال‌هاي گذشته برگزار مي‌شود...

 امسال با حضور 3 هزار زائر از ارامنه دنيا در قديمي‌ترين كليساي جهان در چالدران همزمان با سالروز شهادت طاطائوس مقدس، انجام اعمال مذهبي جشن قره‌كليسا همانند سال‌هاي گذشته برگزار مي‌شود.
به گزارش مهر، سرپرست فرمانداري چالدران در جلسه هماهنگي برنامه‌هاي مراسم مذهبي قره‌كليسا و در حضور اعضاي شوراي خليفه‌گري ارامنه آذربايجان و مسوولان ادارات چالدران گفت: اين زائران براي اجراي مراسم مذهبي عشاي رباني يا باداراك، 26 تيرماه سال جاري در اين كليسا حضور خواهند يافت.
رضا محبوبي با بيان اين‌كه تمام امكانات رفاهي، خدماتي و ايمني براي رفاه حال زائران تدارك ديده شده است، افزود: در راستاي خدمات رساني بهتر به زائران از لحاظ درماني، اورژانس سيار با مجهز شدن به امكانات ويژه به صورت شبانه‌‌روزي در طول اقامت اين تعداد زائر در اين محل مستقر خواهد شد.
علت وجود كهن‌ترين كليساي جهان در ايران است كه طاطائوس مقدس يكي از 12 حواري مسيح به شوق ابلاغ احكام الهي به سوي ايران به راه مي‌افتد و دست تقدير موجب مي‌شود كه دختر پادشاه وقت ساندخت جزو گروندگان به دين مسيحيت باشد.
تلقين ناشي از ناداني و تعصب زيردستان پادشاه سبب غضب پادشاه بر گروندگان به دين جديد شده و آتش خشم پادشاه دخترش را به همراه طاطائوس مقدس با 3 هزار و 500 همراهشان را در بر مي‌گيرد، جسد دختر را بر تپه‌اي و جسد طاطائوس را به همراه حدود 3 هزار و 500 نفر از همراهانش بر تپه‌اي ديگر دفن مي‌كنند و محراب قديمي‌ترين كليساي جهان بر جسد حواري مسيح آرام مي‌گيرد.
اين كليسا امروزه به مناسبت جشني سالانه، اواخر تيرماه هر سال ميعادگاه ارمنيان ايران و جهان و مجموعه‌اي از انگيزه‌هاي اعتقادي، قومي، سنتي، خانوادگي، عاطفي، تفريحي و همچنين مسافرت و استفاده از آب و هواي ييلاقي و ديدار دوستان و آشنايان است.
قره‌كليساي چالدران يك از آثار تاريخي ثبت شده در فهرست ميراث جهاني از بناهاي مذهبي متعلق به ارامنه بوده كه در جنوب ماكو و 20 كيلومتري شمال شرقي چالدران در كنار روستايي به همين نام واقع شده، قره در زبان آذري به معناي سياه و وجه تسميه اين نام سياه بودن قسمتي از كليسا است.
اين كليسا در دوره‌هاي مختلفي، به دلايل مختلف ويران و مجددا بازسازي شده است. در سال 1230 ميلادي (616 هجري) هنگام حمله چنگيز، قسمت بزرگي از اين كليسا ويران شد، ولي هنگام اقامت هلاكوخان مغول در آذربايجان، خواجه نصيرالدين طوسي به مرمت آن همت گماشت.
قره‌كليسا يك بار نيز در زلزله‌اي كه در سال 1319 ميلادي اتفاق افتاد، ويران شد و بنا بر روايت آندرانيك هويان، سندي درباره تعمير آن به وسيله زكرياي قديس در سال 1329 در دست است.

جام جم آنلاين


نوشته شده در   پنجشنبه 24 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode