ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 23 تير 1389     |     کد : 8419

چهار شنبه 23 تير 2 شعبان 14 ژوئيه

تولد شيخ الاسلام ابواسماعيل عبدالله بن منصور مشهوربه خواجه عبدالله انصاري در سال396هجري قمري ...

تولد شيخ الاسلام ابواسماعيل عبدالله بن منصور مشهوربه خواجه عبدالله انصاري در سال396هجري قمري
شيخ الاسلام ابواسماعيل عبدالله بن منصور مشهوربه خواجه عبدالله انصاري، نويسنده، شاعر، محدث و مفسرپرآوازه قرن 5 هجري قمري در سال396هجري قمري درشهرهرات متولد شد. او ازاعقاب ابوايّوب انصاري صحابي معروف پيامبراكرم(ص) بود. شيخ انصاري ازكودكي زباني گويا، طبعي روان و حافظه اي قوي داشت. او پس از تحصيل علوم ديني و ادبي راهي سفرشد و دربازگشت با شيخ ابوالحسن خَرَقاني ملاقات و مباحثه كرد. خواجه عبدالله انصاري درتصوف از شيخ خَرَقاني تعليم گرفت و جانشين او بشمارمي رفت. شيخ انصاري آثارمنظوم و منثور فراواني به زبانهاي عربي و فارسي دارد كه مشهورترين آنها «مناجات نامه، ذمُّ الكلام و مَنازلُ‌ السّائرين» است. اين عارف دانا سرانجام درذيحجه سال 481هجري قمري بدرود حيات گفت و درگازُرگاه هرات به آغوش خاك سپرده شد.

انتشار نخستين شماره روزنامه نسيم شمال درشهررشت در سال1325هجري قمري
نخستين شماره «روزنامه نسيم شمال» درشهررشت در سال1325هجري قمري منتشرشد. مديرو صاحب امتياز اين روزنامه فكاهي- سياسي سيد اشرفُ الدّين قزويني معروف به گيلاني بود. انتشار روزنامه نسيم شمال تا زمان انحلال مجلس ادامه داشت. اما پس ازگلوله باران مجلس و برچيده شدن روزنامه ها و انجمنها، روزنامه نسيم شمال نيز توقيف شد.

در گذشت دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر در سال 1365 هجري شمسي
دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر، محقق و نويسنده نامي معاصر در گذشت دكتر مهدي حميدي شيرازي شاعر در سال 1365 هجري شمسي در گذشت. وي در سال 1293 شمسي در شيراز به دنيا آمد و تحصيلاتش را در رشته زبان و ادبيات فارسي تا اخذ درجه دكتري ادامه داد. دكتر حميدي در عرصه شعر فارسي آثار متعددي به رشته تحرير در آورده كه شكوفه ها، سالهاي سياه، عروض حميدي، درياي گوهر در سه جلد، زمزمه شب، شعر فارسي در قرن سيزدهم ،بهشت سخن و سبك سريهاي قلم از آن جمله‏اند. اين محقق و نويسنده معاصر در زبان شناسي ترجمه و عروض نيز استاد بود و در اين علوم آثاري چند از خودئ به يادگار گذاشته است. از مشهور ترين اشعار وي مي توان به مرگ قو اشاره كرد كه در اين شعر با زيبايي بسيار به افسانه اي درباره چگونگي مرگ يك قو اشاره شده است.

در گذشت عبدالهادي حائري استاد برجسته تاريخ در سال 1372 هجري شمسي
دكتر عبدالهادي حائري استاد برجسته تاريخ در سال 1372 هجري شمسي در دانشگاه فردوسي مشهد در اثر ابتلا به بيماري سرطان خون در گذشت. دكتر حائري پس از پايان تحصيلات ابتدايي و متوسطه در رشته الهيات فارغ التحصيل شد و سپس طي سفري به كانادا تا اخذ درجه دكتري در رشته اسلام شناسي تحصيلاتش را ادامه داد. تخصص اصلي دكتر حائري در زمينه انقلاب مشروطيت و نقش علماي شيعه در آن بود كه نتيجه تحقيقاتش در قالب كتاب ارزشمند تشيع و مشروطيت در ايران و نقش ايرانيان مقيم عراق به دوزبان فارسي و انگليسي منتشر شده است. از ديگر آثار آن مرحوم مي توان كتابهاي نخستين روياروئي انديشه گردان ايران با دو رويه تمدن بورژوازي غرب و تاريخ جنبش ها تكاپوهاي فراماشونري در كشورهاي اسلامي را بر شمرد. همچنين كتاب آنچه گذشت دكتر حائري كه به واقع زندگي نامه اوست در اوج بيماري فرساينده وي نوشته شده و آخرين اثر اين مورخ مشهور معاصر است. گفتني است پيكر دكتر حائري در جوار بارگاه ملكوتي ثامن الحجج حضرت امام رضا(ع) بخاك سپرده شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 23 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode