ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 تير 1389     |     کد : 8348

بيگانگان فضايي؛دوست يا دشمن

«استفان هاوکينگ» نگران بيگانگان فضايي است تا جايي که اين فيزيکدان معروف با يادآوري زماني که اروپايي ها تمدن امريکاييان لاتين را کشف کردند اعلام مي کند انسان بايد در مورد برقراري ارتباط با بيگانگان فضايي کاملا محتاط باشد...

 «استفان هاوکينگ» نگران بيگانگان فضايي است تا جايي که اين فيزيکدان معروف با يادآوري زماني که اروپايي ها تمدن امريکاييان لاتين را کشف کردند اعلام مي کند انسان بايد در مورد برقراري ارتباط با بيگانگان فضايي کاملا محتاط باشد.
به گزارش مهر به نقل از نيوساينتيست، به گفته هاوکينگ از آنجا که هر گونه اي از موجودات زنده که بتواند با زمينيان ملاقات کند سطحي بسيار بالاتر از تکنولوژي کنوني انسانها دارد، ملاقات با آنها خبر بسيار بدي خواهد بود. در عين حال وي در رابطه با نتايج و پيامدهاي ادامه يافتن فعاليت پروژه SETI اخطار داده است.
با وجود اينکه هنوز انسان سيگنالي از جانب موجودات فضايي دريافت نکرده است، پيشرفتهاي بزرگ تکنولوژيکي باعث شده تا تصور کند اگر فرستنده هوشمند ماورايي در خارج از زمين وجود داشته باشد، پس بايد به زودي آن را پيدا کرد. کشفي که مي تواند متحول کننده باشد اما از سويي ديگر برخي از افراد از جمله هاوکينگ آن را فاجعه آميز مي دانند.
تصور کنيد انسان در رديابي سيگنالي از موجودات فضايي موفق شود. آيا بايد به آن پاسخ دهد؟ هر نوع ارسال سيگنالي مي تواند احتمال حمله تمدني را در پي داشته باشد که به اندازه اي پيشرفته است که توانسته سيگنالهاي زمينيان را دريافت کند. اين تصور مانند فيلمنامه هاي تخيلي است اما در صورتي که احتمال بسيار کوچکي در وقوع چنين رويدادي وجود داشته باشد چرا بايد چنين ريسکي کرد؟
اين موضوع براي سه سال دانشمندان پروژه SETI در آکادمي بين المللي اخترشناسي را به خود مشغول کرده بود. مسئله مباحثات آنها ايده اي بود که توسط چند نفر از اعضا براي ممنوع کردن ارسال هر نوع سيگنالي به سوي بيگانگان فضايي مطرح شده بود.
در حقيقت مي توان گفت علاوه بر اينکه اين کار امري غير ممکن به شمار مي رود، ديگر براي ممنوعيت ارسال سيگنال دير شده است. انسان به صورت ناخواسته با ارسال سيگنالهاي تلويزيوني، راديويي و راداري براي 60 سال حضور خود را به اطلاع همه جهان رسانده است. پخش سريالها و برنامه هاي تلويزيوني از کشورهاي مختلف هر لحظه با سيلي از مخاطبان مواجه است و در صورت حضور موجود هوشمندي در وراي زمين، احتمالا برنامه هاي تلويزيوني زميني اکنون تعدادي بيننده فضايي دارد!
رديابي اين نشت سيگنالي چندان سخت نيست. شدت آن در مجذور فاصله کاهش پيدا مي کند اما حتي اگر نزديکترين موجود بيگانه در فاصله هزار سال نوري از زمين قرار داشته باشد، هنوز مي تواند اين سيگنالها را دريافت کند زيرا فناوري آنتهاي اين موجودات چندين قرن از فناوري زمين جلوتر است.
اين توانايي مي تواند پيشنهاد متوقف کردن ارسال سيگنالهاي هدف دار از روي زمين در مواردي که فرازميني ها درباره آن نسبت به انسان برتري دارند را به پيشنهادي ظاهرا منطقي تبديل کند. زيرا تنها تمدني نزديک به سطح پيشرفت تمدن بشر قادر به رديابي سيگنالهاي هدف دار خواهد بود در حالي که به سيگنالهاي تلويزيوني و راديويي توجهي ندارد و تمدني در سطح پيشرفت تمدن بشر نيز به هيچ وجه تهديد به شمار نمي رود.
بر اساس گزارش نيوساينتيست، با اين همه در نهايت تيم پروژه SETI در آکادمي بين المللي اخترشناسي طرح ممانعت از ارسال سيگنال به فرازميني ها را رد کرد. شايد فرازميني ها جايي در خارج از زمين وجود داشته باشند، در اين صورت انسان بايد با کشف آنها اطلاعات زياد و ارزشمندي به دست آورد، در حالي که عده اي در حال ايجاد اين واهمه هستند که آنها به زودي ما را يافته و به ما حمله خواهند کرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 17 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode