ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 16 تير 1389     |     کد : 8331

توپي که انرژي توليد مي کند

استفاده از توپ فوتبال جديدي که مي تواند انرژي کافي براي شارژ کردن تلفن همراه يا روشن کردن يک چراغ را به وجود آورد در کشور ميزبان جام جهاني فوتبال 2010 در حال آزمايش است...

 استفاده از توپ فوتبال جديدي که مي تواند انرژي کافي براي شارژ کردن تلفن همراه يا روشن کردن يک چراغ را به وجود آورد در کشور ميزبان جام جهاني فوتبال 2010 در حال آزمايش است.
به گزارش تلگراف ، عملکرد «sOccket» شباهت زيادي به چراغ قوه هايي دارد که با تکان دادن شارژ مي شود به اين شکل توپي مغناطيسي از ميان سيم پيچي حرکت کرده و شارژ الکتريکي به وجود مي آورد.
در عرض 15 دقيقه ضربه زدن به توپ مي توان به اندازه اي انرژي توليد کرد که نيروي مورد نياز يک چراغ LED و شارژ کردن هر نوعي از تلفن همراه فراهم آيد. اين شيوه از توليد انرژي توسط چهار دانشجوي دانشگاه هاروارد که در جستجوي راه حلي براي رفع بحران کمبود منبع انرژي در جهان هاي در حال توسعه بودند، ابداع شده است.
«جسيکا لين» يکي مخترعان اين شيوه مي گويد:«فوتبال پديده اي است که مي توانيد آن را در هر کشور آفريقايي بيابيد. آفريقايي ها در طول روز ساعت ها به فوتبال بازي کردن مي پردازند و به همين دليل فکر کرديم چرا از اين فعاليت روزانه انرژي به دست نياوريم؟».
به گفته «لين» هدف حفظ اشتياق فوتبال بازي کردن در ميان کودکان در فقيرترين جوامع آفريقايي بود تا در زماني که نور روز به پايان مي رسد از انرژي توليد شده براي روشن کردن چراغ مطالعه و درس خواندن استفاده کنند.
«ما شنيده بوديم کودکان در آفريقا از خانه خارج شده و در زير نور چراغ خيابان درس مي خوانند و يا به دليل استفاده از چراغ هاي نفتي هميشه با صورتهايي دود زده سر کلاسهاي درس حاضر مي شوند».
«جوليا سيلورمن» که در اين پروژه همکاري داشته است توپ مولد انرژي را براي برگزاري دوره آزمايشي همزمان با برگزاري رقابتهاي جام جهاني با خود به آفريقاي جنوبي برد. به گفته وي کودکان در آفريقا اين توپ را «توپ جادويي» خطاب مي کنند.
وي مي گويد:«هر زمان کودکي براي اولين بار از اين توپها استفاده مي کند و مي بيند با استفاده از انرژي که توليد کرده چراغي روشن مي شود، چشم کودکان نيز مي درخشد و اين احساس بسيار شگفت انگيزي است.در صورتي که بدانيم 15 دقيقه ضربه زدن به يک توپ مي تواند چراغي را تا سه ساعت روشن نگه دارد، در آن سه ساعت تا بتوانيد مطالعه خواهيد کرد».
sOccket در عين حال مي تواند در مهار مسائل سلامت و زيست محيطي که به واسطه استفاده بيش از اندازه از چراغ هاي نفتي به وجود مي آيند نيز تاثيرگذار باشد. به جز خطر آتش سوزي به واسطه استفاده از اين چراغ ها ، محققان دريافته اند تنفس گازهاي ناشي از روشن کردن چراغ هاي نفتي با کشيدن دو بسته سيگار در روز برابري مي کند. همچنين استفاده گسترده از اين چراغ ها در سرتاسر جهان منجر به توليد دي اکسيد کربني مي شود که سالانه توسط 38 ميليون خودرو توليد مي شود.
مخترعان توپ sOccket اميدوارند تا آخر سال جاري بتوانند فروش محصول خود را به صورت آنلاين و با در نظر گرفتن يک توپ به عنوان جايزه در ازاي هر خريد براي ارسال توپهاي اضافه به شهرهاي آفريقايي آغاز کنند.
«لين» مي گويد اين توپ به طور حتم يک توپ عادي فوتبال نيست اما نسبت به آنچه کودکان از کيسه پلاستيکي هاي کهنه مي سازند، توپي واقعا جادويي است.

مهر


نوشته شده در   چهارشنبه 16 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode