ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 16 دي 1393     |     کد : 83128

نقص دودکش علت 76 درصد مرگ های خاموش است

رییس HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) شرکت ملی گاز، علت 76 درصد مرگ های خاموش ناشی از استنشاق مونواکسید کربن در حوادث خانگی سال گذشته را غیراستاندارد بودن و یا نقص در نصب دودکش ها عنوان کرد.

رییس HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) شرکت ملی گاز، علت 76 درصد مرگ های خاموش ناشی از استنشاق مونواکسید کربن در حوادث خانگی سال گذشته را غیراستاندارد بودن و یا نقص در نصب دودکش ها عنوان کرد.


محمدرضا یوسفی پور شامگاه دوشنبه در نشست خبری پس از تمرین عملیاتی مقابله با افت فشارگاز در شهرستان مرند با اشاره به اینکه 13 درصد این حوادث هم به جهت نبود تهویه مناسب محیط اتفاق افتاده است، گفت: استفاده از وسایل پخت و پز برای گرم کردن محیط و نواقص وسایل گاز سوز از دیگر علل بروز مرگ های خاموش بوده است.

وی با اعلام اینکه سال گذشته 390 نفر بر اثر حوادث خانگی گاز جان خود را ازدست داده اند، اعلام کرد: 50 درصد حوادث منجر به فوت به علت انتشار گاز منواکسید کربن (مرگ خاموش) بوده است.

یوسفی پور بر ضرورت فرهنگ سازی در استفاده درست و بهینه از وسایل گاز سوز تاکید کرد و گفت: از آنجا که وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان مسوول بازرسی و کنترل ایمنی ساختمانها هستند، باید نظارت بیشتری در نصب و استفاده وسایل گرمایشی داشته باشند.

وی با اعلام اینکه اذربایجان شرقی با 236 مورد حادثه خانگی گاز در سال گذشته پس از قم، سمنان و خراسان شمالی بیشترین حادثه را داشته است، یادآوری کرد: همدان با وجود قرارگرفتن در اقلیم سرد به واسطه فرهنگ سازی درست پس از هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمترین حادثه را در این مدت داشته است.

یوسفی پور با بیان اینکه شرکت گاز با وجود اینکه مسوولیت قانونی در خصوص فرهنگ سازی ندارد، بر این موضوع اهتمام دارد، خواستار همراهی بیشتر دستگاه های فرهنگی و رسانه ها به خصوص صدا و سیما برای افزایش آگاهی های عمومی شد.

وی با چشمگیر دانستن تمرین عملیاتی مقابله با افت فشارگاز درشهرستان مرند با اشاره به اینکه ارزیابی جزیی این تمرین ممکن نبوده و نیاز به بررسی بیشتری دارد، گفت: هماهنگی ادارات و سازمان ها در این تمرین قابل توجه بود.

وی با اشاره به اینکه تمرین مقابله با افت فشار گاز در شهرستان مرند پنجمین تمرین این شرکت در سالجاری است، افزود: حضورمسوولین شهرستان و استان قوت قلبی برای نیروهای حاضر در تمرین بود و موجب هماهنگی دستگاه های مرتبط با تمرین و توفیق در مدیریت بحران می شود.

یوسفی پور با بیان اینکه اهتمام شرکت ملی گاز نبود وقفه در توزیع گاز است، اظهار کرد: هدف از این عملیات تمرینی علاوه بر ارزیابی توان و آمادگی نیروها، هشداری به مصرف کنندگان برای در نظر گرفتن سوخت دوم در بخش های غیرخانگی در صورت قطعی گاز بود.

مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه عملیات تمرینی مقابله با افت فشار گاز توسط شرکت هایی که در انتهای خطوط انتقال کشور قرار دارند، اجرا می شود، گفت: شهرستان مرند به عنوان یکی از شمالی ترین شهرهای ایران برای اجرای این عملیات انتخاب شد.

ولی الله دینی با اشاره به اینکه در عملیات تمرینی شهرستان مرند، استان های آذربایجان شرقی و غربی معین اصلی و اردبیل و زنجان معین کمکی بودند، افزود: منطقه هشت عملیات انتقال گاز هم در این عملیات حضور داشت.

وی گفت: کلانشهر تبریز به عنوان معین اصلی داخل استانی و جلفا و شبستر معین کمکی داخل استانی این تمرین عملیاتی بودند.

دینی با اعلام اینکه تمرین عملیاتی مقابله با افت فشار گاز در شهرستان مرند در 14 مرحله اجرا شد، اظهار کرد: طراحی سناریو به شکلی بود که مرند به عنوان شهر حادثه دیده در عملیات حضور مستقیم نداشت.

وی افزایش همکاری ادارات، آشنایی مردم با شرایط بحرانی و شناخت نقاط قوت و ضعف نیروهای عملیاتی را از اهداف این تمرین برشمرد و گفت: با توجه به اینکه 94 درصد مردم استان از گاز طبیعی استفاده می کنند، ضرورت آمادگی نیروها و همراهی مردم و نهادهای مسوول در مقابله با حوادث بیشتر احساس می شود.

دینی با اشاره به وجود 90 مرکز امداد گاز در استان گفت: مردم از طریق تماس با شماره تلفن 194 می توانند از خدمات این مراکز درصورت وقوع حادثه مرتبط با گاز کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه شبکه های گاز از چند منظر پایش می شوند، افزود: در کنار کنترل آن لاین، نشت یابی سالانه داریم.

مدیر عامل شرکت گاز استان با بیان اینکه اولویت توزیع گاز در صورت افت فشار با مصارف خانگی است ، گفت: 100 درصد جمعیت شهری و 80 درصد جمعیت روستایی در یکهزار و 207 روستای استان تحت پوشش شبکه گاز طبیعی هستند.

تقی کرمی فرماندارشهرستان مرند هم با قدردانی از همدلی و همکاری دستگاه ها در اجرای تمرین عملیاتی مقابله با افت فشارگاز در این شهرستان، اجرای این تمرین را در جهت خود ارزیابی دستگاه های درگیر در مدیریت بحران مفید دانست.


نوشته شده در   سه شنبه 16 دي 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode