ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 13 تير 1389     |     کد : 8286

اکستازي و ال‌اس‌دي در صدر مخدرهاي صنعتي

مديرکل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اينکه اکستازي و "ال اس دي " در صدر مصرف مخدرهاي صنعتي کشور قرار دارند گفت: حمل و نقل آسان، ناآگاهي از عواقب مصرف، قيمت ارزان، بي تفاوتي خانواده ها و حاشيه نشيني از دلايل افزايش مصرف اين مواد است...

 مديرکل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اينکه اکستازي و "ال اس دي " در صدر مصرف مخدرهاي صنعتي کشور قرار دارند گفت: حمل و نقل آسان، ناآگاهي از عواقب مصرف، قيمت ارزان، بي تفاوتي خانواده ها و حاشيه نشيني از دلايل افزايش مصرف اين مواد است.
سعيد صفاتيان در گفتگو با مهر با بيان اينکه ميزان شيوع مصرف مواد مخدر صنعتي در جهان بيشتر از انواع ديگر مخدرهاست اظهار داشت: از هر چهار نفر يک نفر در جهان به مواد مخدر توهم زا گرايش دارند و در کشور ما نيز بالاترين ميزان مصرف مواد متعلق به مخدرهاي صنعتي است.
وي با اعلام اينکه ميل به مصرف با تغييرات هورموني بالا مي رود، تاکيد کرد: حمل و نقل راحت براي فروش و پايين بودن قيمت اين مواد از دلايل افزايش مصرف است. از سويي ديگر هنوز عواقب مصرف مواد براي بسياري از افراد شناخته شده نيست.
صفاتيان تصريح کرد: لذتي که افراد پس از مصرف اين مواد تجربه مي کنند و تلقي نادرست آنها مبني بر اينکه مصرف اين مواد برايشان کلاس اجتماعي دارد و مباهات از اينکه به ديگران بگويند ما اکستازي يا ال اس دي مصرف مي کنيم از دلايل ديگر افزايش مصرف است.
وي اظهار داشت: کاهش قيمت اين مواد تاثير مستقيمي در انگيزه مصرف کنندگان و ترک اعتياد آنها دارد به طوري که وقتي اين مواد با قيمت گرانتري فروخته شوند بسياري از مصرف کنندگان به دليل ناتواني مالي براي ترک رغبت بيشتري پيدا مي کنند.
مديرکل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر بي تفاوتي برخي خانواده ها را در افزايش گرايش افراد به مصرف مواد موثر دانست.
صفاتيان اظهار داشت: کشور ما به دليل جوان بودن و حاشيه نشيني در اطراف شهرهاي آن در شرايط آسان تري براي پذيرش اين مواد و مصرف آن قرار دارد و متاسفانه به دليل اينکه درمان قطعي براي درمان اين مواد وجود ندارد بايد بيش از هرچيزي براي پيشگيري تلاش کرد.
وي افزود: براي اين کار نياز است تا پزشکان و مددکاران مراکز درماني به خوبي دوره هاي آموزشي را طي کنند و جزواتي براي بالا بردن آگاهي آنها تهيه شود.
صفاتيان مواد مخدر صنعتي را به سه دسته ي مخدر، توهم زا و محرک تقسيم کرد و گفت: هرکدام از اين مواد روش مصرف، عوارض و قيمت مختلفي دارند. در مصرف مواد توهم زا که مصرف اکستازي و ال اس دي بيشترين شيوع را در بين افراد دارد، فرد دچار توهم ديداري و شنيداري شده و درک درست از زمان را از دست مي دهد، اين افراد فواصل را خوب تشخيص نمي دهند و به دليل بي وزني و تحت فشار بودن قادر به تشخيص رنگها نيستند و رنگها را درهم آميخته مي بينند. حتي گاهي موارد فکر مي کنند صداي رنگها را مي شنوند و مي بينند و پراکندگي افکار و تحرک آنها نيز بيش از اندازه است.
وي اضافه کرد: مصرف اين مواد باعث اختلال در سيستم اعصاب مرکزي شده و افسردگي و اضطراب را در افراد افزايش مي دهد. از عوارض جسماني خشکي دهان و بالا رفتن درجه حرارت بدن و گشاد شدن مردمک چشم، افزايش ضربان قلب و مشکلات کليه است که بيشتر در رده سني 25 تا 30 سال مشاهده مي شود.
وي در تشريح مواد مخدر محرک نيز گفت: مواد مخدر محرک دومين دسته از مواد مخدر صنعتي هستند که از عوارض مصرف آن بايد به مشکلات قلبي و عروقي و اسپاسم عروقي و گرفتگي قلبي اشاره کرد و بسيارهم شايع است.
صفاتيان اظهار داشت: عوارض گوارشي، سردرد، تحريک و عوارض عصبي و حالتهاي تهاجمي و افسردگي شايع در اين افراد به شدت ديده مي شود.
وي گفت: حالتهاي مانياک در اين افراد به شدت شايع است که باعث مي شود خلق و خوي آنها تغيير کند. فعاليت مغزي آنها کاهش مي يابد و فراموشي افکار و خاطرات در آنها زياد ديده مي شود. همچنين کابوسهاي شبانه و يا بي خوابيهاي مکرر از عوارض شايع مصرف آمفتامين ها و مفتامين ها و کوکائين است.
مديرکل درمان و بازپروري ستاد مبارزه با مواد مخدر دسته سوم را مواد مخدري همچون ترياک عنوان و تاکيد کرد: اکنون در کشور گرايش به همه انواع مواد ديده مي شود اما مصرف مواد مخدر سنتي به دليل مشکلات تهيه آن و قيمت بالا کمتر شده است.

جام جم آنلاين


نوشته شده در   يکشنبه 13 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode