شنبه بیست و دوم آذر 1393 هجری خورشیدی، بیستم صفر 1436 هجری قمری و سیزدهم دسامبر 2014 میلادی است. 92 سال پیش در چنین روزی، نخستین قانون استخدام کشوری به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
22 آذر 1367
سید غلامرضا سعیدی نویسنده، مترجم معاصر و صاحب اثرهای ارزشمند زندگانی عماریاسر، فرد و اجتماع، برنامههای انقلاب اسلامی، ترجمه اقبالشناسی و... در 91 سالگی درگذشت.
22 آذر 1358
آمریکا در یک اقدام تلافی جویانه و در اعتراض به گروگانگیری اعضای سفارت آن کشور در تهران، از سفارت ایران خواست اعضای هیأت دیپلماتیک ایران در آمریکا را کاهش دهد. بر این پایه 183 دیپلمات ایرانی آمریکا را ترک کردند.
22 آذر 1357
ریچارد نیکسون رییس جمهوری پیشین آمریکا گفت: «اگر دولت کنونی ایران سقوط کند، یک رژیم جدید متمایل به شوروی! جایگزین آن خواهد شد. آمریکا باید فعالانه از شاه حمایت کند.»
22 آذر 1357
همه ی پالایشگاه های نفت در تمام کشور به جز واحدهایی در پالایشگاه آبادان که نیاز روزمره ی مردم به نفت را تأمین می کردند، دست از کار کشیدند.
22 آذر 1338
آیزنهاور رییس جمهوری آمریکا در صدر یک هیات رسمی وارد تهران شد.
22 آذر 1326
کابینه ی رضا حکمت(سردار فاخر) تشکیل شد، این کابینه دوامی نداشت و 6 روز بعد استعفا کرد.
22 آذر 1304
مجلس مؤسسان با تغییر چهار اصل از متمم قانون اساسی، سلطنت را به رضاخان تفویض کرد.
22 آذر 1303
اجتماع بزرگی برای اعتراض به مداخله ی انگلیس در امور داخلی ایران در رشت تشکیل شد.
22 آذر 1301
قانون استخدام کشوری به تصویب مجلس شورای ملی رسید، قانون مورد نظر شامل پنج فصل و 74 ماده بود. این قانون نخستین لایحه ی استخدام کشوری در ایران محسوب می شود.
22 آذر 1299
سپهدار رشتی که در چهارم آبان 1298 هجری خورشیدی از طرف احمدشاه قاجار به مقام رییس الوزرایی منصوب شده بود، کابینه ی خود را معرفی کرد.
22 آذر 1296
حسینقلی نواب وزیر مختار ایران در آلمان در تلگرافی به تهران اعلام کرد که دولت روسیه از میان رفته و دولت جدید، پیمان متارکه با آلمان بسته است و قول داده که نیروهایش را از ایران خارج سازد.
22 آذر 1290
حوزه های علمیه ایران و عراق با درگذشت ملامحمد کاظم خراسانی تعطیل شدند و مراسم عزاداری در شهرهای مذهبی 2 کشور برگزار شد، بازاریان تهران هم سه روز تعطیل کردند.
22 آذر 1284
به دلیل فراگیر شدن ظلم، فساد، فقر و قحطی در دوره ی سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، علما که از وضع موجود به شدت رنج میبردند، برای اصلاح شرایط کشور و فشار به دولت، تصمیم به مهاجرت از تهران به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری گرفتند. این سفر به مهاجرت صغرا شهرت یافت.
22 آذر 1273
میرزا حبیب اللّه رشتی مرجع بزرگ و صاحب اثرهای ارزنده ی بدایعُ الافکار، الالتقاط، الامامه و الاجتماعُ الامر و النهی و... در 75 سالگی درگذشت.
برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد3)
آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
بیستم ماه صفر برابر است با روز اربعین شهادت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت در صحرای کربلا در دهم محرم سال 61 هجری قمری... البته 40 روز از اسارت اهل بیت امام حسین (ع) نیز میگذرد... در این روز زیارت امام حسین (ع) مستحب موکد است.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رخدادهای بیستم ماه صفر پیرامون واقعه کربلا به شرح زیر است:
1. اربعین سیدالشهداء(ع)
در چنین روزی 40 روز از فاجعه دردناک شهادت امام حسین(ع) و اهل بیت (ع) و اصحاب با وفایشان میگذرد. بر دوستان و شیعیان اهل بیت (ع) لازم است که با پوشیدن لباس مشکی، تعطیلی کار و برپایی مجلس عزا و شرکت در مجالس سینهزنی و ذکر مصیبت، این روز را تعظیم کنند.
2. زیارت جابر از کربلا
در این روز در سال 61 ه - ق "جابربن عبدالله انصاری" از صحابه پیامبر گرامی اسلام و همراهانش قریب به 40 روز بعد از شهادت امام حسین (ع) از مدینه به کربلا وارد شدند. او به همراه شخصی به نام "عطیه" قبر سیدالشهداء (ع) را زیارت کرد.
3. ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
نقل است که در این روز راس شریف امام حسین (ع) توسط امام زینالعابدین (ع) از شام به کربلا آورده شد و به بدن مطهر آن حضرت ملحق شد.
4. بازگشت اهل بیت (ع) به کربلا یا مدینه
بنابر نقلی در چنین روزی اهل بیت (ع) از شام به کربلا بازگشتند همچنین بنا بر نقل دیگری این روز، روزی است که اهل بیت امام حسین (ع) از شام به مدینه آمدند.
ولی در ارتباط با آمدن اهل بیت حسینی(ع) در روز اربعین به کربلا، میان مورخان تفاوت راًی و گفتوگوست؛ مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب «منتهی الآمال» از سید بن طاووس نقل میکند که اهل بیت حرم حسینی(ع) در مسیر بازگشت به مدینه، نخست به کربلا آمدند و زمانی به آنجا رسیدند که جابربن عبدالله انصاری و گروهی از بنی هاشم به زیارت امام حسین(ع) و یارانش آمده بودند (و با توجه به اینکه جابر در بیستم صفر به کربلا آمد، بنابراین زمان ورود اهل بیت (ع) به کربلا نیز همان روز بوده است).
اما آن مرحوم با توجه به نقل دیگر مورخان و قرائن و شواهد دیگر، ورود اهل بیت (ع) را در بیستم صفر (اربعین حسینی) به کربلا بسیار بعید میداند و از شیخ مفید و شیخ طوسی نقل میکند که اهل بیت(ع) روز بیستم صفر از شام به مدینه مراجعت کردند.
منابع:
تقویم شیعه، عبدالحسین نیشابوری، انتشارات دلیل ما، 1387
مفاتیح نوین، آیتالله ناصر مکارم شیرازی و همکاران، نوبت و سال چاپ: بیست و دوم 1389، ناشر: انتشارات امام علی بن ابی طالب(ع).