ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 5 تير 1389     |     کد : 8173

شامپانزه ها با هم مي‌جنگند

دانشمندان آمريکايي شواهدي را منتشر کرده اند که به گفته آنها نشان مي دهد شامپانزه ها براي گسترش قلمرو و تصرف منابع، به صورت سازماندهي شده به همسايه هاي خود حمله مي کنند...

جام جم آنلاين: دانشمندان آمريکايي شواهدي را منتشر کرده اند که به گفته آنها نشان مي دهد شامپانزه ها براي گسترش قلمرو و تصرف منابع، به صورت سازماندهي شده به همسايه هاي خود حمله مي کنند.
در اين تحقيق، محققان دانشگاه ميشيگان آمريکا، گروهي متشکل از حدود 150 شامپانزه را به مدت ده سال تحت نظر قرار دادند.
به گفته اين محققان، اين شامپانزه ها که در پارک ملي کيباله در اوگاندا نگهداري مي شدند، 18 شامپانزه از گروه هاي ديگر را کشته اند.
اين مطالعه که برپايه تحقيقات پيشين انجام شده است، شواهدي ارائه مي دهد مبني بر اينکه اين گروه از شامپانزه ها به اعضاي گروهي ديگر، که ماده ها و بچه ها را هم شامل مي شد، حمله کرده و قلمرو خود را بيش از 20 درصد گسترش داده اند.
دانشمندان مي گويند پرخاش هاي درون گروهي، ذاتا به قصد همکاري صورت گرفته است اما اين دانشمندان بر اين باورند که هنوز براي مقايسه حمله شامپانزه ها با جنگ هاي انساني زود است.
دانستن اينکه شامپانزه ها يکديگر را مي کشند دستاورد جديدي نيست اما قصد آنها از کشتار يکديگر تا کنون نامشخص بود.
جان ميتاني، استاد انسان شناسي دانشگاه ميشگان، در مقاله اي که در نشريه کرنت بيولوژي منتشر شده گفت: "روند از آن خود کردن، آسان و مشخص است. شامپانزه ها يکديگر را مي کشند. همسايه هاي خود را مي کشند. مشاهدات ما نشان مي دهد که دليل اين کار گسترش قلمرو است که به قيمت جان همنوعانشان تمام مي شود."
ميتاني، نويسنده اصلي اين تحقيق مي گويد اغلب کشتارها زماني اتفاق افتاده است که گروه هاي کوچک شامپانزه ها براي انجام "عمليات گشتي" به قلمرو شامپانزه هاي ديگر وارد شده اند.
به دنبال گسترش قلمرو، شامپانزه ها به سرعت به زمين هاي تازه به دست آمده وارد مي شوند و از مزاياي منابع جديد هم استفاده مي کنند که شامل غذا و شايد شامپانزه هاي ماده بيشتر نيز مي شود.

بي بي سي


نوشته شده در   شنبه 5 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode