ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 آذر 1393     |     کد : 81418

تب تند دلار دوام نیاورد

۹ اذر شرایــط منحصر‌به‌فردی در بازار ارز حاکم شد تا رکورد بیشترین رشد قیمت در یک روز و رکورد سریع‌ترین روند نزولی قیمت در سال‌جاری به‌طور همزمان رقم خورده باشد.


۹ اذر شرایــط منحصر‌به‌فردی در بازار ارز حاکم شد تا رکورد بیشترین رشد قیمت در یک روز و رکورد سریع‌ترین روند نزولی قیمت در سال‌جاری به‌طور همزمان رقم خورده باشد.

دلار طي 5روز گذشته در مسير رشد قرار گرفت و به قيمت 3هزار و 540تومان رسيده بود اما از ساعت 15 19 اذر  و پس از اظهارات رئيس‌كل بانك مركزي مبني بر بازگشت آرامش به بازار ارز، شرايط يكباره تغيير كرد تا در طول 2ساعت 70تومان از ارزش دلار كاسته شود و نرخ 3هزار و 470توماني را رقم بزند. ولي‌الله سيف عصر ديروز اطمينان داد كه بازار به شرايط عادي بازگردد. او تأكيد كرد كه برخي ورودي‌هاي ارز به كشور با مشكلاتي مواجه شده بود اما شرايط تقاضا در بازار عادي است و دليلي براي افزايش قيمت وجود ندارد. رئيس‌كل بانك مركزي در حاشيه رونمايي از سامانه فروش اينترنتي ارز مسافرتي بانك ملت گفت: شرايط اقتصاد ايران باثبات است. نوسان‌ها گاهي پيش مي‌آيد ولي اقتصاد ايران از عوامل بنيادين برخوردار است و به‌زودي شاهد بازگشت آرامش به بازار ارز خواهيم بود.

    دليل التهاب

كارشناسان اصلي‌ترين دليل التهاب ايجاد شده در بازار را به ورود تقاضاهاي انباشته شده به بازار نسبت مي‌دهند. آنطور كه فعالان بازار روايت مي‌كنند، بسياري از افرادي كه نياز به خريد ارز داشته‌اند طي هفته‌هاي اخير با اميد به حل و فصل موضوع هسته‌اي و كاهش قيمت دلار، خريدهاي خود را به بعد از مذاكرات موكول كرده بودند كه با تعيين تكليف 7ماهه آن، يكباره اين تقاضا وارد بازار شد. از طرفي اظهارات هفته گذشته رئيس‌كل بانك مركزي در مورد افزايش 200توماني بهاي رسمي دلار در بودجه سال آينده نيز مؤثر بوده است.

    آماده‌باش به بانك‌ها

سيف با اشاره به مذاكرات اخير هسته‌اي گفت: الان شرايط به‌گونه‌اي است كه بايد از لحظه‌هاي آن استفاده شود چرا كه مذاكرات اخير مثبت پيش رفته است. بانك‌ها بايد آمادگي لازم براي برقراري ارتباط بين‌المللي را داشته باشند چرا كه اگر بنا به فعاليت بانك‌هاي خارجي در داخل باشد معلوم نيست رقابت تا چه حد پيش برود. رئيس‌كل بانك مركزي در همين ارتباط افزود: تأكيد شده است در اين 7‌ماه مذاكرات پيش مي‌رود، يعني بانك‌ها آماده باشند چرا كه هرچه سريع‌تر ممكن است اين كار عملي شود.

اين مسئله چيزي نيست كه بيش از اين به تأخير بيفتد. پس از آنكه پيش‌بيني فعالان اقتصادي از نهايي شدن مذاكرات هسته‌اي درست از آب درنيامد، بازار ارز از اواخر هفته گذشته مسير جديدي را در پيش گرفت تا بعد از مدت‌ها آرامش، نرخ‌ها با التهاب و افزايش مواجه شود.

هر دلار آمريكا كه طي هفته‌هاي اخير حول 3هزار و 250تومان نوسان كرده بود يكباره پس از اتمام دور اخير مذاكرات هسته‌اي در وين، با شوك مواجه شد و روز گذشته تا 3هزار و 540تومان بالا رفت تا ركورد بالاترين قيمت در دولت يازدهم را شكسته باشد و پس از آن با اظهارنظر رئيس‌كل بانك مركزي در مسير كاهش قرار گرفت تا شايد اظهارنظر هفته گذشته او در مورد دلار 2هزار و 850توماني در بودجه جبران شده باشد. پس از اين اظهارنظر سيف، بلافاصله بازار تغيير رويه داد و براي نخستين بار در 5روز گذشته از قيمت‌ها كاسته شد تا بهاي دلار به سطح 3هزار و 470تومان برسد.


نوشته شده در   دوشنبه 10 آذر 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode