ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 1 تير 1389     |     کد : 8120

وجين محصولات در اعماق آب‌ها

مطالعات جديد نشان مي دهند ماهي ها نيز به کشاورزي علاقمندند و مزارعي دارند که با دقت و جديت تمام به نگهداري و وجين محصولات آن مشغولند.

 مطالعات جديد نشان مي دهند ماهي ها نيز به کشاورزي علاقمندند و مزارعي دارند که با دقت و جديت تمام به نگهداري و وجين محصولات آن مشغولند.
به گزارش ديسکاوري ، بر اساس مقاله اي که براي انتشار در نشريه BMC Evolutionary Biology پذيرفته شده است گونه اي از دوشيزه ماهي ها به نام ماهي کشاورز تيره ، مزارعي از جلبک هاي سرخ دارند و ماهي و جلبک در اين مزارع از حضور يکديگر استفاده مي کنند.
چنين ارتباط سودمندي يعني نگهداري ماهي از جلبک و تامين غذاي ماهي توسط جلبک نمونه آشکاري از همزيستي مسالمت آميز است و اين کشف جديد نمونه اي نادر از آن را در ميان آبزيان در محيطهاي دريايي به نمايش گذاشته است.
«هيروکي هاتا» از دانشگاه «ايمه» حين مطالعات خود مشاهده کرده است که اين ماهي ها از قلمرو خاصي که جلبک هاي سرخ در آنها روئيده اند در برابر ماهي هاي مهاجمي مانند خارپوستان دريايي و ديگر ماهي ها محافظت و دفاع مي کند.
به گفته «هاتا» اين کشاورزان سخت کوش بر روي کشت جلبک هاي خوردني تر کار مي کنند که حاصل آن کاشت گونه هايي خاص از جلبک ها خواهد بود.
«هاتا» به همراه ديگر محققان با شگفتي شاهد اين پديده بوده اند که ماهي کشاورز جلبک هاي ناخواسته را از ميان مزرعه اش وجين کرده و به خارج از مزرعه انتقال داده است.
براي انجام اين مطالعه دانشمندان 320 محدوده زندگي متعلق به 18 گونه دوشيزه ماهي را در صخره هاي مرجاني در مصر ، کنيا ، مائوريتيوس ، مالديو ، تايلند و جزاير اوکيناوا مورد بررسي قرار دادند.
به گفته دانشمندان با وجود اينکه مزارع جلبکي بيشتر به سمت اقيانوس هند غربي متمرکز شده اند اما در مناطق ذکر شده نيز ماهيها به شدت در حال کاشت و نگهداري از اين جلبک ها هستند.
«هاتا» مي گويد اين ماهي ها تنها قادر به خوردن نوعي خاص از جلبک ها هستند زيرا دچار کمبود اندام و آنزيمهاي گوارشي هستند که مانع از هضم جلبک هاي فيبردار خواهد شد. از اين رو اين ماهيها غذاهاي متناسب با بدنشان را کاشته و از آن به عنوان منبع غذايي استفاده مي کنند.
ماهي هاي کشاورز بر سر زمين هايي که براي کشت جلبک هاي مورد نظر آنها حاصلخيز ترند با يکديگر رقابت مي کنند و برخي از آنها گونه هاي متعددي از جلبک ها را در يک مزرعه در کنار يکديگر کشت مي کنند.

مهر


نوشته شده در   سه شنبه 1 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode