ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 31 خرداد 1389     |     کد : 8112

دلايل تغيير فصول را بشناسيد

دانشمندان با گذشت قرن ها از زماني که انسان به واسطه جايگاه خورشيد در آسمان تغييرات فصل ها را تخمين مي زد اکنون با بررسي هاي دقيق تر حرکات مداري زمين ، دلايل علمي و زمان دقيق تغيير فصل ها را تعيين مي کنند...

 دانشمندان با گذشت قرن ها از زماني که انسان به واسطه جايگاه خورشيد در آسمان تغييرات فصل ها را تخمين مي زد اکنون با بررسي هاي دقيق تر حرکات مداري زمين ، دلايل علمي و زمان دقيق تغيير فصل ها را تعيين مي کنند.
به گزارش ان بي سي ، فصل ها تاثيراتي غير قابل انکار بر زندگي انسان ها دارند ، آنها بر روي فعاليت هايي که انسان انجام مي دهد، غذاهايي که نياز دارد و لباس هايي که به تن مي کند و مهمتر از همه حالات روحي تاثير مي گذارد.
روز دوشنبه 21 ژوئن 2010 يا 31 خرداد 1389 فصل به صورت رسمي تغيير مي کند و تابستان در نيمکره شمالي و زمستان در نيمکره جنوبي آغاز خواهد شد.

دلايل اين تغييرات در فصل هاي سال چيست؟
توانايي پيش بيني فصل ها به واسطه رديابي نقاط طلوع و غروب خورشيد طي يک سال يکي از کليدي ترين رموز بقا در دوران هاي باستان بوده است بابلي ها ، ماياها و ديگر فرهنگ هاي کهن سامانه هاي پيچيده اي را براي رديابي تغييرات فصلي به وجود مي آوردند اما کشف دانش نهفته در پس تغيير فصل ها قرن ها به طول انجاميد.
نيکلاي کوپرنيک با اعلام اينکه خورشيد و نه زمين، مرکز سامانه خورشيدي قرار دارد به صورت ريشه اي ديدگاه انسان از اختر شناسي را تغيير داد و اين ديدگاه به درک پيشرفته انسان از ارتباط ميان خورشيد و زمين منتهي شد.
اکنون انسان مي داند زمين در مسيري بيضي شکل به دور خورشيد مي چرخد و به صورت همزمان حول مداري که نسبت به سطح مداري اش داراي شيب است، نيز در حرکت است اين به آن معني است که نيم کره هاي متفاوت در طول سال در معرض مقادير مختلفي از نور خورشيد قرار دارند به دليل اينکه خورشيد منبع نور، انرژي و حرارت زمين به شمار مي رود، تغيير شدت و تمرکز تابش هاي آن منجر به آغاز فصل هاي زمستان، بهار، تابستان و پاييز مي شود.

انقلاب ها و اعتدال ها
فصل ها در واقع به واسطه انقلاب ها و اعتدال ها به وجود مي آيند، عبارات اخترشناسي که با شيب زمين در ارتباط است.
انقلاب ها نشانگر زماني هستند که قطبهاي زمين به حداکثر فاصله خود از خورشيد و يا حداکثر فاصله به سوي خورشيد رسيده باشند، اين زماني است که تفاوت ميان ساعات روز و شب به بيشترين حالت خود مي رسد. انقلاب ها هر سال در روزهاي 20 يا 21 ژوئن و 21 يا 22 دسامبر رخ مي دهند و نمايانگر آغاز رسمي فصل هاي تابستان و زمستان هستند.
اعتدال بهاري و اعتدال پاييزي به ترتيب منادي آغاز بهار و پاييز اند، در اين زمان از سال خورشيد دقيقا بر فراز خط استواي زمين قرار گرفته و طول روزها و شبها در بيشتر نقاط سياره با هم برابر است.
هر سال در 20 يا 21 ماه مارچ نيمکره شمالي اعتدال بهاري را تجربه کرده و از نشانه هاي سبز بهار لذت مي برد در همان زمان در نيمکره جنوبي با آغاز اعتدال پاييزي بادها سردتر شده و پاييز آغاز مي شود.
اعتدال ديگر سال در 22 يا 23 سپتامبر رخ مي دهد زماني که رنگ هاي سبز تابستان در نيمکره شمالي به نارنجي پاييز مي گرايد و در نيمکره جنوبي، سپيدي زمستان پذيراي ردپاي سبز بهاري مي شود.
اعتدال ها و انقلاب ها به واسطه همخواني شيب متغيير زمين با مدار آن به دور خورشيد، از سالي به سال ديگر تغيير مي کنند. امسال لحظه آغاز انقلاب در ماه ژوئن ساعت 7:28 دقيقه روز دوشنبه خواهد بود اين لحظه اي است که جايگاه ظاهري خورشيد در آسمان در دورترين حد شمالي قرار دارد.

تاثير بر روي آب و هوا
تغييرات فصلي تاثيرات متفاوتي بر روي آب و هوا از خود به جا مي گذارند، در حدود انقلاب ژوئن ، قطب شمال به سمت خورشيد متمايل شده و نيمکره شمالي تابستان را آغاز خواهد کرد. تراکم تابش هاي خورشيدي در اين زمان بيشتر خواهد بود زيرا اين تابش ها به صورت مستقيم تابيده شده و يا به عبارتي ديگر نور خورشيد بر روي منطقه کوچکتري از زمين متمرکز مي شود.
در اين دوره روزها طولاني تر شده و همين ويژگي نيز باعث افزايش ميزان جذب تابش هاي خورشيدي طي 24 ساعت روز خواهد شد ديگر عامل تاثير گذار در تغييرات آب و هوايي کوتاهتر شدن مسير پرتوهاي خورشيدي از ميان اتمسفر جاذب انرژي قبل از رسيدن به زمين است.
هنگامي که تابستان در نيمکره شمالي آغاز شده است، قطب جنوب از خورشيد فاصله گرفته و آغاز سرما را احساس خواهد کرد. تابش هاي پر حرارت خورشيد در اين نيمکره سطوح وسيعتري را پوشش داده و قبل از رسيدن به زمين بايد مسافت طولاني را از ميان اتمسفر سفر کنند ، در اين دوره مجال نور خورشيد براي تابيدن بر روي زمين نيز کوتاهتر خواهد بود. اين شرايط در ماه دسامبر برعکس خواهد شد.
در حالي که انقلاب ها نقطه اوج تابستان و زمستان را متناسب با شدت پرتوهاي خورشيدي نمايان مي سازند، توانايي تعيين سردترين يا گرم ترين روزها را ندارند ؛ شايد به اين دليل که حرارت روزها تنها به ميزان حرارتي که اتمسفر از خورشيد مي گيرد ارتباط نداشته و به ميزان حرارتي که طي جذب اين حرارت توسط زمين و اقيانوس ها ، از دست مي رود نيز بستگي دارد.
تنها زماني که زمين و اقيانوس ها به اندازه اي حرارت جذب کنند که با حرارت اتمسفر به تعادل برسند ، انسان قادر خواهد بود سردترين روزهاي زمستاني و گرمترين روزهاي تابستاني را احساس کند.

مهر


نوشته شده در   دوشنبه 31 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode