ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 17 تير 1403
يکشنبه 17 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 27 خرداد 1389     |     کد : 8047

یکتاپرستی" زمینه مفاهمه و گفتگوی ادیان مختلف است

نظریه‌پرداز پیشگام مکتب انتقادی و رئیس بخش سیاست جهانی دانشگاه ترنت کانادا معتقد است "ادیان صاحب کتاب" ادیانی یکتاپرست هستند...

نظریه‌پرداز پیشگام مکتب انتقادی و رئیس بخش سیاست جهانی دانشگاه ترنت کانادا معتقد است "ادیان صاحب کتاب" ادیانی یکتاپرست هستند و در اینکه خدای واحدی وجود دارد اشتراک نظر دارند، این می‌تواند زمینه و بستر مفاهمه و گفتگو را فراهم کند.
پروفسور مارک نویفلد در مورد اینکه آیا دین می‌تواند به مثابه مؤلفه‌ای در دیپلماسی مورد توجه باشد به خبرنگار مهر گفت: به طور حتم تلاشهای زیادی برای استفاده از دین در گفتگو و دیپلماسی صورت گرفته است. متفکران اروپایی قرون وسطی درک کرده بودند که امکان کاربست مسیحیت به عنوان مبنایی برای شکل‌دهی به روابط میان حاکمان وقت وجود دارد.
وی در ادامه افزود: سنت جنگ عادلانه نمونه‌ای از فعالیتی ضعیف و البته ناقص در این زمینه است . واتیکان خواسته از دین به عنوان تعدیل کننده و واسطه در روابط میان کشورها بهره برد.
مؤلف "بازسازی نظریه روابط بین‌الملل" یادآور شد: البته این تلاش بسته و محدود بوده و تنها کشورهایی با اعتقادات کاتولیک را دربر می گرفته است. در واقع قابلیت کاربست دین به مثابه مؤلفه دیپلماسی، در این فعالیت محدود به کشورها و ملتهایی است که دین یکسان و سنت دینی یکسانی دارند.
وی تصریح کرد: اما حقیقت امر این است که درون هر دین با شاخه‌های گوناگونی مواجه هستیم. به عنوان مثال در مسیحیت هویت پروتستان را نیز شاهد هستیم، اما شک نیست درون هر دین با وجود گروههای مختلف اعتقادی نیز می‌توان به جای تقابل از منطق تعامل سود جست.
این نظریه‌پرداز مکتب انتقادی در ادامه تأکید کرد: ادیانی چون مسیحیت، یهودیت و اسلام ادیان صاحب کتاب هستند و این وجه اشتراک می‌تواند در این ادیان مد نظر قرار گیرد.

یکتاپرستی عاملی برای مفاهمه و گفتگو است
وی افزود: پیروان این ادیان یکتاپرست هستند و مشخصه هویتی این ادیان یکتاپرستی و "اهل کتاب" بودن است. ادیان یکتاپرست در اینکه خدای واحدی وجود دارد اشتراک نظر دارند و همین مهم می‌تواند مبانی مفاهمه و گفتگو را فراهم کند.
نویفلد یادآور شد: اگر معیار اعتقاد به وجود خدا را بدون توجه به یکتایی آن لحاظ کنیم، ادیان بیشتری را می‌توان در یک مجموعه قرار داد.
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ترنت کانادا افزود: بر این اساس می‌تون اذعان داشت دین نیز می‌تواند در دیپلماسی مورد توجه قرار گیرد.

حقوق بین‌الملل می‌تواند مبنای گفتگو باشد
نویفلد در پایان با اشاره به وجود مبانی مشترک میان انسانها تصریح کرد: به عنوان مثال اصول مشترک انسانی و اصول حقوق بین‌الملل می‌تواند مبنای گفتگو قرار گیرد و زمینه مشترک برای دیپلماسی را فراهم آورد. البته باید توجه داشت این رهیافتها محدودیتهای خاص خود را دارند ولی در دنیای متکثر کنونی این یک راه و استراتژی پذیرفته شده است.
مارک نویفلد استاد کامل دانشگاه ترنت کانادا و از نظریه‌پردازان برجسته مکتب انتقادی روابط بین‌الملل به شمار می‌رود. او متخصص اقتصاد سیاسی، نظریه‌های روابط بین‌الملل و نظریه انتقادی است. کتاب "نویفلد" با عنوان "بازسازی نظریه روابط بین‌الملل" یکی از تأثیرگذارترین کتابها در این حوزه مطالعاتی به شمار می‌رود که تأثیر زیادی در حوزه نظریه‌پردازی روابط بین‌الملل به جای گذاشته است.
نظریه انتقادی در روابط بین‌الملل، گفتمان عمومی و سیاست خارجی کانادا، تعریف بازتابی نظری، هژمونی و تحلیل سیاست خارجی، جهانی شدن و بازتعریف حکومتهای دموکراتیک و نظریه‌پردازی درباره جهانی شدن از جمله آثار نویفلد به شمار می‌روند.


نوشته شده در   پنجشنبه 27 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode