ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 آبان 1393     |     کد : 80266

نصر‌الله در مراسم عاشورا: جنگ کنونی خاورمیانه، سیاسی است نه مذهبی

سید حسن نصر‌الله با حضور در مجتمع سیدالشهدا در ناحیه جنوبی بیروت در شب عاشورای حسینی با تأکید بر آنکه بحران کنونی در منطقه جنگ میان شیعه و سنی نیست، گفت: جنگی که اکنون منطقه با آن روبه‌روست جنگ مذهبی نیست بلکه جنگی سیاسی است.

سید حسن نصر‌الله با حضور در مجتمع سیدالشهدا در ناحیه جنوبی بیروت در شب عاشورای حسینی با تأکید بر آنکه بحران کنونی در منطقه جنگ میان شیعه و سنی نیست، گفت: جنگی که اکنون منطقه با آن روبه‌روست جنگ مذهبی نیست بلکه جنگی سیاسی است.

دبيركل حزب‌الله لبنان در اين مراسم به مسائل مختلف ازجمله تحولات كنوني خاورميانه و همچنين اوضاع سياسي امنيتي لبنان اشاره و از نقش ارتش اين كشور در مقابله با تروريست‌ها تقدير كرد.به گزارش ايسنا، در شب عاشورا براي نخستين بار از آغاز ايام محرم سخنراني دبيركل حزب‌الله لبنان در مراسم عزاداري در مجتمع سيدالشهدا در ميان جمعيت صورت گرفت. سخنراني‌هاي شب‌هاي قبل به‌صورت ويدئو‌كنفرانس پخش مي‌شد.

او در اين سخنراني با اشاره به موضوع انتخاب رياست‌جمهوري جديد لبنان گفت: از نيروهاي سياسي لبنان مي‌خواهم پرونده رياست‌جمهوري را از كشورهاي منطقه بگيرند و خودشان دست به‌كار شوند. دبيركل حزب‌الله ادامه داد: بايد تلاش جدي براي انتخاب رئيس‌جمهور صورت گيرد چون اگر فرد ديگري را نامزد كنيم به حذف طايفه مسيحي متهم خواهيم شد. منصفانه نيست از ما خواسته شود از حمايت از نامزد رياست‌جمهوري عدول كنيم، به‌ويژه كه نامزد ما براي رياست‌جمهوري بهترين فرد در ميان مسيحيان از منظر ملي است. او به صراحت از ميشل عون براي انتخابات رياست‌جمهوري لبنان حمايت كرد.

    تقدير از ارتش لبنان

وي در ادامه درباره اوضاع شهر طرابلس لبنان و موفقيت ارتش در اين شهر در مقابله با تروريست‌ها گفت: خدا را شكر مي‌كنم كه طرابلس و لبنان را نجات داد. ارتش ضمانت واقعي لبنان و سلامت آن و وحدت و انسجام آن است. ‬‎ جايگزيني براي ارتش به جز ارتش براي حفظ امنيت در لبنان نيست. دبيركل حزب‌الله گفت: انصاف مي‌گويد كه عامل ديگر و جدي كه باعث شد لبنان و شمال لبنان از اين مرحله خطرناك عبور كند، موضع مردم طرابلس و خصوصا مرجعيت‌هاي ديني و سياسي و نيروهاي سياسي و علما و طايفه سني لبنان بود و اگر اين موضع ملي و قاطع از اين مرجعيت‌ها نبود، اوضاع طرابلس به‌گونه‌اي ديگر مي‌شد. او به ضرورت وحدت همه گروه‌هاي لبناني در مقابله با شرايط كنوني اشاره و تأكيد كرد: با وجود اختلاف‌نظرها، همه گروه‌ها بايد با هم و دركنار هم با تهديد تروريست‌ها مقابله كنند.

    جنگ سياسي نه مذهبي

وي ادامه داد: بحران كنوني منطقه، جنگ شيعه و سني نيست؛ اكنون در ليبي 2محور منطقه‌اي تركيه و قطر با محور امارات و عربستان درگير هستند كه اين دعواي شيعه و سني نيست؛ در مصر ارتش با شبه نظاميان و در عرصه سياسي هم دوطرف سياسي باهم درگير هستند؛ در سوريه نيز جبهه النصره با گروهي چون جبهه الثوار سوريه در جنگ است، يا در عين العرب(كوباني) درگيري در جريان است كه جنگ شيعه و سني نيست؛ همينطور در عراق هدف قرار گرفتن مسيحيان و ايزدي‌ها ربطي به شيعه و سني ندارد.

سيد حسن نصرالله ادامه داد: آنچه در منطقه جريان دارد دعوايي سياسي است كه جداي از حق و باطل بودن طرفين بايد بدانيم اين دعوا مذهبي نيست و سياسي است؛ جنگ شيعه با سلطه آمريكاست. دبيركل حزب‌الله لبنان گفت: جنگ ما شيعيان با اهل تسنن نيست، بلكه با طرح سلطه آمريكا بر منطقه است. با طرح اسرائيلي و تكفيري‌هاست. سيدحسن نصرالله خطاب به اهل تسنن و مسيحيان اظهار داشت: ما بايد هوشيار باشيم، برخي كشورها اينگونه وانمود مي‌كنند كه اين جنگ سني شيعي است تا همه اهل تسنن را به جنگ خود بكشانند. همه در معرض خطر قرار دارند و همگان بايد مسئوليت‌پذير باشند.

مراسم عزاداري روز عاشورا نيز در جنوب بيروت به رسم هرسال برگزار شد و مردمي كه در ورزشگاه «الرايه» حضور يافته بودند، از طريق ويدئو كنفرانس سخنراني سيدحسن نصرالله را كه به‌صورت زنده از شبكه‌ المنار لبنان پخش شد، دنبال كردند. او در سخنراني روز عاشورا با اشاره به وقايع روزهاي اخير بيت‌المقدس و يورش صهيونيست‌ها و اعمال محدوديت در آن، نسبت به در خطر بودن اين مكان مقدس هشدار داد. نصرالله همچنين به صهيونيست‌ها درباره قدرت مقاومت هشدار داد و گفت كه هيچ نقطه‌اي از اسرائيل از موشك‌هاي مقاومت در امان نيست.

    اعراب به‌دنبال جدايي از ائتلاف آمريكا

منابع امنيتي مصري از وجود مذاكرات ميان 4كشور عربي براي ايجاد ائتلافي جديد مستقل از ائتلاف آمريكا عليه داعش خبر دادند.
به گزارش رسانه‌هاي مصري، داعش اخيرا از اعزام نيرو براي كمك به شبه‌نظامياني خبر داده كه در صحراي سينا عليه ارتش مصر دست به حمله زده‌اند. در حملات هفته‌هاي گذشته ده‌ها نفر از نيروهاي ارتش و پليس مصر در اين منطقه كشته شده‌اند. به‌دنبال اين حملات، اكنون منابع نظامي و امنيتي مصر به‌دنبال رايزني با كشورهاي عربي براي ايجاد ائتلافي مستقل از آمريكا در مقابله با داعش هستند.

آسوشيتدپرس گزارش داده كه هم‌پيمانان عرب آمريكا كه شامل مصر، عربستان، امارات و كويت مي‌شوند در حال بررسي يك ائتلاف مشترك براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در منطقه هستند. 4مسئول نظامي مصري عنوان داشتند اين مذاكرات همچنان در جريان است و ائتلاف مذكور مستقل از ائتلاف آمريكا عمل كرده و ممكن است در ليبي و يمن نيز مداخله كند.

    يك ميليون داوطلب عراقي براي جنگ با داعش

نخست‌وزير عراق با تأكيد بر اينكه پيروزي در نهايت نصيب مردم اين كشور خواهد شد، عنوان داشت كه تعداد افراد داوطلب اين كشور براي مبارزه با داعش به يك ميليون نفر رسيده است. به گزارش شبكه العراقيه، حيدر العبادي نخست‌وزير عراق در سخنان خود در ميان عزاداران حسيني در شهر كربلا گفت: مردم عراق تصميم گرفتند تا شهرهاي كشورشان را آزاد كنند و اين مسئله به‌دست آمريكا حل نخواهد شد. تعداد داوطلبان براي مبارزه با تشكيلات تروريستي داعش به يك ميليون نفر رسيده است. عبادي تأكيد كرد: برخي تلاش مي‌كنند تا وجهه اسلام را خدشه‌دار كنند اما ما به سمت پيروزي حركت مي‌كنيم. وي در ادامه درخصوص كشتار اعضاي عشيره‌هاي سني به‌دست داعش گفت: داعش ادعا مي‌كند از اهل تسنن حمايت مي‌كند اما بسياري از آنها را كشته است.


نوشته شده در   چهارشنبه 14 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode