ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 1 آبان 1393     |     کد : 79722

اتكا به نفت، سپردن سرنوشت كشور به سياستگذاران جهاني است

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب صبح ديروز در ديدار صدها تن از «نخبگان جوان دانشگاه ها و برگزيدگان المپيادها و جشنواره هاي جهاني و داخلي» با تأکيد...

رهبر معظم انقلاب در ديدار نخبگان جوان و برگزيدگان المپيادها و جشنواره‌ها:
اتكا به نفت، سپردن سرنوشت كشور به سياستگذاران جهاني است


حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب صبح ديروز در ديدار صدها تن از «نخبگان جوان دانشگاه ها و برگزيدگان المپيادها و جشنواره هاي جهاني و داخلي» با تأکيد بر ضرورت ايجاد يک زنجيره کامل و شبکه عظيم توليد علم در دانشگاه ها و مراکز علمي تحقيقاتي افزودند: ايران را بايد با اتکاي به منابع روي زمين يعني هوش و استعداد جوانان و نخبگان کشور اداره کرد نه با تکيه بر درآمد پرنوسان منابع زيرزميني و نفتي.

ايشان ديدار با «جوانان نخبه و نويد دهندگان آينده روشن کشور» را بسيار شيرين خواندند و به همه جوانان توصيه کردند: خانه پرافتخار ميهن را با نيروي فکر و عزم و اراده، به گونه اي بسازيد که شايسته اين ملت و اين تاريخ پرافتخار باشد.

رهبر انقلاب با دعوت از همه نخبگان براي تفکر و تعمق درباره «اصل نخبگي و مفهوم حقيقي آن» افزودند: نخبگي مجموعه اي از سه ويژگي «هوش و استعداد»، «همتِ برجسته براي مطالعه و کار و تلاش» و «حوصله تحسين برانگيز براي پيگيري و مداومت» است و نگاه عالمانه و حکيمانه به اين ويژگي ها، روشن مي کند که همه آنها نعمت و رزق الهي است.

ايشان با استناد به آيات قرآن شريف مبني بر انفاق رزق الهي تأکيد کردند: رزق دانش و نخبگي را بايد در راه خدا و براي خير بندگان خدا، انفاق کرد و آن را در خدمت حال و آينده «جامعه، ملت و کشور» قرار داد. حضرت آيت الله خامنه اي به نخبگان جوان خاطرنشان کردند: اگر نعمت الهي نخبگي را انفاق کنيد، هدايت پروردگار نيز شامل حالتان مي شود، يعني هم ويژگي هاي نخبگي در شما بيشتر خواهد شد و هم خداوند شما را به عرصه هايي هدايت مي کند که به علم و دانش شما نياز حقيقي وجود دارد. رهبر انقلاب، حضور تأثيرگذار شهيد چمران در دفاع مقدس و فعاليت شهيد شهرياري در عرصه هسته اي را دو مصداق از انفاق نخبگي براي جامعه و کشور و «دو نمونه بارز هدايت الهي نخبگان»، خواندند.

ايشان با اشاره به پيشرفت هاي علمي کشور در يک دهه اخير، بار ديگر استمرار حرکت علمي پرشتاب را نيازي واقعي برشمردند و افزودند: همانگونه که در حکم اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي تأکيد شد، حرکت علمي نبايد به هيچ دليلي دچار وقفه شود، چون هر وقفه اي، عقبگرد به همراه مي آورد.

حضرت آيت الله خامنه اي، مسابقه جهاني و پرسرعت ملت ها و کشورها رادر عرصه علم و دانش يادآور شدند و افزودند: با وجود شتاب پيشرفت هاي علمي، عقب ماندگي ها به قدري زياد است که ايران هنوز نتوانسته به جايگاه شايسته‌اش دست يابد، بنابراين لازم است حرکت علمي با همه لوازم و ضرورت ها از جمله تقويت شرکت هاي دانش بنيان و اقتصاد دانش بنيان، ادامه يابد.

ايشان نجات کشور و آينده روشن ملت را در گرو تقويت بنيه علمي دانستند و خاطرنشان کردند: همانگونه که رئيس بنياد نخبگان به درستي گفت در اقتصاد متکي بر منابع زيرزميني، هيچ نيازي به شناسايي، جذب و فعاليت نخبگان احساس نخواهد شد و کشور هم، عملاً پيشرفت حقيقي نخواهد داشت .

حضرت آيت الله خامنه اي اداره کشور بر مبناي فروش ذخاير زيرزميني را به «بچه پولداري ملي» تشبيه کردند و افزودند: بچه پولدارها، قدر پول خود را نمي دانند و آن را بيهوده خرج مي کنند که اداره کشور برمبناي فروش نفت خام نيز، شبيه همين ماجراست. رهبر انقلاب، اتکاي برنامه ريزي اقتصادي کشور به درآمدهاي نفتي را سپردن اقتصاد ايران به سياستگذاران کلان جهاني خواندند و با اشاره به نوسانات شديد قيمت بين المللي نفت افزودند: کشوري که اقتصاد خود را اين گونه برنامه ريزي کند، آينده اش معلوم است.

حضرت آيت الله خامنه اي با استناد به واقعيات ياد شده تأکيد کردند: ايران به جاي تکيه بر درآمدهاي نفتي بايد با اتکاي به نيروهاي دروني و ذخائر روي زمين يعني هوش و استعداد جوانان و توليد علم و دانش اداره شود که در اين صورت هيچ قدرتي در دنيا قادر نخواهد بود اقتصاد کشور را به بازي بگيرد.

رهبر انقلاب همچنين با اشاره به ضرورت تفکيک توليد علم با توليد مقاله افزودند: البته توليد مقالات مرجع و با ارزش علمي با ارزش است، اما اين همه قضيه نيست . ايشان توصيه کردند: مقالات علمي توليد شده به ثبت ابداع بينجامد و ناظر به نيازهاي دروني کشور باشد.

حضرت آيت الله خامنه اي تلاش براي پيشرفت علمي را مسئوليت همه دستگاه ها و وزارتخانه ها خواندند و افزودند: نقشه جامع علمي کشور مي تواند وظايف همه بخش ها را در اين روند مشخص کند.

رهبر انقلاب در جمع بندي اين بخش از سخنانشان افزودند: بايد با تلاش برنامه ريزي شده همه دستگاه ها، يک زنجيره کامل و يک شبکه عظيم توليد علم ايجاد شود که همه بخش‌ها و اجزاي آن مکمل يکديگر باشند و هم افزايي کنند. ايشان با توصيه به نخبگان جوان براي تقويت ارتباط با پروردگار کريم افزودند: دل هاي پاک و نوراني شما جوانان، عامل ارزشمندي در جلب رضايت و افزايش نعمات الهي است.

رهبر انقلاب همچنين با تحسين سخنان بسيار خوب دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري و رئيس بنياد ملي نخبگان افزودند: پدر شهيد ايشان نيز علاوه بر نخبگي در ذهن و فکر و عمليات، از لحاظ انگيزه و ايمان و حضور در صحنه هاي دشوار نيز حقيقتاً يک نخبه بود.

در ابتداي اين ديدار دکتر ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري و رئيس بنياد ملي نخبگان، در سخناني برخورداري از ايمان، اعتماد به نفس، اخلاص، از خودگذشتگي و ميهن دوستي را از خصوصيات برجسته نخبگان کشور برشمرد و افزود: نخبگان به ميهني که برايشان هزينه داده، مديون هستند و نخبه کسي است كه براي مردم و کشورش بيشترين داشته‌هاي خود را هزينه کند.

وي هدف اصلي اين بنياد را توانمندسازي نخبگان خواند و با اشاره به لزوم اصلاح برخي روش ها در اقتصاد کشور گفت: در يک اقتصاد نفتي که پايه هاي توليد ثروت بر اساس نفت خام، منابع زيرزميني و معادن است، نخبگان پرورش نمي يابد.

معاون علمي رئيس جمهوري با بيان اين که نخبگان کشور در کوتاه مدت مي توانند جهت گيري اقتصادي کشور را تغيير دهند، افزود: جهت گيري اقتصادي کشور بايد به سمت اقتصاد دانش‌بنيان تغيير يابد و اين کار فقط با ابتکار و تلاش امکانپذير خواهد بود. ستاري، اصلاح آيين نامه هاي بنياد ملي نخبگان، چهار برابر شدن ورودي هاي اين بنياد از مهرماه سال جاري، اجراي طرح شهاب با همکاري وزارت آموزش و پرورش، تحول جدي در حوزه فرهنگي بنياد ملي نخبگان، استفاده از ظرفيت ايرانيان خارج از کشور و برنامه‌ريزي براي تربيت دانشمندان در حوزه‌هاي مورد نياز کشور را از جمله فعاليت‌ها و برنامه‌هاي بنياد ملي نخبگان اعلام کرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 1 آبان 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode