علم پزشكي آثار غذاهاي مختلف بر بدن را ارزيابي و سپس با توجه به اصالت تن در طبّ ظاهري، به كارها و غذاهاي مفيد براي بدن توصيه و از اعمال و خوراكي مضرّ نهي ميكند.
در طبّ باطني نيز با توجه به اصالت روح ملكوتي گفته ميشود كه رعايت تقواي الهي براي اين اصل اوّلي سودمند و سبب شكوفايي آن است و اين اصل اصيل، انسان را در فرقگذاري بين حق و باطل توانا ميكند: ﴿اِن تَتَّقوا اللّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا﴾.(1) همانگونه كه در بُعد منفي گفته ميشود «ظلم و ستم، جفا به روح الهي است»، در بُعد مثبت نيز تقوا سبب بصيرت است.
در آيه ﴿واتَّقوا اللّهَ ويُعَلِّمُكُمُ اللّهُ﴾(2) نيز گرچه «يعلّمكم» جواب «إتّقوا» نيست، وگرنه مجزوم ميشد؛ امّا سياق نشان ميدهد كه تقوا با تعليم الهي رابطه دارد، بنابراين تعليم الهي و بصيرت ديني، هر دو نتيجه تقوا و نمودي از شكوفايي فطرت انساني در پرتو تعليم ديني است.
1.سوره انفال، آيه 29.
2.سوره بقره، آيه 282.
تفسير انسان به انسان، ص186