ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 16 خرداد 1389     |     کد : 7872

بزرگ‌ترين بازار آجري مسقف جهان به سرعت مرمت مي‌شود

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي گفت: بخش‌هايي از بازار تبريز به عنوان بزرگ‌ترين بازار آجري مسقف جهان به منظور ثبت جهاني و طبق تعهدات ايكوموس با سرعت بيشتري در حال مرمت است...

 مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي گفت: بخش‌هايي از بازار تبريز به عنوان بزرگ‌ترين بازار آجري مسقف جهان به منظور ثبت جهاني و طبق تعهدات ايكوموس با سرعت بيشتري در حال مرمت است.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان آذربايجان شرقي، تراب محمدي امروز گفت: در سال 89 ثبت جهاني بازار تبريز صورت مي‌گيرد و ما نيز در حال برطرف كردن كاستي‌هاي آن هستيم.
وي اضافه كرد: در اين رابطه يكسري تعهدات با كميته ايكوموس داشتيم كه در مورد مرمت بازار و ورودي‌هاي آن بود كه اين موارد از سوي ميراث فرهنگي استان در حال انجام است.
مديركل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي تصريح كرد: پرونده را به خوبي پيش برديم و مرمت بعضي از نقاط اين بازار با سرعت بيشتري پيگيري مي‌شود.
اين مقام مسئول در ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي متذكر شد: در صورت ثبت اين اثر تاريخي در سال‌جاري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان جشن ثبت بازار تبريز و ثبت كليساهاي تاريخي را برگزار مي‌كند.
وي افزود: بازار تاريخي تبريز به عنوان بزرگ‌ترين بازار سرپوشيده به هم پيوسته جهان داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي از دوره‌هاي مختلف تاريخي است و بازديدكنندگان و گردشگران شهر تبريز، ديدار از اين بناي زيبا و تاريخي را از دست نمي‌دهند.
دبير ستاد ثبت جهاني بازار تبريز بيان داشت: در سال‌هاي اخير اقدامات زيادي براي حفظ و معرفي بخش‌هاي مختلف بازار تاريخي تبريز صورت گرفته و مرمتگران و متخصصان سازمان بي‌وقفه در تمام قسمت‌هاي اين سازه عظيم مشغول به فعاليت هستند.
محمدي با اشاره به وسعت و گستردگي بازار تاريخي تبريز عنوان داشت: بازار تبريز با حدود يك ميليون مترمربع مساحت به شكلي كه 70 هكتار آن را حريم و 30 هكتار را عرصه تشكيل مي‌دهد، شايسته عنوان بزرگ‌ترين سازه سرپوشيده جهان است.
وي ادامه داد: در اين مجموعه بيش از 160 عنصر مختلف و متنوع وجود دارد و بازار را به مكان كامل و جامعي براي هر نوع فعاليتي تبديل كرده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي تصريح كرد: وجود 23 كاروانسرا، 22 دالان، 20 تيمچه، 28 مسجد، هشت مدرسه، هفت بازارچه، پنج حمام، دو يخچال و يك زورخانه در اين مجموعه نشان از اهميت بازار تاريخي تبريز براي ساكنان شهر و فعالان در اين مجموعه دارد.
محمدي با اشاره به تعبيه شدن تعداد زيادي آب انبار در بخش‌هاي مختلف بازار گفت: بازار تبريز با اينكه مجموعه كامل و به هم پيوسته‌اي بوده، اما در عين حال استقلال هر بخش را نيز مراعات كرده و هر قسمت تا حد امكان تمام نيازها ضروري خود را داشته است كه از آن ميان مي‌توان به ساخت آب انبارهاي بسياري كه تقريباً در تمام بخش‌هاي بازار ديده مي‌شوند، اشاره كرد.
وي با بيان اين مطلب كه اهميت بازار در زندگي مردم قديم تا حدي بوده كه چهار دروازه از دروازه‌هاي شهر تبريز در محدوده بازار بودند، اظهار داشت: درب نوبر، درب خيابان، درب سرخاب و درب باميشه كه از دروازه‌هاي مهم شهر بودند به دليل اتصال اين مجموعه با شاهراه ارتباطي ابريشم، در بازار قرار داشتند.
دبير كارگروه ثبت جهاني بازار عنوان داشت: پس از ارسال پرونده بازار به عنوان اثر پيشنهادي كشورمان براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو، كار گروهي با رياست استاندار آذربايجان شرقي و با حضور تمام مديران سازمان‌ها و ادارات و نهادهاي وابسته به مسئله بازار تشكيل شد و تا امروز با برگزاري جلساتي براي تامين نيازهاي بازار و تسريع در روند بررسي پرونده ثبت جهاني اين مجموعه اقدامات موثري انجام گرفته است.
كل مجموعه بازار تاريخي تبريز كه تاريخي از دوره زند تا صفوي و قاجار و معاصر دارد، در سال 1354 با شماره 1097 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد و از آن پس ابنيه موجود در بازار نيز به تفكيك در فهرست آثار ملي ثبت شدند. 


نوشته شده در   يکشنبه 16 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode