ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 1 مرداد 1403
دوشنبه 1 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 22 خرداد 1387     |     کد : 787

رهبر انقلاب در ديدار نمايندگان مجلس :مجلس به همكاري با دولت به عنوان يك اصل تكيه كند

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح  سه‌شنبه در ديدار نمايندگان دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي، مردم سالاري ديني را متكي و مبتني بر ولايت پروردگار خواندند و با تأكيد بر اهميت دو وظيفه اساسي مجلس يعني قانونگذاري و نظارت و نيز حفظ و تقويت همگرايي قواي سه گانه افزودند: نمايندگان مجلس بايد حقيقتاً مردمي باشند و مردمي بمانند.
ايشان عبوديت و احساس مسئوليت در مقابل پروردگار را مهم‌تر از همه عوامل و مسائل دانستند و خاطرنشان كردند: اگر مسئولان و مديران نظام، از چنين احساس و تعهدي برخوردار باشند همه اختلاف نظرها و سلايق و همه انگيزه هاي معقول در محيطي امن و آرام، همگرا مي‌شود و كارها و مشكلات تدبير خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي تكامل معنوي انسان را هدف نهايي جمهوري اسلامي ايران برشمردند و خاطرنشان كردند: تشكيل جامعه اسلامي با نظامي عادلانه، هدف ميانه اي است كه زمينه را براي تحقق هدف غايي پيامبران ، يعني تكامل معنوي بشر، فراهم مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، شناخت و درك «تكاليف الهي» و انجام دادن شجاعانه، قاطعانه و توأم با آرامش قلبي اين تكاليف را زمينه ساز جلب رضايت پروردگار و رسيدن هر فرد به نقطه امن و امان الهي دانستند و افزودند: اين تكاليف، هنگامي كه شخص در موضع بسيار حساس قانونگذاري براي كشور قرار مي گيرد، بسيار سنگين و پراهميت مي شود.
ايشان، قانون را نرم افزار حركت عظيم هر كشور خواندند و افزودند: قانونگذاري براي هر كشور و ملتي في نفسه مهم است ، اما براي كشوري همچون جمهوري اسلامي ايران و ملت بزرگي نظير ملت ايران كه راه نويني را درمقابل بشر گشوده است، از اهميتي بسيار فراوان‌تر برخوردار مي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، جمهوري اسلامي را «فريادي رسا و بلند» در مقابل حركت كور نظام‌هاي سلطه براي پايمال كردن انسانيت و عدالت برشمردند و خاطرنشان كردند: تنها راه گسترش نفوذ معنوي اين فرياد رسا و اين پيام نو و نجات بخش، تبليغ صحيح، يعني تشكيل نظامي عادلانه و مبتني بر تفكرات اسلامي و ارائه آن به ملتهاست چرا كه حرف و پيام امام خميني (ره) و جمهوري اسلامي، ذاتاً جذاب و اثربخش است.
ايشان، مردمسالاري ديني و مظاهر آن از جمله نمايندگي ملت در نظام جمهوري اسلامي را داراي ريشه هايي بسيار عميق دانستند و افزودند: ولايت الله، مبنا و پايه اساسي تفكر اسلامي است و خداوند به انسان‌ها حق داده است كه اين ولايت را به كس يا كساني بسپارند كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مجاري اين اعمال ولايت و واگذاري حق ، يعني انتخابات، مشخص شده است و اين، پايه اصيل، عميق و حقيقتاً مورد اعتقاد مردمسالاري ديني است.
ايشان با تبيين تفاوت نگاه‌هاي موجود در نظام‌ها و دموكراسي هاي رايج در جهان با بينش اسلامي افزودند: در نگاه اسلامي، ولايت مختص پروردگار است و اين ولايت تنها از مجاري الهي كه در اسلام تعيين و براساس كتاب و سنت در قانون اساسي بر آن تأكيد شده، قابل اعمال و مورد قبول است كه با اين نگاه و بينش، نمايندگي ملت به ولايتي كه برخاسته از ولايت الهي است تبديل مي شود و به همين علت، قوانيني كه تصويب مي شود براي همه لازم الاجرا است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نكات مورد تأكيد در پيام ايشان به مناسبت آغاز فعاليت مجلس هشتم افزودند: قانون بايد جامع، كامل، ماندگار، صريح، تأويل ناپذير، كارشناسي شده، گره گشا و ناظر بر مشكلات زندگي مردم باشد و جز مواردي كه براي باز كردن گره ها در كوتاه مدت لازم است، بتواند در شرايط و موقعيت‌هاي مختلف اجرا شود و مردم را در باره تصميماتشان براي آينده، خاطرجمع كند.
ايشان تدابير ميان قوه اي را براي حل تفاوت ديدگاه‌ها و سلايق ضروري دانستند و افزودند: اگر درباره حدود اختيارات، تفاوت ديدگاهي وجود داشته باشد مي توان با تعامل مسئولان قوا و استناد به قانون اساسي، بهره مندي از ديدگاه كساني كه در قانون اساسي، به عنوان مفسران اين قانون تعيين شده اند و نيز استفاده از نظر نخبگان و صاحبنظران، آنها را حل كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي بر پرهيز كامل نمايندگان مردم از تأثيرپذيري از افراد متنفذ تأكيد و خاطرنشان كردند: نمايندگان مجلس بايد استقلال در تصميم گيري را كه قانون اساسي به آنها داده است، كاملاً حفظ كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، نظارت مجلس را به موازات قانونگذاري، بسيار مهم و لازم دانستند و افزودند: در اوج اعمال وظايف نظارتي مجلس، بايد كاملاً مراقب و هوشيار بود كه اين امر، به وسيله‌اي براي معارضه قوا تبديل نشود.
ايشان خاطرنشان كردند: ايجاد اختلاف ميان قوا و رخنه در بافت يكپارچه مجموعه قواي سه گانه كه فرماندهي كل كشور را بر عهده دارند، از آرزوهاي بزرگ و ديرينه دشمنان اسلام و ملت ايران است كه گاه علناً و هم اكنون به طور غيرعلني اما كاملاً جدي پيگيري مي شود و بايد مراقب آن بود.
ايشان با تشكر صميمانه و عميق از تلاش‌هاي حداد عادل رئيس، هيأت رئيسه و نمايندگان مجلس هفتم براي جلوگيري از بروز اختلاف ميان مجلس با قواي ديگر افزودند: مجلس هشتم نيز بايد بر اين مسئله و همكاري با دولت به عنوان يك اصل تكيه كند چرا كه دولت انصافاً پركار و خستگي ناپذير است و همان كارها و اهدافي را پيگيري مي كند كه مجلس در پي آن است.
حضرت آيت الله خامنه اي مردمي ماندن نمايندگان مجلس و استمرار ارتباط با مردم را مهم خواندند و افزودند: در جمهوري اسلامي هيچ كسي و هيچ مسئولي نبايد به شكل گيري يك طبقه جديد اشرافي كمك كند، به همين علت همه مسئولان از جمله نمايندگان مجلس بايد پاك وارد ميدان شوند و پاك بمانند و در مقابل فتنه هاي پيچيده دل، كاملا مقاومت و مراقبت كنند.
رهبر انقلاب اسلامي خودسازي را، اساس همه موفقيت‌هاي حقيقي دانستند و نمايندگان منتخب ملت را به ياري گرفتن از پروردگار، پناه آوردن به قرآن و ادعيه و قدرشناسي دوران كوتاه 4 سال نمايندگي، توصيه كردند.
در آغاز اين ديدار آقاي لاريجاني رئيس مجلس هشتم با اشاره به توان علمي و تجربي نمايندگان اين دوره گفت: ظرفيت تخصصي همراه با تجربيات مفيد نمايندگان، زمينه لازم را براي حركت نرم افزاري كشور فراهم مي كند ضمن آنكه قصد داريم با اتصال اين ظرفيت به قلمرو وسيع نخبگان، جوهره عقلانيت نظام را توسعه دهيم.


نوشته شده در   چهارشنبه 22 خرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode