ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 خرداد 1389     |     کد : 7851

وقتي گوگل وارد دنياي تلويزيون مي‌شود

بدون ترديد اگر قرار باشد تنها يك وسيله سرگرمي شناخته شده كه مورد علاقه بسياري از افراد است را نام ببريم اين ابزار سرگرمي چيزي جز جعبه جادويي تلويزيون نخواهد بود...

 
بدون ترديد اگر قرار باشد تنها يك وسيله سرگرمي شناخته شده كه مورد علاقه بسياري از افراد است را نام ببريم اين ابزار سرگرمي چيزي جز جعبه جادويي تلويزيون نخواهد بود.
در حقيقت اين قاب‌كوچك كه با پخش برنامه‌هاي متنوع، طيف وسيعي از مخاطبان را در سراسر دنيا با خود همراه مي‌سازد 4 ميليارد بيننده دارد و اغلب افراد به طور متوسط روزانه 5 ساعت از وقت خود را به تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون اختصاص مي‌دهند، اما اين روزها تلفن همراه و كامپيوتر بخش قابل توجهي از سرگرمي‌هاي افراد را از آن خود ساخته‌اند و دليل اين‌كه در دنياي امروز كامپيوتر و تلفن همراه بيش از يك همراه در كنار كاربران هستند اين است كه هر دو آنها از قابليت دسترسي به شبكه‌هاي اينترنتي برخوردارند.
اگر فرد بتواند به اينترنت دسترسي داشته باشد به آساني و در كوتاه‌ترين زمان ممكن اطلاعات مورد نظر خود را جستجو مي‌كند. اما از آنجا كه صفحه نمايشگر كامپيوتر و گوشي تلفن همراه در مقايسه با نمايشگرهاي تلويزيوني كوچك‌تر است و كيفيت پخش صوت و تصوير تلويزيوني را ندارد مديران گوگل تصميم گرفته‌اند با همكاري شركت‌هاي بزرگي همچون شركت سوني و چند شركت ديگر قدم به دنياي پرمخاطب اين قاب‌كوچك تصويري گذارند. اگر كاربران بتوانند از نمايشگرهاي تلويزيوني براي ارتباط با اينترنت استفاده كنند بسياري از محدوديت‌هاي پيشين در اين زمينه از ميان برداشته شده و آنها به تجربه‌اي جديد دست خواهند يافت. تصور كنيد كه وقتي گيرنده تلويزيوني خود را روشن مي‌كنيد علاوه بر اين‌كه مي‌توانيد شبكه‌هاي تلويزيوني و برنامه‌هاي تلويزيوني مورد علاقه خود را تماشا كنيد بتوانيد به همه شبكه‌ها و سايت‌هاي اينترنتي مورد علاقه خود كه مطالب مورد نظرتان را در آنها جستجو مي‌كنيد نيز دسترسي داشته باشيد و اين همان چيزي است كه تلويزيون گوگل براي مخاطبان خود به ارمغان خواهد آورد. به عبارت ديگر تلويزيون گوگل تجربه جديدي در دنياي تلويزيون است كه به عنوان يك پل ارتباطي ميان آنچه شما از آن به عنوان تلويزيون نام مي‌بريد و همچنين آزادي و قدرت عملي كه با جستجو در شبكه‌هاي اينترنتي به آن دست پيدا مي‌كنيد، عمل خواهد كرد. در نسل جديد سيستم‌هاي تلويزيوني كه نوعي تلويزيون اينترنتي به شمار مي‌رود به كمك نرم‌افزار گوگل كروم علاوه بر اين كه به تمامي وب‌سايت‌هاي مورد علاقه خود دسترسي داريد مي‌توانيد همزمان از تلويزيون و اينترنت استفاده كنيد. به اين ترتيب به بيش از ميليون‌ها شبكه تلويزيوني و اينترنتي دسترسي خواهيد داشت و به جاي اين‌كه از نمايشگر تلويزيوني خود فقط براي تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني استفاده كنيد، قادر خواهيد بود از اين نمايشگر تلويزيوني عنوان صفحه نمايش تصاوير، سيستم پخش موسيقي، كنسول بازي‌هاي كامپيوتري و بسياري ديگر از امكانات و برنامه‌هايي كه اجراي آنها تنها محدود به كامپيوترها بوده است، استفاده كنيد.
اگرچه از چند ماه پيش اخبار و اطلاعات گوناگوني مبني بر عرضه نرم‌افزاري جديد توسط شركت گوگل براي تماشاي آنلاين برنامه‌هاي تلويزيوني اعلام شده بود، اما سرانجام در كنفرانسي كه در روزهاي 19 و 20 ماه مي مصادف با 29 و 30?ارديبهشت با حضور بيش از 3 هزار نفر از برنامه‌نويسان گوگل برگزار شده بود اين نرم‌افزار به نمايش عمومي گذاشته شد. كارشناسان و برنامه‌نويسان بر اين باورند كه تلويزيون‌هاي گوگل از فناوري‌هاي نوين در عرصه ارتباطات است كه دسترسي به امكانات اينترنتي همچون جستجوي اينترنتي، اجراي برنامه‌هاي كاربردي و تماشاي فايل‌هاي ويدئويي را در نمايشگرهاي تلويزيوني امكان‌پذير مي‌سازد. در حقيقت گوگل با راه‌اندازي نرم‌افزار تلويزيوني خود امكان ارتباط ميان تلويزيون و اينترنت را فراهم كرده است. همان‌طور كه مي‌دانيد سيستم عامل اندرويد گوگل سيستم‌عاملي است كه گوگل آن را براي تلفن‌هاي همراه هوشمند طراحي كرده است. علي‌رغم اين‌كه پيش از اين تصور مي‌شد كه اين سيستم عامل رقيبي براي سيستم عامل سيمبين است كه در گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند نوكيا نصب مي‌شود، اما جالب است بدانيد از آنجا كه اين سيستم‌ عامل به يك پهناي باند وسيع دسترسي دارد مهم‌ترين عامل در ايجاد پل ارتباطي ميان تلويزيون و اينترنت به شمار مي‌رود. باتوجه به اين موضوع مي‌توان گفت كه ايده تلويزيون‌هاي گوگل مدت‌ها پيش از طراحي سيستم عامل آندرويد در ذهن برنامه‌نويسان اين غول جستجوگر اينترنتي مطرح بوده است. در اجراي پروژه تلويزيون‌هاي گوگل كه براساس اخبار منتشر شده از سوي گوگل قرار است از پاييز سال 2010 ميلادي در ايالات متحده آمريكا در دسترس كاربران قرار گيرد 3 شركت سوني، لاجيتك و اينتل به ترتيب براي ساخت گيرنده‌هاي تلويزيوني و سيستم‌هاي پخش منطبق با سيستم Blueray ، سافت باكس همراه اين سيستم و همچنين توليد تراشه‌هاي لازم براي اين سيستم با گوگل همكاري خواهند داشت. گوگل با اين اقدام خود فناوري‌هاي ارتباطي را زير يك سقف ‌گردهم آورده است و همچون سروبلندي در برابر مايكروسافت و اپل كه در تلاش هستند هرطور شده همه كاربران را به محصولات خود وابسته نگاه دارند، قد برافراشته است.

پل ارتباطي دنياي رسانه و اينترنت
تحولات جديد ايجاد شده در گوگل و تلاش اين شركت براي راه‌اندازي تلويزيون گوگل سر و صداهاي بسيار زيادي را در دنياي فناوري به راه انداخته است. اين روزها نمايشگرهاي جديدي براساس آخرين فناوري‌هاي روز دنيا به بازار عرضه شده است كه اغلب خانواده‌ها هزينه‌ قابل‌توجهي را به خريد اين نمايشگرها اختصاص مي‌دهند. بي‌شك اگر گيرنده‌هاي تلويزيوني بتوانند خدمات متنوع‌تري را در اختيار كاربران خود قرار دهند مي‌توانند تا حد بيشتري رضايت آنها را جلب كنند. گوگل به عنوان يك موتور جستجوگر اينترنتي توانسته است پاسخگوي نياز انسان‌ها در دنياي ارتباطات باشد. اگرچه تا پايان دهه 1990 ميلادي گوگل تنها به عنوان يك جستجوگر مطرح بوده است اما امروزه قدم فراتر از عرصه‌هاي پيشين گذاشته و نه‌تنها به دنياي تلفن همراه بلكه به جعبه جادويي تلويزيون هم قدم گذاشته است. در مقايسه با گذشته ارتباطات آنلاين ميان افراد افزايش يافته و بنابراين حجم اطلاعاتي كه از طريق وب ميان افراد تبادل‌ مي‌شود نيز بيشتر شده است. با توجه به اهميت اين موضوع دسترسي به سيستمي كه بتواند استفاده آسان و سريع از اطلاعات شبكه‌هاي اينترنتي را امكان‌پذير سازد ضروري خواهد و به نظر مي‌رسد كه تلويزيون گوگل مي‌تواند پاسخگوي اين نياز براي افراد مختلف باشد. بسياري از كارشناسان بر اين باورند، از آنجايي كه بخش بزرگي از درآمد گوگل حاصل تبليغات مختلفي است كه از طريق اين غول اينترنتي انجام مي‌شود، گوگل قصد دارد با راه‌‌اندازي تلويزيوني موسوم به تلويزيون گوگل فعاليت‌هاي خود در زمينه تبليغات را بيش از پيش افزايش دهد و بخشي از درآمد 70 ميليارد دلاري تبليغات در شبكه‌هاي تلويزيوني را نيز از آن خود سازد. اما براساس اخبار اعلام شده از سوي گوگل، هدف اصلي از راه‌اندازي اين تلويزيون ايجاد رابطه‌اي كامل بين اينترنت و تلويزيون است. وقتي موتور جستجوگر گوگل را در نمايشگر تلويزيوني خود فعال مي‌كنيد مي‌توانيد درباره برنامه تلويزيوني مورد علاقه خود، جدول زمان‌بندي‌شده پخش اين برنامه و همچنين شبكه تلويزيوني كه اين برنامه را به روي آنتن ارسال مي‌كند، اطلاعات موردنظر خود را دريافت كنيد. از سوي ديگر مي‌توانيد فايل‌هاي ويدئويي با فرمت فلش را كه در اينترنت وجود دارد روي صفحه نمايشگر تلويزيون خود تماشا كنيد يا اگر خدمات و كالاهاي تبليغ شده مورد توجه شما قرار گرفت تنها با يك كليك روي تبليغاتي كه مورد توجه شما قرار گرفته است در كوتاه‌ترين زمان ممكن با شركت ارائه‌كننده آن كالا يا خدمات تماس برقرار كنيد. به نظر مي‌رسد كه شركت سوني نخستين شركتي است كه با معرفي نسل‌جديد تلويزيون‌هاي خود در پاييز امسال از تلويزيون گوگل پشتيباني كند. به طور كلي مي‌توان گفت كه تلويزيون گوگل مجموعه‌اي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري است كه براساس سيستم عامل آندرويد طراحي و ساخته شده است.
اگرچه به نظر مي‌رسد كه استفاده از خدمات و امكانات تلويزيون گوگل مستلزم خريد نسل جديد تلويزيون‌هاي سوني باشد اما بايد اين مژده را به شما بدهيم كه سخت‌افزار مجزايي توسط شركت Logitech توليد شده است و كساني كه قصد خريد تلويزيون‌هاي جديد سوني را ندارند مي‌توانند تنها با خريد اين سخت‌افزار و اتصال آن به سيستم نمايشگر تلويزيون خود از طريق پورت HDMI از اين سرويس جديد گوگل به طور رايگان استفاده كنند و اما يك خبر خوش براي كاربران گوشي‌هاي تلفن همراه آندرويد‌. تلويزيون گوگل علاوه بر اين كه به فناوري wi-Fi و بلوتوث مجهز است اين امكان را در اختيار كاربران گوشي‌هاي آندرويدي قرار داده است تا از طريق آن بتوانند يك صفحه اينترنتي را روي گوشي تلفن همراه خود باز كرده و سپس آن را به صفحه نمايشگر تلويزيون خود منتقل كنند و حتي از طريق صفحه كليد گوشي تلفن همراهشان تلويزيون را كنترل كنند. به اين ترتيب وقتي پاي تلويزيون به تماشاي برنامه‌اي نشسته‌ايد به امكاناتي بيش از تلويزيون‌‌هاي معمولي دسترسي خواهيد داشت و بيشتر از قبل از تماشاي تلويزيون لذت خواهيد برد.

منابع: gizmodo/Eweek
فرانك فراهاني‌جم / جام‌جم 


نوشته شده در   چهارشنبه 12 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode