همشهری آنلاین -مهدی تهرانی:ژانر فانتزی از گونههای سینمایی است که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه علاقمندان به سینما قرار گرفته و نزدیکی قابل درکی با ژانرهای ترسناک و علمی تخیلی نیز دارد.
ژانر فانتزي همانگونه كه از نامش برميآيد؛ داستانكها و شخصيتهايي را روايت ميكند كه عمدتا با زندگي واقعي تفاوت دارند. در اين گونهي پرطرفدار سينمايي؛ خيالپردازي حرف اصلي است.
دنياها در اين گونه آثار؛ خيالي تصوير ميشوند و استفاده از مواردي همچون وقايع ماورا طبيعي؛ سحر و جادو؛ حس ششم و سفر در مكان و زمان از جمله فرايندهاي پيشبرندهي داستان به شمار ميروند. موجودات هيولايي و خيالي نيز بسيار در اين ژانر استفاده ميشوند و از اين منظر ژانر فانتزي شديدا با ژانرهاي علمي-تخيلي و ترسناك مرتبط است.
زمينه ظهور و بروز فيلم فانتزي در سينماي جهان از دهه 20 شروع شدهاست. در اين بين سينماي آمريكا با علاقه بيشتري ژانر فانتزي را دنبال كرد و حدودا از سال 1930 با ساخت سري فيلمهاي معروف تارزان با حضور جاني ويسمولر؛ ديگر گونهي فانتزي يك ژانر شناختهشده و محبوب به حساب ميآمد.
از حدود سالهاي 1950 به اين طرف سينماي فانتزي و ترسناك و تخيلي بسيار به هم نزديك شدند. ساخت آثاري مانند "مهر هفتم" به كارگرداني اينگمار برگمان محصول 1957، و "آليس در سرزمينعجايب" محصول كمپاني ديزني از آثار شاخص اين دوره هستند.
از دهه 70 تا 90 كم كم حضور استوديوهاي پيشرفته تر در سينما آغاز شده بود. اين استوديوها به كمك وسايل رايانهاي در سطح آن روزگار؛ توانستند قدرت خيال نويسندگان و كارگردانان اين ژانر را بيشتر برآورده كنند. به نحويكه ساختههاي شاخص سينماي فانتزي در دهه 90 مانند "ادوارد دست قيچي" ساخته "تيم برتون" و با حضور جاني دپ محصول 1994 و يا "مسير سبز" به كارگرداني فرانك دارابونت محصول 1999 با حضور تام هنكس؛ واقعا جان تازهاي به اين ژانر دادند.
در هزارهسوم اما ژانر فانتزي با شكوفايي هرچه بيشتر استوديوهاي ديجيتال و رايانهاي به لحاظ تكنولوژي سر به آسمان سائيد. مجموعه فيلمهاي "ماتريكس"؛ "تريلوژي ارباب حلقهها" و هشتگانه "هري پاتر" بخشي از آثاري هستند كه به مدد اين تكنولوژيهاي روز؛ ساختهشده و بسيار هم با استقبال روبرو شدند.