ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 خرداد 1389     |     کد : 7695

رايانه ، رکورد حل پازل راشكست

شايد حل کردن يک پازل 400 قطعه اي کار بسيار ساده اي به شمار رود ، اما انجام آن براي يک رايانه مي تواند رکوردي جهاني در پي داشته باشد...

به گزارش نيوساينتيست ، در سال 2008 تيمي دانمارکي اين رکورد را با حل پازلي 320 قطعه اي به نام خود به ثبت رساند اما رايانه اين تيم تنها قادر به حل پازل هايي با طرح هاي ساده ، واضح و رنگ هاي محدود بود.
نرم افزار جديدي که توسط محققان موسسه تکنولوژي ماساچوست - MIT - ابداع شده است مي تواند از پس تصاويري از قبيل تصاوير طبيعت برآمده و پازل آنها را حل کند. محققان تصويري پنج مگا پيکسلي را به 400 قطعه مربع تقسيم کرده و آنها را به نرم افزار دادند. رايانه درست مانند عملکرد يک انسان رنگهاي غالب را بررسي کرده تا دريابد چه تصويري در ميان اين قطعات درهم پنهان شده است.
رايانه سپس با مراجعه به پايگاهي از تصاوير موجود قطعات را در جايگاه هاي احتمالي شان قرار مي دهد براي مثال مخلوطي از رنگ هاي سبز ، خاکستري و آبي مي تواند نمايانگر صحنه اي باشد که انتهاي آن را چمن هاي سبز رنگ پوشانده، ساختمان ها در بخش مرکزي تصوير و آسمان آبي در بخش بالايي قرار گرفته است.
رايانه پس از حدس زدن چيدمان خام قطعات، ارزش رنگي را در حدود هر يک از قطعات آزموده و و نزديکترين قطعات با مرزهاي مشابه به يکديگر را شناسايي کرده و آنها را در کنار يکديگر قرار مي دهد. با همين شيوه رايانه موفق شد هر 400 قطعه پازل را در عرض سه دقيقه به درستي در کنار يکديگر قرار دهد.
به دليل توانايي بالاي اين نرم افزار در يافتن درست قطعات تصوير ، محققان اميدوارند روزي اين نرم افزار بتواند در برنامه هاي ويرايش تصوير مانند فتوشاپ مورد استفاده قرار گيرد تا با ايجاد تغييرات در تصوير چهره اي واقعي تر به آن ببخشد.
محققان MIT قصد دارند نتيجه تلاش هاي خود را در ماه آينده در کنفرانس IEEE، بينش رايانه اي و الگوهاي شناختي در سن فرانسيسکو نمايش دهند.

مهر


نوشته شده در   يکشنبه 2 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode