ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 1 خرداد 1389     |     کد : 7678

درباره يك اتفاق بزرگ: تلويزيون گوگل

گوگل می‌خواهد تلویزیون را به اینترنت متصل كند. اين يك اتفاق مهم در عرصه ارتباطات است...

گوگل می‌خواهد تلویزیون را به اینترنت متصل كند. اين يك اتفاق مهم در عرصه ارتباطات است.
اگر اين امر از سوي گوگل رخ دهد براي نخستين بار است كه همه امور ارتباطي در يك اينترفيس دنبال‌ مي‌شود و براي نخستين بار هم خواهد بود كه دستان يك تكنولوژي قديمي با يك وضعيت كامل دوسويه‌گي صرفا از طريق يك پورت HDMI در دستان يك تكنولوژي جديد گذاشته خواهد شد.
"گوگل تی وی" (Google TV) با استفاده از سیستم عامل اندروئید (Google Android) [سیستم عامل اوپن سورسي که گوگل برای تلفن‌های همراه هوشمند ايجاد كرد و آن موقع گمان مي‌رفت كه فقط رقيبي براي نوکیا و نرم افزار سیمبین در موبايل‌هاي هوشمند باشد] در آینده نزديك با اتكا به پهناي باند وسيع، به عنوان پلی ارتباطی میان تلویزیون و اینترنت عمل خواهد كرد. اما پاسخ دادن به اين پرسش كه اين تلويزيون گوگل صرفا يك پلتفرم است يا محصول؛ به زمان نياز دارد.
اما حالا مشخص مي‌شود كه چرا گوگل يك تنه احساس كرده بود كه دنيا به يك سيتم عامل ديگر نياز دارد و اندروئيد را خلق كرده بود. بي‌ترديد روياهاي گوگل با اندروئيد طولاني‌تر از اينها خواهد شد:
- بايد در كوتاه مدت منتظر اين بود كه كومپايلرهاي اندروئيد پرقدرت‌تر شود؛
- اندروئيد اوتوآپديت شود؛ همينطور اپليكشن‌ها هم اوتوآپديت باشند؛ مثل وضعيتي كه گوگل كروم الان دارد؛
- گوگل به دنبال سازگارترسازي اندروئيد با طيف گسترده‌اي از اپليكشن‌ها باشد (قابليت نصب اپليكشن‌هاي مختلف - و صد البته از شركت‌هاي مختلف - بر روي اندروئيد)؛ به عبارت بهتر از حالا به بعد مي‌توانيد اندروئيد را دروازه فروش اپليكيشن بدانيد؛
- در كنار اين اندروئيد در خدمت اينترنت، گوگل كروم هم به يك مروگر رديف اول تبديل شود؛
- گوگل غول جستجوست وجود يك سرچ باكس گوگل در اندروئيد اين غول را بزرگ‌تر مي‌كند؛ گوگل تجربه تبليغات مبتني بر ادسنس (Google AdSense) را هم دارد؛ بايد ديد گوگل با اين عرصه تازه براي تبليغ چه خواهد كرد.
گوگل پروژه "گوگل تي‌وي" را كه از پائيز 2010 در آمريكا قابل دسترس مي‌شود با همكاري سه شركت ارتباطي سوني (Sony) (براي ساختن تلويزيون + پلير بلو ري)، لاجيتك (Logitech) (براي توليد باكس همراه) و اينتل (Intel) (براي تراشه‌هاي مرتبط) دنبال خواهد كرد.
پس آنچه در اين باره لازم است يك كيبورد است؛ يك نشانگر و يك باكس و احتمالا طبق گفته‌هاي اوليه؛ موبايل اندروئيد هم مي‌تواند به جاي ريموت كنترل در اين زمينه عمل كند.
اين كار گوگل يعني به زير يك سقف كشاندن غول‌هاي صنايع ارتباطي و همچنين مشاركت دادن برنامه‌نويسان براي ساخت اپليكيشن‌هاي تازه براي اين اينترفيس تازه و به عبارت بهتر يك نوع مانور مرگبار است در برابر مايكروسافت و اپل كه اساسا مثل برادر بزرگ رمان 1984 جورج اورول نگاه انحصاري به زمين و زمان دارند و همه كاربران را فقط وابسته به محصولات خود مي‌خواهند: يا مايكروسافتي باش يا اپلي يا بمير!
در همين حال افق براي سيستم عامل ويندوز؛ براي سیستم عامل موبایل Windows Phone 7 كه بسیاری از سرویس‌های مایکروسافت نظیر Xbox Live و سرویس موزیک Zune را دارد، براي مرورگر آي اي (مايكروسافت) و براي آي‌فون و آي‌تيونز (اپل) هم تيره‌تر خواهد شد.
پس به نظر مي‌رسد گوگل از اين طريق نه تنها اندروئید را به عنوان اپليكيشن دانلود جا خواهد انداخت؛ بلكه همزمان مروگر كروم را هم به مروگري درجه يك تبديل خواهد كرد؛ و شايد هم برنامه‌هاي اعلام نشده‌اي براي بازار ديش‌ها داشته باشد. اما موضوع به همين جا خلاصه نمي‌شود.
مي‌دانيد كه در ميان ابزارهاي ارتباطي، تلويزيون احتياج به سوادخاصي براي استفاده ندارد، خاموش و روشن كردن يك وسيله كه مهارت خاصي نمي‌خواهد و به علاوه؛ تلويزيون هنوز يكي از فراگيرترين ابزارهاي سرگرم كننده است و به همين دليل هم هست كه تلويزيون 4 ميليارد بيننده دارد.
حالا فكر كنيد به مقوله‌اي به نام تبليغات تلويزيوني و ... نمي‌خواهد به سهم گوگل در اين بازار فكر كنيد! اما به نقش درآمدزايي آتي يوتيوب (YouTube) كه گوگل آنرا در سال 2006 به قیمت 1.65 ميليارد دلار خریداری کرد؛ فكر كنيد!
گوگل تي وي فعلا به جز دو بازيگر اصلي يعني اندروئيد و گوگل كروم يك ستاره مهمان هم دارد: فلش ده (Flash 10.1)
پس به اين ترتيب يكي از همراهان نرم‌افزاري اتفاق تازه گوگل شركت ادوبي است كه حالا حمايت رسمي گوگل را به همراه داردو بايد منتظر بمانيم كه ادوبي چه صندلي‌هايي را براي گوگل در اپليكشن‌هايش در نظر خواهد گرفت.
اما بزرگترين پرسش به گمان من درباره گوگل تي وي اين است: اينترنت دارد به خانه‌هاي مردم مي‌آيد يا گوگل؟


نوشته شده در   شنبه 1 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode