ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 مرداد 1393     |     کد : 76164

همدستی شورای امنیت با صهیونیست‌ها

نشست یکروزه وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد در چارچوب تلاش‌های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم‌تعهد در تهران برگزار شد.

نشست یکروزه وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم‌تعهد در چارچوب تلاش‌های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس دوره‌ای جنبش عدم‌تعهد در تهران برگزار شد.

اين نشست به دعوت جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان با حضور بيش از 40كشور جهان در هتل آزادي تهران آغاز به‌كار كرد و كشورهاي الجزاير، بنگلادش، كوبا، ايران، مصر، هند، سنگال، آفريقاي جنوبي، زامبيا، فلسطين، زيمبابوه، اندونزي و مالزي به‌عنوان 13عضو كميته فلسطين جنبش عدم‌تعهد در آن حضور داشتند.

علاوه بر مقامات كشورهاي عضو كميته فلسطين جنبش غيرمتعهدها مقامات حدود 30كشور ديگر عضو اين جنبش براي حضور در اين نشست به تهران سفر كردند. كشورهاي شركت‌كننده در اين نشست شامل فلسطين، قطر، ونزوئلا، لبنان، بنگلادش، سودان و اوگاندا در سطح وزيران امور خارجه و وزير مشاور بودند و 7 كشور نيز در سطح قائم‌مقام و معاون وزير حضور داشتند. برخي كشورهاي عضو غيرمتعهدها نيز در سطح سفراي اين كشورها در تهران در اين اجلاس شركت كرده بودند. توقف سريع تحريم‌ها، آزادي زندانيان سياسي، كمك‌هاي امدادي و انساني اضطراري و بازسازي زيرساخت‌ها مثل مساجد، بيمارستان‌ها و مدارس و همچنين معرفي عاملان اين اقدامات خشونت آميز به‌عنوان جانيان جنگي ازجمله درخواست‌هاي شركت‌كنندگان در اين نشست بود.

كميته فلسطين جنبش غيرمتعهدها در سال 1983با توجه به ماهيت موضوع فلسطين و مطابقت حقانيت مردم اين كشور با اهداف و اصول بنيادين جنبش غيرمتعهدها تشكيل شد. در آغاز اين نشست كه با حضور رئيس‌جمهور در هتل پارسيان آزادي برگزارشد، مهمانان به درخواست وزير امور خارجه كشورمان به احترام قربانيان غزه يك دقيقه سكوت كردند.

رئيس‌جمهور به‌عنوان رئيس دوره‌اي جنبش عدم‌تعهد با انتقاد از كم تحركي و برخورد انفعالي مجامع بين‌المللي به‌ويژه شوراي امنيت سازمان ملل در اعمال فشار به رژيم صهيونيستي براي توقف جنايات ضد‌بشري در فلسطين گفت: جنبش عدم‌تعهد براساس موازين بنيادين خود بايد براي توقف روند فعلي جنايات جنگي و نسل‌كشي رژيم صهيونيستي وارد عمل شود. حسن روحاني با بيان اينكه بيش از 6دهه است كه مردم فلسطين همچنان از حقوق اوليه خود در سرزمين آبا و اجدادي خويش محروم هستند اظهار داشت:

تداوم بي‌تفاوتي و بي‌عملي شوراي امنيت كه يكي از دلايل اصلي آن همدستي و همراهي برخي اعضاي دائم شورا با رژيم صهيونيستي است، اين رژيم را در تداوم جناياتش گستاخ‌تر كرده است به‌گونه‌اي كه اينك به‌نظر مي‌رسد درصدد بر آمده تا با آتش افروزي خودساخته و توسل به نسل‌كشي، بخشي از ملت مظلوم و سرزمين قطعه‌قطعه و اشغال شده فلسطين را در بدترين شرايط قرار دهد. روحاني تأكيد كرد: بي‌عملي و بي‌اعتنايي بارز شوراي امنيت سازمان ملل متحد در فاجعه جاري در فلسطين به‌ويژه در غزه، نماد آشكار بي‌عدالتي در شوراي امنيت است.

روحاني با اعلام موضع خود در مسئله فلسطين با اشاره به درگيري‌ها و اختلافات درازمدت در خاورميانه گفت: برقراري صلحي عادلانه و پايدار در منطقه جز از طريق حل و فصل مشكل فلسطين و پايان دادن به اشغال تمام سرزمين‌هاي اشغالي، اعطاي حق تعيين سرنوشت به ملت فلسطين، بازگشت تمام آوارگان به سرزمين آبا و اجدادي خويش و تشكيل دولت يكپارچه فلسطيني به پايتختي قدس شريف در بستر برگزاري يك همه‌پرسي با شركت تمام اقوام و ساكنين تاريخي اين سرزمين به سرانجام نخواهد رسيد. وزير امور خارجه كشورمان نيز در سخنراني خود در اين نشست ضمن اعلام همبستگي با مردم فلسطين گفت:

با بازماندگان خانواده كشته‌شدگان اين جنگ كه در چند هفته گذشته مورد اصابت موشك‌هاي رژيم صهيونيستي قرار گرفته‌اند همدردي خود را اعلام مي‌كنيم. جواد ظريف تصريح كرد: احساس غرور مشترك خود را در قبال مقاومت بسيار خوب مردم فلسطين اعلام مي‌كنيم.

وي با بيان اينكه جنايت عليه مردم غزه و جنايت عليه كودكان، زنان و سالمندان و تمامي آنچه در اين مدت انجام شده است جنايت جنگي و عليه بشريت محسوب مي‌شود، اظهار داشت: زمان آن رسيده است كه مرتكبان اين جنايت به ميز محاكمه كشانده شوند و اين در يك اقدام مشترك انجام شدني است. وزير امور خارجه با بيان اينكه قاطعانه بايد از ملت فلسطين و رهبريت مشترك آن حمايت كنيم، افزود: اين موضوع براي ايجاد صلح پايدار و خاتمه‌دادن به حملات وحشيانه اهميت دارد. وي با بيان اينكه كشورهاي منطقه مسئوليت خطيري به‌عهده دارند خاطرنشان كرد: به‌طور واضح و آشكار شوراي امنيت سازمان ملل در محكوم كردن اين فاجعه انساني و اقدام جهت جلوگيري از تجاوزات بيشتر عاجز بودند.

پس از سخنراني‌هاي افتتاحيه ادامه نشست به درخواست محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان براي بررسي بحران غزه و نحوه كمك‌رساني به مردم فلسطين در پشت‌درهاي بسته ادامه يافت. ظريف رئيس كميته فلسطين جنبش عدم‌تعهد پس از سخنراني تعدادي از وزراي خارجه و سفراي كشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد از خبرنگاران، تصويربرداران و نمايندگان رسانه‌ها خواست اين نشست را به‌منظور تشكيل نشست غيرعلني ترك كنند.

بيانيه پاياني نشست وزيران امورخارجه كميته فلسطين در تهران

50كشور شركت‌كننده در نشست وزيران امورخارجه كميته فلسطين جنبش عدم‌تعهد براي رسيدگي به وضعيت غزه در بيانيه پاياني اين نشست از دادگاه بين‌المللي كيفري درخواست كردند تا با جنايات جنگي و ضد‌بشري رژيم صهيونيستي در فلسطين برخورد كند. شركت‌كنندگان در بيانيه پاياني ضمن محكوميت شديد جنايات رژيم اشغالگر صهيونيستي از مجامع بين‌المللي خواستار توقف فوري و بدون شرط حملات اين رژيم شدند. رفع فوري و بدون شرط محاصره غزه و بازگشايي فوري تمامي گذرگاه‌ها از ديگر محورهاي اين بيانيه بود. نمايندگان 50كشور شركت‌كننده همچنين بر ضرورت ادامه جلسات و مشورت‌هاي جنبش عدم‌تعهد از طريق كميته فلسطين و دفتر هماهنگي در نيويورك براي پيگيري وضعيت در غزه تأكيد كردند.


نوشته شده در   سه شنبه 14 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode