ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 18 خرداد 1393     |     کد : 73372

شب فرهنگي عبدالقادر مراغی در مراغه برگزار می شود

آيين نكوداشت عبدالقادر مراغي به مناسبت ثبت آن در ميراث جهاني يونسكو در مراغه برگزار می شود.

آيين نكوداشت "عبدالقادر مراغي" به مناسبت ثبت آن در ميراث جهاني يونسكو در مراغه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آيين نكوداشت "عبدالقادر مراغي" به مناسبت ثبت آن در ميراث جهاني يونسكو روز سه شنبه با حضور مجتبي ميرتهماسب و محمدرضا درويشي از اعضاي گروه عبدالقادر مراغی و نیز شخصیت هایی چون دکتر سعیدآبادی دبير كل كمیسيون ملي يونسكو، دکتر مستکین معاون فرهنگي كمیسيون ملي يونسكو، علي مرادخاني معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدرضا  كارگر مدير كل امور موزه هاي كشور، نادر ابراهيمي شهردار مراغه، مهدي دواتگري نماينده مجلس، ظفر مرادي فرماندار مراغه و علي اكبر صفي پور مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي برگزار خواهد شد.

اين مراسم با عنوان "شب فرهنگي عبدالقادر مراغي" از سوي فرمانداري، شهرداري و انجمن تاريخ پژوهان مراغه روز سه شنبه 20 خردادماه ساعت 9 صبح در محل سالن سرباز شهر مراغه برگزار مي شود.

همچنین و به همین مناسبت فيلم مستند "شش قرن و شش سال" که به كارگرداني و تهیه کنندگی مجتبي ميرتهماسب برنده جايزه ويژه هيات داوران جشنواره فيلم فجر شده، در مراغه به نمايش در مي آيد.

فیلم مستند "شش قرن و شش سال" که سال 92 ساخته شده، روایتگر داستانی است که در آن گروهی موسیقیدان تلاشی را آغاز می­کنند تا تصنیف های منسوب به "عبدالقادر مراغی"، برجسته ترین موسیقی دان، نظریه پرداز، نویسنده و شاعرِ 600 سال پیش را به استناد کتاب ها و رسالات کُهن و از لابه لای تاريخ و فرهنگ ايران بازیابی و بازخوانی کنند و پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می شوند آثاری را که قرن ها پیش از ایران به ترکیه منتقل شده بودند، برای اولین بار ضبط و منتشر کند.

در این فیلم پا به پای این موسیقیدان ها شاهد کشف دوباره ملودی ها، ریتم ها و فرم های فراموش شده موسیقی ایران خواهیم بود  كه ريشه هاي موسيقي ايراني را تا شش قرن به عقب مي برد و هویت آنرا عميق تر و اصیل ترمي كند.

کار پژوهش، نگارش، كارگرداني و تهيه كنندگی این فیلم مستند را مجتبي ميرتهماسب بر عهده داشته و ژيلا ايپكچي به عنوان تدوين صدا و تصویر، مجتبی میرتهماسب و ارسطو گیوی (بخش ترکیه) به عنوان تصويربرداران، مازیار شیخ محبوبی به عنوان صدابردار، امیرحسین قاسمی به عنوان صداگذاري و تركيب صداها، مجيد بهرامي و محمد زمانی به عنوان دستياران كارگردان، کامران سحرخیز به عنوان تصحیح رنگ و نور، فرهاد قدسی به عنوان دستیار تصحیح رنگ و نور،شهاب رضایی، فرید پیرایش، علی اسکندرزاده، محمود کاشانی، سعید حسین پور، مهدی ابراهیم زاده و امیرحسین حسینی به عنوان دستیاران صدابردار، زهره علی اکبری به عنوان دستیار صداگذاری، امیر نیکنام پیرزاد، علی اکبر شیرژیان به عنوان عکاس در آن همکاری کرده اند.

در این فیلم مستند 82 دقیقه ای که سرمایه گذاری آن توسط مجتبي ميرتهماسب و محسن صمدبیک صورت گرفته و امیرحسین ثنائی نیز به عنوان مشاور رسانه ای در ساخت آن همکاری داشته، بزرگانی چون استاد محمدرضا درویشی، همایون شجریان، نگار بوبان، ساناز نخجوانی، علی صمدپور، سیروس جمالی، آرش شهریاری، سیامک جهانگیری، بهزاد میرزایی، سامر حبیبی، احسان ذبیحی فر و استاد محمدرضا شجریان در گروه عبدالقادر مراغی حضور دارند.

گقتني است برگزاري نمايشگاه "ساز نو؛ نواي كهن" در محل موزه مراغه که به معرفي تاريخ موسيقي ايراني از دوران پيش از تاريخ، دوران تاريخي و دوران اسلامي در این موزه اختصاص دارد، از ديگر برنامه های جانبي اين مراسم است.

عبدالقادر غیبی مراغی مشهور به عبدالقادر مراغه‌ای شاعر، موسیقی‌دان، نوازنده و هنرمندایرانی قرن نهم هجری بود. لقب او معلم ثانی در موسیقی است. وی علاوه بر اینکه نوازنده چیره دست عود بود در خوشنویسی و شعر و نقاشی هم تبحر داشت و حافظ قرآن بود. در اروپا برای نخستین بار دانشمند آلمانی گیزه و تر از عبدالقادر به عنوان نظریه‌پرداز موسیقی نام برده‌است.


نوشته شده در   يکشنبه 18 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode