ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 17 خرداد 1393     |     کد : 73279

لزوم توجه بیشتر آکادمیک و علمی به بحث مهدویت

حجت الاسلام غرویان درباره اهمیت تبیین بحث مهدویت در جهان امروز گفت: باید مبادی تصوریه و تصدیقیه بحث مهدویت بیشتر تبیین شود تا نگاه نسل جوان به بحث مهدویت بر اساس یک فلسفه و پایه تئوریک عمیق باشد و پاسخ شبهات و سوالات خود را بهتر بگیرد.

حجت الاسلام غرویان درباره اهمیت تبیین بحث مهدویت در جهان امروز گفت: باید مبادی تصوریه و تصدیقیه بحث مهدویت بیشتر تبیین شود تا نگاه نسل جوان به بحث مهدویت بر اساس یک فلسفه و پایه تئوریک عمیق باشد و پاسخ شبهات و سوالات خود را بهتر بگیرد.

حجت الاسلام محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اهمیت توجه به مهدویت در شرایط کنونی جهان گفت: مسئله مهدویت یکی از مسائل اساسی در نگاه فلسفه تاریخ از دیدگاه تشیع است. در کنار نظریاتی که فیلسوفان تاریخ و جامعه شناسان مثل هانتینگتون، فوکویاما و دیگران مطرح کرده اند؛ دیدگاه شیعه هم این است که سرانجام تاریخ بشریت به یک عدالت جهانی و صلح جهانی منتهی می شود و آینده تاریخ بشر روشن و نورانی است.

وی افزود: از این جهت در کنار سایر تئوری ها می توانیم تئوری مهدویت را مطرح کنیم و مطرح است و یک انگیزه ای هم برای حرکت های بیداری اسلامی و  نهضت های احیاگرایانه در طول تاریخ تشیع ایجاد کرد. از این جهت پرداختن به این مسئله از نگاه تحقیقی و پژوهشی بسیار ارزشمند و موثر است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در مورد اینکه چرا باید سالروز تولد امام زمان را هر سال بهتر و شایسته تر جشن بگیریم هم اظهارداشت: با توجه به نگاه های مختلفی که در دنیای امروز مطرح است و با توجه به هجمه های زیادی که برای سرکوب کردن نهضت های بیداری در کشورهای اسلامی می شود و همچنین با توجه به سنگ اندازی که دشمنان در برابر اندیشه و مکتب امام خمینی(ره) می کنند که مقام معظم رهبری هم در سخنرانی شان در سالروز ارتحال امام (ره) به این مسئله اشاره کردند، ما باید اندیشه مهدویت را که رو به آینده دارد و آینده روشنی برای جوامع اسلامی ترسیم می کند هرچه باشکوه تر برگزار کنیم.

غرویان یادآورشد: برگزاری هرچه باشکوه تر این روز نشان دهنده زنده بودن فکر اسلامی و اندیشه شیعی و مکتب امام خمینی(ره) است. البته این نگاه مهدویت فقط مخصوص تشیع نیست بلکه نگاه جهان اسلام است که خودش نوعی تحرک و پویایی اندیشه اسلامی را در جهان معاصر نشان بدهد.

این استاد حوزه و دانشگاه در مورد اینکه کارهایی که لازمه گرامی داشتن سالروز تولد امام زمان(عج) می باشد چیست یعنی بهترین راه گرامیداشت این روز چیست هم تصریح کرد: تحلیل فرهنگی و تحلیل عمیق از این اندیشه، کار علمی و آکادمیکی می خواهد که باید صورت بگیرد و فقط به ظاهرسازی و ظواهر پرداخته نشود؛ البته جشن و پایکوبی و مراسم شاد، اینها درست است اما باید پایه های فکری و تئوریک این اندیشه برای نسل جوان بیشتر تبیین شود.

غرویان در مورد اینکه چگونه می توان فرهنگ مهدویت را در جهان گسترش داد هم گفت: پیشنهادم این است که سخنرانان و گویندگان و نویسندگان، تئوری های مختلفی که در ادیان و مکاتب مختلف فلسفی و انسانشناختی وجود دارد در کنار هم مقایسه کنند، زیرا نسل جوان ما بیشتر به دنبال چراها است و مبادی تصوریه و تصدیقیه بحث مهدویت را باید تحلیلگران بیشتر تبیین کنند تا نسل جوان نشاط و شادابی اش در بحث مهدویت بر اساس یک فلسفه و پایه های تئوریک عمیق باشد و پاسخ شبهات و سوالات خود را بهتر بگیرد. پیشنهادم این است که مباحث مهدویت علمی تر و عمیق تر مطرح شود. 


نوشته شده در   شنبه 17 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode