ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 خرداد 1393     |     کد : 72827

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها کلید خورد

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها عصر امروز در تبریز آغاز به کار کرد.


رقابت 700 هنرمند از 32 استان کشور در تبریز
هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها کلید خورد

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها عصر امروز در تبریز آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها که 700 هنرمند از 32 استان کشور حضور دارند در پنج بخش تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی به مدت سه روز در تبریز برگزار می‌شود.

رقابت 309 برنامه تلویزیونی

رئیس مرکز سیمای استان‌ها در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز، حضور کیفی مراکز استانی در این دوره از جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همه آثاری که به بخش داوری رسیده‌اند، مجموعه برنامه‌هایی هستند که از سال 88 تا اواخر سال 92 در واحد ارزیابی مرکز سیمای استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

عمران حیدری، مجموع برنامه‌های ارزیابی شده در مرکز سیما را 15 هزار و 870 ساعت در همه ساختارهای برنامه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: آثاری که میانگین امتیاز ارزیابی آنها حداقل 72 بوده است به بخش داوری جشنواره راه یافته‌اند.

وی اضافه کرد: در مجموع 309 عنوان برنامه به بخش داوری جشنواره راه یافته‌اند که از این تعداد، 17 برنامه در ساختار انیمیشن، 6 سریال، 75 مستند، 46 فیلم تلویزیونی، 11 عنوان با ساختار تله تئاتر، عروسکی و نماهنگ و 135 عنوان برنامه با ساختار ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، مستند گزارشی، مسابقه، میزگرد، میان برنامه نمایشی و گزارش هستند.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها اضافه کرد: 19 اثری تلویزیونی که به جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی راه یافته‌اند در مرحله داوری بررسی شده‌اند.

حیدری با تأکید بر استفاده از خبرگان و کارشناسان سیما در امر داوری جشنواره، بیان کرد: آثار منتخب در چهار بخش نمایشی، مستند، انیمیشن و ترکیبی گروه­بندی شده‌اند که توسط داوران هر گروه ارزیابی می‌شوند.

وی با اشاره به شاخصه‌های داوری آثار، عنوان کرد: نگاه به فرهنگ بومی، قابلیت‌های هنری و فنی، استفاده از عوامل منطقه‌ای و توجه به سیاستگذاری محتوایی ستاد، مهم‌ترین شاخص‌ها در برگزیده شدن آثار است.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها، برگزاری برنامه‌‌های آموزشی در ایام جشنواره را یادآور شد و افزود: از جمله این برنامه‌ها، برگزاری دو پنل آموزشی در مورد «نحوه پرداخت سبک زندگی در برنامه‌‌های تلویزیونی» و «طنز تلویزیونی» است که توسط استادان و کارشناسان این بخش انجام می‌شود.

رقابت 208 برنامه رادیویی در جشنواره هیجدهم

مدیرکل صدای استان‌ها نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران عنوان داشت: پس از جشنواره هفدهم و از حدود چهار سال پیش، بیش از 13 هزار و 86 برنامه رادیویی از مراکز استانی صدا در کمیته‌های تخصصی این اداره‌کل ارزیابی شده‌اند.

ابوالفضل معصومی‌فر، حد نصاب میانگین امتیاز برنامه‌ها برای راهیابی به داوری جشنواره را بین 71 تا 80 امتیاز عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به میانگین امتیاز تعیین شده، 208 برنامه در ساختارهای نمایشی کوتاه و بلند، برنامه‌های ساده، ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، مستند، مسابقه، آنونس و آرم استیشن برای رقابت به مرحله داوری جشنواره راه یافتند که از این تعداد 33 اثر در ساختار نمایشی کوتاه و بلند، 26 اثر مستند، 14 مسابقه، 46 اثر ساده ترکیبی، 27 اثر برنامه ساده، 42 اثر ترکیبی نمایشی و 17 اثر آنونس و آرم استیشن هستند؛ البته 4 اثر استانی هم که در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی درخشیدند، در جمع برنامه‌های مرحله داوری بررسی شده‌اند.

مدیرکل صدای استان‌ها، هیئت داوران بخش صدا را از مجرب‌ترین کارشناسان در حوزه‌های برنامه‌سازی رادیو عنوان کرد و گفت: داوران در دو گروه 5 نفره برنامه‌های نمایشی، مستند، مسابقه، آرم استیشن و ابداعی و همچنین آثار ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، ساده و گفتگومحور را داوری می‌کنند.

معصومی‌فر، ملاک‌های داوری آثار رادیویی را در دو بخش محتوایی و ساختاری- تکنیکی عنوان و خاطرنشان کرد: هر یک از این بخش‌ها به نسبت مساوی سهم خود را در امتیاز داوری دارند.

وی اضافه کرد: در مجموع 28 شاخص در بخش محتوایی و 39 شاخص در بخش ساختاری و تکنیکی، ملاک داوری جشنواره هجدهم در حوزه رادیو است.

مدیرکل صدای استان‌ها از برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در ایام برگزاری جشنواره خبر داد و گفت: در انتخاب موضوعات و همچنین دعوت از کارشناسان برای حضور در کارگاه‌های تخصصی به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که علاوه بر داشتن جذابیت لازم از حیث محتوا و نحوه ارائه به برنامه‌سازان برتر مراکز، پاسخگوی نیاز آموزشی همکاران برنامه‌ساز استانی باشند.

معصومی‌فر تصریح کرد: در این کمیسیون‌ها، برنامه‌سازان و آثار برتر رادیویی در بخش‌های مختلف معرفی شده و به آنها جوایزی اهدا می‌شود.

رقابت 138 اثر پژوهشی مراکز در هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی

رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: از جشنواره گذشته از سال 88 تا پایان سال 92 در مجموع 600 اثر پژوهشی با هدایت مرکز تحقیقات و پس از ارزیابی محتوایی در مراکز استان‌‌ها منتشر شده است.

صادق مقدسی افزود: از میان این تعداد اثر ارزیابی شده، 138 اثر که میانگین امتیازات کسب شده آن­ها بین 60 تا 100 بود، به بخش داوری راه یافتند که شامل 12 اثر در ساختار تحلیل محتوا، 43 اثر منجر به تولید، 35 اثر کاربردی، 16 اثر راهبردی، 127 اثر پیمایشی و 5 اثر ویژه عنوان سال هستند.

رئیس مرکز تحقیقات، تجربه داوری در ادوار گذشته، تجربه و سابقه کار در زمینه پژوهشگری را مهم‌ترین ویژگی انتخاب داوران جشنواره هجدهم بیان کرد و افزود: تعداد گروه­‌های داوری 3 تیم دو نفره هستند که با توجه به تجربه و مهارت هر داور برای هر بخش خاص انتخاب شده‌اند.

مقدسی، رسانه‌‌ای بودن، رعایت اقتضائات بومی و محلی در پژوهش، تصویب طرح از سوی مرکز تحقیقات و رعایت ضوابط و مقررات مربوط به اجرای طرح پژوهشی را از مهم‌ترین ملاک‌ها و شاخص‌‌های داوری بیان کرد و گفت: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری نشست‌‌های علمی و پژوهشی با موضوعات شعار سال و روش‌‌های نوین پژوهش برای شرکت‌کنندگان در جشنواره انجام شده است.

راهیابی 537 اثر موسیقیایی به بخش داوری در جشنواره هجدهم تولیدات رادیویی و تلویزیونی

رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما نیز در این مراسم گفت: طی 4 سال گذشته یک هزار و 754 اثر تولید شده در مراکز ارزیابی شده است.

حسین تقی‌پور، ملاک انتخاب آثار برای ورود به بخش داوری جشنواره را کسب امتیاز 75 به بالا بیان کرد و افزود: براین اساس 537 اثر موسیقیایی شامل 212 اثر محلی، 82 اثر سنتی، 153 اکسترال، 44 اثر پاپ، 13 اثر کودک، 24 اثر تکنوازی، 7 اثر آوازخوانی و 2 اثر همنوازی انتخاب و برای رقابت به بخش داوری راه یافتند.

 

وی با اشاره به چگونگی انتخاب داوران بخش موسیقی جشنواره، گفت: مهم‌ترین ویژگی داوران این دوره جشنواره، آشنایی و ارتباط آنها با جشنواره­های مختلف به خصوص جشنواره‌های صدا و سیما است.

تقی‌پور عنوان کرد: همه داوران از استادان برجسته دانشگاه و از اعضا شورایعالی موسیقی سازمان هستند.

 

رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما ابراز کرد: توجه به جذابیت، ذائقه مخاطب و نگاه علمی به موسیقی مهم‌ترین شاخص‌ها در داوری آثار است.

 

وی با اشاره به اینکه در جشنواره هجدهم به همه آثار در ساختارهای مختلف جایزه تعلق خواهد گرفت، افزود: در مدت جشنواره پنل‌ها و جلسات آموزشی با حضور استادان و داوران برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

نگاهی به برندگان دوره هفدهم

پیش از این قرار بود جشنواره هجدهم در سال 91 برگزار شود که پس از چندین جلسه نشست و هم‌اندیشی و بررسی آثار مختلف ارسالی به دفتر جشنواره، به دلایل نامعلومی لغو شد.

آخرین دوره جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها در اسفندماه 1388 به میزبانی مرکز خلیج فارس (هرمزگان) در شهر بندرعباس برگزار شده بود که در پایان مرکز گیلان در بخش سیما، مرکز سیستان و بلوچستان در بخش صدا، مرکز مازندران در بخش خبر، مرکز خوزستان در بخش موسیقی و مرکز کردستان در بخش پژوهش به عنوان مرکز برتر انتخاب شدند.

 

در آخرین دوره این جشنواره عنوان بهترین سیمای محلی نیز به مرکز مهاباد اختصاص یافته بود.

هفده دوره جشنواره صدا و سیما

نخستین جشنواره تولیدات صداوسیما در سال 1372 به میزبانی گیلان برگزار شد و این استان در سال‌های 1373، 1374 و 1375 نیز میزبان این جشنواره بوده و در سال 1376 استان فارس میزبان این جشنواره بوده است.

براساس این گزارش، در سال 1377 آبادان، 78 و 79 گیلان، 1380 استان آذربایجان ‌غربی، 1381 کرمان، 1382 اردبیل، 1383 یزد، 1384 استان آذربایجان‌شرقی، 1385 اصفهان، 1386 مازندران، 1387 فارس  میزان جشنواره تولیدات صدا و سیما بودند.

هدف جشنواره

اثبات و ظهور توانمندی‌های جوانان مراکز استان‌ها در امر تولید، کشف و معرفی استعدادهای جوانان و حمایت از آن‌ها در راستای ارتقای برنامه‌های مراکز استان‌ها، ایجاد فضای رقابتی میان استان‌ها، ایجاد انگیزه در جوانان برنامه‌ساز، تبادل تجارب و انتقال نکات آموزشی به برنامه‌سازان و همچنین جهت دادن به حوزه‌های برنامه‌سازی برای سال‌های آینده از جمله اهداف کلی برگزاری این جشنواره اعلام شده است.


نوشته شده در   چهارشنبه 7 خرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode