ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 خرداد 1387     |     کد : 723

بازخواني انديشه هاي امام خميني(ره) درموضوع فلسطين

 
تهران-خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا): گزارش از حميد شريفي کيا: "آزادي قدس شريف و تشکيل حکومت فلسطين به مرکزيت بيت المقدس" از جمله آرمانهاي حکومت اسلامي است که معمار چيره دست انقلاب اسلامي طراح آن بود.
امروز در آستانه سالگرد رحلت بزرگمرد همه تاريخ، حضرت امام خميني (ره) اوضاع فلسطين از جمله پيچيده ترين معضلات جهان اسلام است و حل اين معضل پيچيده به همت و ايستادگي جهان اسلام در برابر زورگويي هايي استکبار جهاني و صهيونيست نياز دارد.
مرور انديشه هاي امام راحل (ره) در خصوص فلسطين راهگشاي ما در انطباق آنچه براي حل اين معضل جهان اسلام صورت مي گيرد با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
گروه اجتماعي خبرگزاري جمهوري اسلامي - ايرنا - در آستانه فرارسيدن نوزدهمين سالگرد رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، در سلسله گزارش هايي انديشه هاي آن بزرگوار را در حوزه هاي مختلف بازخواني مي کند.
بنيانگذار جمهوري اسلامي با ايمان مستحکم خود عمق دشمني استکبار و صهيونيسم جهاني عليه اسلام و مسلمانان را پيش از همه به درستي دريافت و بي محابا و شجاعانه در برابر آن موضع گرفت.
مجموعه صحيفه نور که شامل وصاياي گرانقدر پير فرزانه انقلاب پيش از ارتحال است، به عنوان منشور انقلاب راهگشاي بسياري از مسايل سياسي کشور و جهان است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي - ايرنا - به مناسبت فرا رسيدن سالروز ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، بخشهايي از سياستهاي امام(ره) در حمايت از فلسطين، مقابله با استکبار جهاني و صهيونيست را منتشر مي کند.
** امام خميني(ره) و مباني حمايت از فلسطين
بنيانگذار جمهوري اسلامي مواضع سرسختانه اي در قبال صهيونيسم در سال هاي پيش از پيروزي انقلاب ايراد کردند که سخنراني ايشان در 12 ارديبهشت سال 42 يکي از آنها بود.
امام(ره) در اين سخنراني مي فرمايد: . . من به سران ممالک اسلامي و دول عربي و غيرعربي اعلام مي کنم: علماي اسلام و زعماي دين و ملت ديندار ايران و ارتش نجيب، با دول اسلامي برادر است و در منافع و مضار همدوش آنهاست و از پيمان با اسراييل دشمن اسلام و دشمن ايران متنفر و منزجر است، اين جانب اين مطلب را به صراحت گفتم، بگذار عمال اسراييلي به زندگي من خاتمه دهند.
ايشان همچنين در پاسخي که در تاريخ 16 ارديبهشت سال 42 به نامه علماي همدان نوشت،‌ تاکيد کردند: ". . امروز مسلمين و به خصوص علماي اعلام در مقابل خداي تبارک و تعالي مسووليت بزرگي دارند، با سکوت ما نسل هاي آتيه الي الابد در معرض ضلالت و کفر هستند و مسوول آن ما هستيم. خطر اسراييل و عمال ننگين آن، اسلام و ايران را تهديد به زوال مي کند. من براي چند روز زندگي با عار و ننگ ارزشي قائل نيستم و از علما اعلام و ساير طبقات مسلمين انتظار دارم، با تشريک مساعي، قرآن و اسلام را از خطري که در پيش است نجات دهند. . ."
امام راحل همچنين در بخشي از پيام خود به ملت ها و دولت هاي اسلامي که در اول خرداد سال 43ارسال کردند، نوشتند: ". . . کرارا دولت ها را به خصوص دولت ايران را از اسراييل و عمال خطرناک آن تحذير کردم. اين ماده فساد که در قلب ممالک اسلامي با پشتيباني دول بزرگ جايگزين شده است و ريشه هاي فسادش هر روزي ممالک اسلامي را تهديد مي کند، بايد با همت ممالک اسلامي و ملل بزرگ اسلام ريشه کن شود.. . رابطه با اسراييل و عمال آن چه رابطه تجاري و چه رابطه سياسي حرام و مخالفت با اسلام است."
آن بزرگوار در قسمتي از پيام خود به مناسبت برگزاري کنگره حج در هفتم شهريور سال 63 فرمودند: "مسلمانان حاضر در مواقف کريمه، از هر ملت و مذهب که هستند بايد به خوبي بدانند که دشمن اصلي اسلام و قرآن کريم و پيامبر عظيم الشان (ص) ابرقدرتها، خصوصا آمريکا و وليده فاسدش اسراييل است که چشم طمع به کشورهاي اسلامي دوخته و براي چپاول مخازن عظيم زيرزميني و روي زميني اين کشورها، از هيچ جنايت و توطئه اي دست بردار نيستند ... برادران و خواهران بايد بدانند که آمريکا و اسراييل با اساس اسلام دشمن هستند، چرا که اسلام و کتاب و سنت را خار راه خود و مانع از چپاولگري شان مي دانند."
ايشان به مناسبت روز قدس نيز فرمودند: "روز قدس، روزي است که بايد به همه ابرقدرتها هشدار داد که بايد دست خود را از روي مستضعفين بردارند و سر جاي خود بنشينيد. اسراييل دشمن بشريت، دشمن انسان، که هر روز غائله ايجاد مي کند و برادرهاي ما را در جنوب لبنان به آتش مي کشد، بايد بداند که ارباب هاي او ديگر رنگي ندارند و بايد انزوا اختيارکنند."
** امام خميني(ره) و مباني حمايت از فلسطين
بنيانگذار جمهوري اسلامي مي گويند: "هر چه وجهه قلب به تدبير امور و تعمير دنيا بيشتر شد و علاقه افزون گرديد، غبار مذلت و سکنت بر او بيشتر ريزد و ظلمت مذلت و احتياج، زيادتر آن را فرا گيرد".
امام راحل در بياناتي ديگر مي فرمايند: "هر چه توجه نفس به دنيا بيشتر شود، به همان اندازه از توجه به حق و عالم آخرت غافل گردد".
حضرت امام خميني(ره) در بيان سياست خارجي جمهوري اسلامي نيز تاکيد دارند که "ما وظيفه داريم مردم مظلوم و محروم را نجات دهيم" و نمي توان از مظلوم حمايت کرد ولي در عين حال با ظالم هم روابط حسنه برقرار کرد، "ما وظيفه داريم پشتيبان مظلوم و دشمن ظالم باشيم".
امام خميني (ره) همچنين مي فرمايند: "ما طرفدار مظلوم هستيم، هر کسي در هر قطبي که مظلوم باشد، ما طرفدار آنها هستيم" . و در فرازي ديگري از سخنان گهربار خود فرمودند: "تکليف اسلامي مسلمانان است که اگر کسي مظلوم واقع شد، بايد به آنان کمک کرد."
امام خميني(ره) بر اساس همين مبنا، از اهداف اساسي و استراتژيک حرکت انقلابي خود در دوران مبارزه با حکومت شاهي و سپس در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و برقراري نظام جمهوري اسلامي را "مبارزه بي امان و پيگير با استکبار جهاني و در راس آن دولت امپرياليسم آمريکا و همدستان او بويژه رژيم اشغالگر قدس قرار داده و همواره عليه غاصبان فلسطين و صهيونيسم جهاني و حمايت از ملت مظلوم آن سرزمين اعلام موضع قاطع و صريح داشتند و از عمق جان خويش از متجاوزان به حقوق آن مردم ستمديده احساس نفرت و دشمني مي کردند.
ايشان در پيامي که در 22 بهمن سال 58 اعلام کردند: ". . . ما از مردم بي پناه لبنان و فلسطين در مقابل اسراييل دفاع مي کنيم. اسراييل اين جرثومه فساد هميشه پايگاه آمريکا بوده است. من در طول نزديک به 20 سال، خطر اسراييل را گوشزد کرده ام، بايد همه بپاخيزيم و اسراييل را نابود کنيم و ملت قهرمان فلسيطن را جايگزين آن گردانيم . . .".
بنيانگذار جمهوري اسلامي همچنين در بخشي از پيامي ديگر خود اينگونه اظهار کردند: ". . اکنون که خون جوانان عزيز فلسطين ديوارهاي مسجد قدس را رنگين کرده است و در مقابل مطالبه حق مشروعشان از مشتي دغل باز با مسلسل جواب شنيده اند، براي مسلمانان غيرتمند عار نيست که به نداي مظلومانه آنان جواب ندهند و همدردي خود را با آنان اظهار نکنند. . ."
** امام خميني(ره) و مباني حمايت از فلسطين
بر اين اساس امام خميني(ره) که با همه وجود فرياد مظلوميت و فريادرسي مردم ستمديده فلسطين را مي شنيد و گرفتاري و مصيبت جانکاه آنان را از عمق جان احساس مي کرد، در فرازي ديگري از سخنان خود مي گويند: "مساله قدس يک مساله شخصي نيست و يک مساله مخصوص به يک کشور و يا يک مساله مخصوص به مسلمين جهان در عصر حاضر نيست، بلکه حادثه اي است براي موحدين جهان و مومنان اعصار گذشته و حال و آينده . . ."
ايشان در ملاقاتي که با اعضاي شوراي مرکزي حزب الله لبنان داشتند، گفتند: ""دفاع از نواميس مسلمين و دفاع از بلاد مسلمين و دفاع از همه حيثيات مسلمين امري است لازم و ما بايد خودمان را براي مقاصد الهي و دفاع از مسلمين مهيا کنيم و خصوصا در اين شرايطي که فرزندان واقعي فلسطين اسلامي و لبنان اسلامي، يعني حزب الله و مسلمانان انقلابي سرزمين غصب شده و لبنان، با نثار خون و جان خود، فرياد "يا للمسلمين" سرمي دهند، با تمام قدرت معنوي و مادي در مقابل اسراييل و متجاوزين بايستيم و در مقابل آن همه سفاکي ها و ددمنشي ها مقاومت و پايمردي کنيم و به ياري آنان بشتابيم . . .""
ايشان همچنين با هشدار به سران کشورهاي اسلامي گفتند: ". . الان اسراييل در مقابل همه کشورهاي اسلامي ايستاده و مي گويد غلط نکنيد. اين تاسف ندارد انسان نيستند اينهايي که در راس امور هستند که اسراييل در مقابلشان ايستاده مي گويد فضولي موقوف !. . ."
به طور مسلم امروز مساله فلسطين، از مهمترين گرفتاري ها و مشکلات جهان اسلام است و در اوضاع کنوني آن چه در جهت حمايت از مردم مظلوم آن جا از دست ما ساخته است، حمايت هاي مالي و معنوي است. پشتيباني معنوي از آنان با همين اعلام موضع ها و تجمع ها و راهپيمايي ها است که داراي پيامدهاي زيادي است.
اين گونه حرکتها موجب مي شود تا قضيه فلسطين وجهه اي بين المللي بيابد و نه تنها مسلمانان جهان بلکه تمامي آزادگان دنيا را به حمايت از خود جلب کند و اين مساله از سطح دولتها به ميان مردم کشانده شود و رفته رفته به موضوعي جهاني در بين توده هاي مسلمان و آزاديخواه مبدل شود و اين همه نقطه اساسي نگراني استکبار و صهيونيسم است، زيرا دولتها را به راحتي مي توان با تهديد و تطميع مهار کرد و به عقب نشيني وا داشت، ولي مواجهه و مقابله با انقلاب و رويدادي که پشتوانه عظيم و بي پايان مردمي در سطح جهان دارد، کار آساني نيست، همان توده هايي از انسانهاي فداکار که هر چه کشته و تهديد مي شوند، انبوهي ديگر از مردماني جان بر کف و شهادت طلب از درون آنها مي جوشد و امان را از دشمن مي ستاند.
تظاهرات مردمي در تمام نقاط دنياي اسلام سبب مي شود، تا دولتها نيز در اثر حساسيتهاي مردم خود نسبت به اين موضوع نتوانند به راحتي خود را از توجه به آن کنار بکشند و يا به آساني به اردوگاه صهيونيسم جهاني کمک کنند و حداقل اين کار را براي آنان با مشکل روبرو مي کند.
بزرگترين خواسته صهيونيستها از آغاز تاکنون اين بوده است که رفته رفته داستان فلسطين از خاطره ها محو شود، تا آنان بتوانند به طور همه جانبه بر اوضاع مسلط شده و امنيت و آرامش را براي اسراييلي ها فراهم آورند و سپس در ساير اين آرامش و فرصت پيش آمده، براي تجاوزها و توسعه طلبي هاي آتي خود برنامه ريزي کرده و گامهاي بعدي را بردارند، اين حماسه سازيها و جوش و خروش ملتها بويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و اعلام روز جهاني قدس به عنوان روز حمايت بين المللي از آرمان مردم مظلوم فلسطين از سوي امام خميني(ره) موجب شد تا همواره مساله فلسطين در خاطره ها زنده بماند و روز به روز توجه مردم به جناياتي که از سوي اسراييل نسبت به اين مردم شده و مي شود، بيشتر جلب شود، نتيجه اين رخداد آن شد که هم اکنون خواب راحت از صهيونيستهاي خون آشام گرفته شود و همواره آنان را در دغدغه تامين امنيت اسراييل مشغول سازد.


نوشته شده در   چهارشنبه 8 خرداد 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode